Skip to main content
  • Nieuws
  • Techtrip China - Dag 4: Amerikanen roepen, Chinezen zwijgen

Techtrip China - Dag 4: Amerikanen roepen, Chinezen zwijgen

  • 19/02/2019

Voka Ambassadeur Stijn De Rammelaere (Profacts) trekt van 15 tot 24 februari met 60 ondernemers op inspiratiemissie naar China. Zijn ervaringen verzamelt hij in een blog.

Stijn

Na amper 60 uur in China is het duidelijk. Een beetje pijnlijk duidelijk zelfs. In China denkt men anders. Sneller. Groter. Mondialer. Vanochtend bezochten we Chinaccelerator, een accelerator met 3 takken: software, hardware en bio (maar wel over alle mogelijke sectoren heen). Het principe is vrij simpel. Chinaccelator steunt het bedrijf en geeft geld in ruil voor equity. Bedrijven krijgen de locatie, het netwerk en de knowhow. Na 6 maanden wordt het bedrijf er onverbiddelijk uitgegooid.

Het doel is om na dat halve jaar verder te staan dan 2 à 3 jaar in de controlesituatie. De mensen die er werken ogen jong, heel internationaal, razend ambitieus en toegegeven: ik vind dat ze er wat vermoeid uitzien. Ze gaan hard en geven alles. Hun bedrijf is hun kind, dat voel je meteen. En voor een kind zorg je niet enkel van 9 to 5. Dat is een 24 uur durende job. Week en weekend. 'Driveheet dat. Het is één van de zaken die China zo verschillend maken. Naast 'speed' en 'cost' dan. Chinezen beslissen iets, gaan pijlsnel en hebben een enorme afzetmarkt. 

Enkele quotes

“We are designed to be global.”

“We are looking to solve real-world problems. We are not hunting unicorns. Unicorns only become unicorns by solving realworld problems.”

Chinaccelerator

Chinezen zwijgen

In de namiddag volgt een bijzonder boeiende presentatie van Lynk & Co. Dit is een nieuw automerk, ontstaan vanuit o.a. Volvo Cars. Enorm disruptief want het klassieke dealernetwerk wordt volledig overgeslagen. Dealers zijn tussenpersonen. Wist je dat 30% van de mensen liever naar de tandarts gaat dan naar een autodealer? Je hoeft de auto trouwens niet te kopen. Een auto kopen is zo 2018. Huren kan even goed, delen ook, lenen ook. Een 'car subscription'. De nadruk ligt op de experience (de CEX, alweer) in plaats van op het bezit van de wagen. Nog een weetje: een auto staat 95% van de tijd gewoon stil! Wat een inefficiëntie, wat een ‘cost of ownership’. Daarnaast ligt de klemtoon op connected (altijd en overal online) en sustainable. De veelbesproken millennials zijn duidelijk de targetgroep.  

“Als de Amerikanen iets klein presteren, roepen ze het van de daken. Als de Chinezen iets ongelooflijk presteren, zwijgen ze”. Over Europa werd in de laatste presentaties zelfs al niet meer gesproken. Alles is hier anders.

Als de Amerikanen iets klein presteren, roepen ze het van de daken. Als de Chinezen iets ongelooflijk presteren, zwijgen ze

Domestic Services
Banque de Luxembourg
Deloitte
ING
Logo Mensura
Proximus
SD  Worx
BovaEnviro+
G4S
Soundfield
Jobat