Skip to main content
  • Home
  • Nieuws
  • Simon Desmet (Mentall) “Duurzame, strategische samenwerkingen zorgen voor recurrente inkomsten tijdens corona”
  • 03/12/2020

Simon Desmet (Mentall) “Duurzame, strategische samenwerkingen zorgen voor recurrente inkomsten tijdens corona”

De coronacrisis legde heel wat vertegenwoordigers aan de ketting. “Bedrijven konden minder actief prospecteren, waardoor ze vandaag meer dan ooit op zoek zijn naar kwalitatieve leads”, zegt Simon Desmet. Anderhalf jaar geleden startte hij zijn eigen communicatie- en marketingbureau Mentall. Hij ontwikkelde na de eerste lockdown samen met PATRI en Alpine Digital een gratis applicatie voor de horeca om de contact-tracing-regelgeving te vergemakkelijken. 

Simon Desmet
Simon Desmet, zaakvoerder van Mentall.


Een beetje verontschuldigend verwelkomt Simon ons in zijn ‘Creative Bowl’. Terwijl hij de vergadertafel nog snel vrijmaakt, verklaart hij de locatie. “Ik huurde deze kantoorruimte eerst met drie freelancers, maar ze zijn beiden afgehaakt. Eentje moest zijn werkzaamheden staken omwille van de coronacrisis.” 

Voor Mentall zelf was de lockdown ook niet de plezantste periode, maar de zaakvoerder is verrassend positief. “In november had ik net mijn eerste werknemer in dienst genomen. Het thuiswerk vormde op dat vlak wel een uitdaging, omdat ik telkens de kwaliteitscontrole doe. We hielden dagelijks telefonisch contact. Die samenwerking liep verrassend goed.” 

Leads door Voka

Er haakten tijdens de crisis ook een aantal klanten af, maar dankzij langdurige samenwerkingen kon Simon rekenen op recurrente inkomsten en een stevige groei “Da’s het voordeel als je voor een duurzame partnerships gaat. Wij willen het DNA van een onderneming kennen en die achtergrond als basis gebruiken in onze samenwerkingen. Dat maakt de samenwerking persoonlijker & dus erg waardevol en lange termijn”, legt hij uit. 

"Dankzij duurzame partnerships konden wij tijdens de crisis rekenen op recurrente inkomsten en een stevig groei."

Simon werkt al jaren als freelancer, maar besloot pas anderhalf jaar terug om te focussen op groei. “Toen ben ik begonnen met dat daadwerkelijk te communiceren. Op zich had ik als freelancer genoeg werk, dus moest ik mezelf niet verkopen.”

Om die groei kracht bij te zetten, volgt hij het Bryo-begeleidingstraject. “Je leert er andere (door)starters kennen, waardoor je een interessant en waardevol netwerk uitbouwt. 
Dankzij Bryo-coördinator Joeri Stoop heb ik tijdens de lockdown zelfs meerdere interessante leads gekregen. Daar is onder andere een klant/partner uit voortgekomen die zich engageert voor een samenwerking van minstens een jaar”, getuigt Simon. 

Horeca-app

Ondanks de moeilijke periode bleef hij tijdens de lockdown niet stilzitten. “We ontwikkelden Horecameraad, een gratis applicatie die de contact-tracing-regelgeving gemakkelijk maakt”, legt Simon uit. “De klant registreert zijn/haar aanwezigheid, de horeca-medewerker bevestigt die en vervolgens krijgt de klant een online menukaart.”

Bovendien kwamen klanten ook steeds meer met corona-gerichte opdrachten. “Voor een West-Vlaamse zorggroep hebben we een online systeem ontwikkelt waarlangs bezoekers zich kunnen registeren voor de bezoekdagen van serviceflats. Je kan door covid-19 niet langer grote groepen ontvangen, dat moet je voortaan Coronaproof organiseren.”

Leads, leads, leads

Hij ziet ook dat bedrijven sinds de crisis nog nooit zo op zoek waren naar kwalitatieve leads. “Door de corona-maatregelen kan je veel minder actief prospecteren. Bedrijven proberen dat te counteren door hun marketingbudgetten te verhogen. Ze kiezen meer voor digitale marketing via Google of sociale media. Da’s voor ons geen slechte zaak, want lead generation via digitale tools is één van onze specialiteiten”, glimlacht Simon.  

"Nog groeien? Dat sluit ik niet uit, maar ik bewaak steeds de kwaliteit."

Hij nam net na de lockdown zijn tweede medewerker aan en plant zelfs een verhuis. “We blijven in Hasselt, dicht bij de grote ring. Nog groeien? Dat sluit ik niet uit, maar ik bewaak steeds de kwaliteit. Maar al te vaak zie ik bureaus groeien in medewerkers maar verdwijnt er om de één of andere reden een charme, een proactiviteit. En laat dat nu net onze sterkte zijn. Wij zijn het externe (strategisch) marketing agency, maar dan intern – snap je? De economie gaat door corona volgens mij nog klappen krijgen dit najaar en komend voorjaar. We zullen voorzichtig en beredeneert verder aan de weg timmeren.” 
 

Meer weten over onze starterswerking?

  • Bekijk hier  ons volledig aanbod
  • Of neem contact op met onze collega Joeri Stoop

Contactpersoon

Joeri Stoop

Senior adviseur eigenaars-ondernemers

VDAB
ING
Logo Mensura
Proximus
SD  Worx
Logo KPMG
Logo Hands
alk
Logo JAM
Ethias
Trixxo