Technologie moet en zal onze mobiliteit ingrijpend veranderen

12/06/2017 , Marijke Van Gysegem

Hoe zal technologie ons helpen bij ons gigantisch mobiliteitsprobleem? Alain De Taeye, directeur bij het softwaretechnologiebedrijf TomTom en Sidharta Gautama, professor aan de UGent, zetten hun geld op smart en shared mobility én op de zelfrijdende wagen. Die laatste zal volgens beide heren niet enkel een revolutie ontketenen, hij moet er vooral voor zorgen dat we met z’n allen veiliger en sneller op onze bestemming geraken. 

Technologie zal mobiliteit ingrijpend veranderen

 

In de begindagen van mijn journalistieke loopbaan, vijftien jaar terug, reed ik steevast rond met een stratenatlas, een toen onmisbaar attribuut op de achterbank. Vandaag groeien mijn kinderen op met gps-apps. De losse navigatietoestellen lopen op hun laatste benen en een stratenatlas lijkt een relikwie uit een wel heel ver verleden. Volgens Alain De Taeye zegt deze kleine anekdote heel veel over de toekomst. “Mijn kleinkinderen zullen naar een museum moeten voor papieren kaarten.” Alain is een van dé pioniers die bestuurders van A naar B leerde rijden via navigatiesystemen. Alain: “Toen ik in de jaren ‘80 digitale kaarten begon te maken en ik de eerste keer de kranten haalde, vergeleken ze mij met Knight Rider (naar Michael Knight die in de tv-serie als een moderne ridder met zijn technisch zeer geavanceerde auto KITT communiceerde via artificiële intelligentie, samen losten ze onrecht op, sdk). Nu kunnen we het ons niet meer inbeelden, maar als je toen praatte over een auto die ons zou vertellen hoe we moeten rijden, dan was dat pure science fiction. Het rare is: we leren niet. Nu praten we over de zelfrijdende wagen en er is opnieuw een meerderheid van mensen die niet gelooft dat hij er zal komen. Ik ben er echter rotsvast van overtuigd dat er de komende tien jaar meer zal veranderen in de auto-industrie en ons verkeer dan in de voorbije honderd jaar. De nood is ook hoog.” 

Hoe kan technologie ons helpen in een veel efficiëntere mobiliteit?

Alain: “Vooraleer we het over technologie hebben, eerst dit: heb je een idee hoeveel verkeersdoden er wereldwijd op één jaar zijn? 1,2 miljoen! Dat is gelijk aan 15 vliegtuigen die elke dag crashen. Veiligheid is dus de eerste trigger om ons mobiliteitsprobleem op te lossen. Twee: het huidige verkeer heeft een grote impact op ons klimaat. Drie: een gezin spendeert tussen de 10 en 15% van zijn inkomen aan een auto, maar die staat 90% van de tijd stil, dat lijkt me dus een belachelijke investering. Vier: nu verliezen we gigantisch veel tijd door in de file te staan, terwijl we anders leuke of productieve dingen zouden kunnen doen. Ik geloof dat de zelfrijdende wagens een groot deel van die problemen kunnen oplossen en de maatschappij zal er fundamenteel door veranderen.” 

Hoe moeten we ons die impact inbeelden?

Alain: “Het bezit van een auto wordt irrelevant, want met een zelfrijdende wagen druk je op een knop op je smartphone en word je opgehaald. Mobility as a service. We delen allemaal wagens.”

Sidharta: “De wagen staat niet meer centraal, hij wordt een rijdende smartphone.”

Geloven jullie echt dat er met de zelfrijdende wagen geen verkeersdoden meer zullen zijn?

Alain: “Nauwelijks. De zelfrijdende wagen is vandaag trouwens al veel veiliger dan een auto met een chauffeur. Er zullen nog altijd files zijn, maar dan niet meer aan 10 km/uur, maar aan 100 km/uur of nog veel sneller. We zullen allemaal veel dichter bij elkaar rijden. Onze steden zullen ook fundamenteel veranderen, want we zullen geen parkings meer nodig hebben, enkel nog wat hubs buiten de stad. Op de kostbare ruimte in onze binnenstad staat nu vooral nutteloos ijzer…” 

Sidharta: “Met zelfrijdende wagens zijn de files natuurlijk niet automatisch opgelost. Onze overheden zullen meer dan ooit moeten uitblinken in traffic management control.” 

Alain: “Privébedrijven zijn daarin op dit moment veel beter geplaatst dan overheden. Wij krijgen al die data binnen; bij TomTom is dat info van meer dan 500 miljoen toestellen. De overheid heeft daar moeite mee, want ze raken de controle over het mobiliteitsbeleid kwijt. Hoe dan ook zullen onze overheden moeten samenwerken met privébedrijven, of ze gaan de controle verliezen. Voor alle duidelijkheid, het is niet aan ons om te bepalen door welke straten er wel en niet gereden mag worden, want dan zet je heel de overheid buitenspel. Maar die laatste moet wel veel dichter bij die nieuwe technologieën staan én ze gebruiken om met de consument te communiceren.”

Sidharta: “Met de UGent hebben we een app ontwikkeld voor de stad Leuven die automatisch in kaart brengt hoe burgers zich verplaatsen als mobiliteitsconsument, waar ze wonen en werken, of ze met de auto of de fiets rijden … Vervolgens krijgt de burger persoonsgebonden advies zoals: neem die park&ride of fietsroute. Het is een krachtig recommender system, waarbij de burger directe feedback krijgt en je die burger niet als één grote groep benadert, maar sterk segmenteert. Het is ook aan de steden om de onderliggende regels vorm te geven, niet aan Google. Maar nu zit de overheid vooral buiten uw wagen, terwijl hij mee in uw broekzak moet steken.” 

Jullie verhaal klinkt heel mooi maar tegelijk futuristisch, zeker als je de dagelijkse ellende op onze wegen ziet… 

Alain: “Dertig jaar geleden klonk de gps ook futuristisch. De introductie van de zelfrijdende wagen zal gefaseerd verlopen, maar binnen vijf jaar zal hij al nauwkeurig rijden en binnen tien jaar wordt hij gecommercialiseerd. Ik denk niet dat mijn kleinkinderen nog een rijbewijs zullen moeten halen. Technologisch zijn er geen struikelblokken meer, de grootste weerstand komt vanuit juridische en politieke hoek; die zullen alles enorm vertragen. Als een zelfrijdende auto één verkeersdode veroorzaakt – dat is trouwens al gebeurd – zal heel de wereld op zijn kop staan en zullen er zinnige en onzinnige wetten gestemd worden. Bij elke grote technologische verandering heb je ook winnaars en verliezers. Die laatsten proberen een disruptie zo lang mogelijk tegen te houden.”

 

 

TEKST: SAM DE KEGEL
FOTO’S: GERT SWILLENS

 

Lees het volledige coververhaal in het juninummer van ons magazine Ondernemers in Oost-Vlaanderen. Ontdek hier de digitale editie.

 

 

Ondernemers juni 2017

 

Adverteren in ons magazine Ondernemers? Vraag Barbara Vuylsteke (09 266 15 72 - 0474 84 31 79) naar de aantrekkelijke voorwaarden.