Skip to main content
  • Nieuws
  • Stageco: “De livesector wordt serieus onderschat”

Stageco: “De livesector wordt serieus onderschat”

  • 09/11/2020

90% inkomensverlies. Dat is de stand van zaken dit coronajaar voor Stageco, ’s werelds grootste podiumbouwer. Dat verlies loopt alleen maar verder op zolang er geen perspectief is op wanneer grootschalige events terug mogen doorgaan. CEO Hedwig De Meyer is een zelfverklaarde optimist maar ziet de nabije toekomst somber in. “Ik trek me op aan de zekerheid dat er groen licht is, mensen terug massaal naar live-events zullen trekken. Het publiek snakt daar nu al naar.”

Tekst: Mathieu Wouters

Stageco is een naam als een klok in de muziek- en eventswereld. Voor wie een muziek- of live-event van enige omvang organiseert, is de kans groot dat die bij de Tildonkse firma aanklopt. CEO Hedwig De Meyer richtte samen met Herman Schueremans Stageco op als soort van spin-off van Rock Werchter. Op organische wijze groeide het bedrijf uit tot een bloeiende wereldspeler op vlak van podiumbouw. Vandaag hebben ze naast het hoofdkantoor in België ook vestigingen in de Verenigde Staten, Frankrijk, Duitsland en Nederland.

“Het meest gekend zijn we, naast Rock Werchter, nog steeds voor The Claw, het podium dat we voor U2 bouwden voor hun tour in 2009”, vertelt De Meyer. “Maar intussen doen we nog zoveel meer dan louter podiums. We kunnen onze knowhow inzetten voor grote corporate events, we deden de inauguratie van president Obama, de Olympische Spelen en grote modeshows.” Het motto van Stageco is ‘if you can imagine it, we can build it’, en dat maken ze waar dankzij een intern studiebureau dat elk creatief idee kan vertalen naar een veilige, stabiele en technisch haalbare constructie. “Ik ben er zelf minder nauw bij betrokken dan vroeger, maar dat proces van idee tot realiteit blijft altijd een beetje magisch.”
 

podium

Internationaal ondernemen

Stageco exporteert haar diensten wereldwijd en heeft ook verschillende vestigingen in het buitenland. Welke raad kan De Meyer geven aan ondernemers die ook internationaal willen gaan? “Het eerste waar ik aan denk? Doe het als je jong bent! Je moet lef hebben, enorm veel energie en doorzettingsvermogen en dat zou ik nu minder kunnen opbrengen dan vroeger.”

“Ons internationaliseringsverhaal is, net als Stageco zelf, organisch gegroeid is. We hebben steeds de markt gevolgd en na verloop van tijd bleek het logischer om lokale vestigingen op te zetten in plaats van alles vanuit België te regelen. We waren er bovendien snel bij, de concurrentie was beperkt. De laatste 5 à 10 jaar is die wel aan het opkomen. De opkomst van lokale spelers maakt het voor ons ook iets moeilijker, al hebben we wel het voordeel dat we er al staan en een enorme bagage hebben.”

Crisis zonder precedent

Mokerhard, zo kun je de impact van corona op Stageco bestempelen. “Van het ene moment op het andere gingen we van een volgeschreven orderboek naar niets. Het ene event na het andere werd afgelast en daardoor bleven ook wij aan de kant staan”, zegt De Meyer. “Van maart tot september was dat het geval. Op de mini-Rock Werchter en een enkele events en modeshows in september na, stond de Stageco-machine stil. De impact op de inkomsten is dan ook navenant. “We lopen tot 90% van onze inkomsten mis. De zomer is normaal goed voor driekwart van onze opdrachten en die vielen allemaal weg”, aldus De Meyer. “Tot nu toe kunnen we dit compenseren dankzij de reserves die we afgelopen jaren opbouwden maar ook die geraken op en er zijn steeds kosten die blijven lopen. Net als de betalingen voor materiaal waarin we begin dit jaar investeerden.”
Stageco maakt tot vandaag gebruik van de technische werkloosheid voor haar werknemers. Dat maakt dat er tot nu toe nog geen ontslagen zijn gevallen. De Meyer is dan ook dankbaar voor deze steunmaatregel, maar stelt tegelijk vast dat in buurlanden de steun aan ondernemingen heel wat groter is. “Daar gaan ze bedrijven steunen die van de tijd dat ze niet kunnen werken, gebruik maken om de organisatie op punt te zetten en processen te verbeteren. Het resultaat? Ondernemingen die sterker staan dan voordien en klaar zijn om, eens de crisis voorbij, volop aan de slag te gaan.”

Geen sector van klagers

Voor de livesector staat het water aan de lippen: concertzalen, organisatoren, toeleveranciers, artiesten, … allemaal hebben ze het bijzonder moeilijk door de maatregel die grote bijeenkomsten verbiedt. Met The Sound of Silence en het Live Sector Overleg trekken steeds meer mensen aan de alarmbel, maar voorlopig zonder veel resultaat. “Onze sector wordt serieus onderschat”, vindt De Meyer, “We vertegenwoordigen enorme cijfers, zowel economisch als qua werkgelegenheid. Vorig jaar betaalde Stageco alleen al 5 miljoen euro aan sociale lasten en belastingen. Daar moet je toch niet licht mee omspringen?”
“Het probleem ligt voor een deel aan de beperkte zichtbaarheid die we als sector hebben. Tot voor kort hadden we geen belangenvereniging of lobbygroep die onze grieven en noden aankaartte bij het beleid. We zijn het gewoon om onze plan te trekken”, zegt De Meyer. “Als er een probleem opduikt, pakken we dat in eigen handen en zoeken we een oplossing. Het is een wereldje waarin de meesten elkaar kennen. Scheelt er iets, dan pakken we de telefoon op en bespreken we dat onderling. We zijn geen klagers, maar doeners. Dat maakt deze situatie zo frustrerend: we staan machteloos te kijken naar wat er gebeurt.”

Events postcorona

Gelooft De Meyer dat de events fundamenteel zullen veranderen door de coronacrisis? “Dat denk ik niet. Mensen snakken ernaar terug naar festivals, concerten of andere grote events te gaan. Eens het terug mag, zal er aanvankelijk misschien wat schrik zijn, maar de goesting zal dat snel overtroeven. Ik zie ook niet echt in hoe dit soort events anders kunnen. Je zag wel initiatieven zoals die mini-Rock Werchter of drive-in concerten, maar die zijn helemaal niet rendabel. Dat was leuk voor nu, bij wijze van gimmick maar ik zie het nooit naar daar evolueren.”

Dat De Meyer snel terug naar de orde van de dag wil, is een open deur intrappen. Maar ook de werknemers snakken ernaar hun werk terug te kunnen oppakken. “We proberen nu van de gelegenheid gebruik te maken om naar de langere termijn te kijken. Redelijk wat collega’s zitten tegen hun pensioen aan en dus bekijken we welke kennis we kunnen documenteren en overdragen naar de jongere medewerkers. Nu de dagelijkse rush wegvalt, kunnen we processen evalueren en optimaliseren. We maken van de nood een deugd, maar die laag stof op ons materiaal in de loodsen moet toch niet veel dikker meer worden”, besluit De Meyer.

VZW - DigiChambers 2021
Proximus
VZW - eATA 2021

Artikel uit publicatie

ING
Proximus
SD  Worx
Logo Premed
Logo Randstad