Skip to main content

Succesvol communiceren ná corona

  • 21/04/2020

Elke dinsdag en donderdag geeft Gutzandglory, onze communicatiepartner, strategische en bruikbare tips om uw onderneming te ondersteunen in tijden van corona.

Zowel externe als interne communicatie ondervinden grote impact in coronaperiode en de nood eraan is des te groter. Laat je vooral niet lijden door wat anderen doen, maar laat je leiden door je gezond verstand. Blijf vooral trouw aan wie je bent als bedrijf of als ondernemer. Een moeilijke tijd, maar een tijd om gedreven door waarde, waarde te geven.

In deze bijdrage proberen we elke dag wat inzicht en advies te delen over communicatie, en over hoe je met communicatie betekenisvol kan zijn voor anderen: je klanten, je medewerkers, je partners, je doelgroep.

De huidige covid-19-crisis raakt sommige ondernemingen ontzettend hard. Toch is het een morele plicht van elke ondernemer om altijd vooruit te kijken. En ja, er komen betere tijden. Ook als die op sommige manieren anders zouden zijn dan ervoor. Ook wanneer er in 2021 opnieuw een lockdown zou plaatsvinden. Ook als consumenten- en werkgewoontes veranderd zullen zijn. Ben jij er dan klaar voor? Net in de periode van heropstart is het belangrijk om helder en positief te communiceren naar je klanten en prospecten eens je zaak opnieuw opent. Zo weten ze meteen wat ze – nog steeds – aan je merk hebben. Deze drie tips vertellen je hoe je dat doet.

1. Zoek een evenwicht tussen korte- en langetermijncommunicatie

Heb je je bedrijf moeten sluiten? Dan is het verleidelijk om eventuele verliezen meteen goed te willen maken. Maar, besef dat je niet de enige bent die zo denkt. Sla je klanten dus niet om de oren met promoties. Die zullen je op korte termijn misschien wel een sales push geven, maar ze zullen je klanten niet op lange termijn aan je merk binden. Verlies dus zeker de langetermijncontent niet uit het oog. Misschien bood je tijdens de crisis succesvolle online oplossingen aan? Blijf dat dan vooral doen en maak ze nog beter. Zij het met een andere frequentie. Denk aan online lessen voor een fitnesscentrum, advies aan huis voor interieurinrichting, nieuwsbrieven voor je personeel etc.


2. Doe normaal 

Een van de zinnen die we de laatste tijd ongetwijfeld het vaakst uitgesproken hebben, is: “Ik hoop dat alles snel weer normaal is.” Klanten willen nu niet constant aan de crisitijd worden herinnerd, en dat zal binnenkort nog steeds zo zijn. Vermijd dus – wanneer mogelijk – om naar deze minder aangename tijden te verwijzen wanneer je communiceert. Get back to business as usual en breng een positieve, heldere boodschap. Niemand koopt graag “coronavoordeel” of met “crisiskorting”.


3. … en omarm ook het nieuwe normaal

Weet dat veel mensen voor bepaalde transacties terughoudend zullen zijn. Natuurlijk moet je niet doen alsof er de laatste weken helemaal niets is gebeurd. Mensen zullen twee keer nadenken voor ze een vakantie lang vooraf vastleggen, en ze zullen mogelijk meer in hun huis en tuin investeren. Werknemers zullen vragen wat je crisis-handling-policy is. Sommige dingen zullen nu eenmaal (tijdelijk) veranderen. Ga je zaken anders aanpakken na de crisis? Doe je dat om klanten nóg beter van dienst te zijn? Laat het hen dan zeker weten.Vergeet ook niet dat consumenten de laatste weken meer dan ooit digitaal handelden en communiceerden, over verschillende kanalen heen. De kans dat dat nog even zo zal blijven, is reëel. 
 

Wolf Gutz

    Wolfgang Florizoone

    Managing Director Gutzandglory

Domestic Services
Banque de Luxembourg
Deloitte
ING
Logo Mensura
Proximus
SD  Worx
BovaEnviro+
G4S
Soundfield
Jobat