Skip to main content
  • Home
  • Nieuws
  • Techtrip China - Dag 5: China kopieert geen merken, China bouwt merken
Techtrip China - Dag 5: China kopieert geen merken, China bouwt merken
  • 20/02/2019

Techtrip China - Dag 5: China kopieert geen merken, China bouwt merken

Voka Ambassadeur Stijn De Rammelaere (Profacts) trekt van 15 tot 24 februari met 60 ondernemers op inspiratiemissie naar China. Zijn ervaringen verzamelt hij in een blog.

Stijn

Deze ochtend bezochten we Kuka, autoriteit op vlak van robots. Toepassingen in heel veel sectoren, o.a. auto-industrie en de medische sector. Het bedrijf is super. Maar de voorstelling ging compleet de mist in. Het bedrijf had een junior gestuurd. De jongen deed zijn best, maar kreeg eerst zijn powerpoint en daarna zijn geluid niet aan de praat. Dan maar de micro tegen de PC houden. Beetje pijnlijk voor een autoriteit op vlak van technologie en innovatie. Slides werden gewoon afgelezen, in gebrekkig Engels. Een slimme vraag van medereiziger Wendy over 'predictive maintenance' werd beantwoord met 'maintenance is just changing oil'. Een andere vraag was: 'Are robots also learning from each other, is artificial intelligence implemented?'. Het blijft stil en dan een droge '... Yes'. De rondleiding voelde aan als een verplicht nummer. Ik miste drive, passie, kennis en kunde. Kuka blijft natuurlijk een mooi bedrijf. Zeker weten. En gelukkig was een medereiziger bereid om de groep te entertainen. Wie en hoe dan? Dat blijft in China. What happens in China, stays in China.

Een impressie van dag 5

Nio, brand building op topniveau

Van Kuka ging het naar Nio. Dat bedrijf maakt elektrische wagens. Nio was alles wat Kuka niet was. We werden ontvangen in een mooie showroom met centraal de EP9, de concept car van 1.5 miljoen. Er werd een flitsende en héél visuele presentatie gegeven door een Chinees met veel humor (ze bestaan, maar je moet goed zoeken). Hij is meer dan een presentator, hij is een entertainer. Hij is een storyteller. Dit is storytelling tot in de details. Hoe de founder op het idee kwam. Hoe het logo werd ontworpen. Hoe Nio racewedstrijden won. Hoe Nio op enkele jaren van start naar beurs ging. Hoe de eerst de klanten en niet het management de bel mochten luiden op de eerste beursdag. Hoe Nio-ingenieurs de briefing krijgen: 'Don’t build cars. Build second homes.' Hoe Nio een oplossing heeft voor elk mogelijk probleem met elektrische wagens. Nio Power Home, uw oplossing thuis. Nio Power Mobile, uw oplossing onderweg. Nio Power Swap, uw ganse batterij wisselen op enkele minuten. Nio Power Click, uw app. Er is uiteraard een Nio Club, exclusief voor Nio-eigenaars. Want Nio is meer dan een automerk. Nio is a lifestyle. Er is een exclusief Nio Café. Een Nio-bibliotheek. Er zijn Nio-vergaderzalen voor zakenmensen. Er is zelfs een Nio Joy Camp, exclusief voor kinderen van Nio-eigenaars. Hier zijn duidelijk miljoenen aan branding geïnvesteerd, zelfs voordat de eerste auto was verkocht. Dit zijn duidelijk professionals, dus ik ga op zoek naar details. De presentator heeft op zijn jas een klein, subtiel Nio-logo opgespeld. De glazen deuren tonen subtiel de Nio-logo’s. Er is een tweede persoon van Nio aanwezig, voor het geval de presentator even het antwoord niet zou kennen. OK, dit is niet eerste klasse, dit is Champions League. Dit is brand building op topniveau. China kopieert geen merken, China bouwt merken. 

Ik vroeg aan medereiziger Maxim om Nio kort voor te stellen en vervolgens de presentator te interviewen. Bekijk de onderstaande video.

Hoe Nio-ingenieurs de briefing krijgen: 'Don’t build cars. Build second homes.'

Domestic Services
Banque de Luxembourg
Deloitte
ING
Logo Mensura
Proximus
SD  Worx
BovaEnviro+
G4S
Soundfield
Jobat