Skip to main content
  • Home
  • Nieuws
  • 'Samengaan van culturen levert veel sterktes op'
nippon op cover
  • 11/01/2019

'Samengaan van culturen levert veel sterktes op'

Een nieuw jaar, een nieuwe editie van ONDERNEMERS, kan het jaar beter beginnen? We zetten deze maand onder andere Ponsiesaus in de kijker, geven alle informatie over Routeplan 2025 - ons ambitieus toekomstplan - én laten u stilstaan bij wat de Vlaamse productiebedrijven allemaal doen in onze nieuwe rubriek 'Komt da van ier?'. Op de cover vindt u Nippon Shokubai, een Japans chemiebedrijf dat net 350 miljoen euro investeerde in hun Zwijndrechtse fabriek! Benieuwd? Vooral verder lezen dan!

Peuters in onze contreien kunnen op beide oren slapen: met een injectie van 350 miljoen euro in zijn Zwijndrechtse fabriek heeft Nippon Shokubai voor uiteenlopende luierfabrikanten de aanvoer van superabsorberende polymeren voor hun Europese productie verzekerd. Uit de keuze van het Japanse chemiebedrijf om meer lokaal te produceren, spreekt een enorm vertrouwen in de kunde van plantmanager Roel De Vil en zijn team. ‘Door ons te onderscheiden, hebben we die grotere verantwoordelijkheid afgedwongen’, stipt hij aan. 

nippon

Zijn ligging tussen mastodonten als INEOS en Borealis op de chemische cluster in Zwijndrecht doet misschien anders vermoeden. Maar met 160 werknemers in dienst, mag de Antwerpse basis van Nippon Shokubai volgens Roel De Vil nog aanzien worden als een familiale kmo. Dat de plantmanager in veiligheidskledij plaatsneemt voor het gesprek, onderstreept dat hij de Zwijndrechtse fabriek geenszins vanuit een ivoren toren aanstuurt.

‘Wereldwijd telt Nippon Shokubai zo’n 4.000 werknemers, wat zeer weinig is voor een chemiebedrijf dat mondiaal opereert. Nochtans is het een van de grote wereldspelers voor de productie van superabsorberende polymeren. Samen met de andere fabrieken in het Japanse hoofdkwartier in Himeji, China, Houston, Indonesië en Singapore, zijn we goed voor bijna 25 procent van de totale markt. Ook al moeten we ons meten met de grote jongens, dankzij onze beperkte schaal zijn de communicatielijnen kort en kan je al zeker in Antwerpen spreken van een kmo met familiaal karakter. Voor onze medewerkers staat mijn deur altijd open en wanneer ik de directeur voor onze Europese activiteiten wil spreken, hoef ik maar het volgende bureau binnen te stappen. Dit draagt er sterk toe bij dat iedereen hier wel aanvoelt dat hij voor het bedrijf iets te betekenen heeft’, geeft Roel De Vil aan.

 

‘Met een campagne rond ons verhaal en de mogelijkheden om mee aan iets nieuws te kunnen bouwen, hebben we in twee jaar ons aantal werknemers kunnen verdubbelen.’

 

GROTE VERANDERINGEN

Al zeker de jongste twee jaar was het belang daarvan volgens de plantmanager niet te onderschatten, met de aanzienlijke investeringen en daaruit voortvloeiende veranderingen die Nippon Shokubai in Zwijndrecht heeft doorgevoerd. ‘Eind 2015 heeft het hoofdkantoor in Osaka beslist om 350 miljoen euro te investeren in twee nieuwe productielijnen. Daarmee kan onze jaarproductie aan superabsorberende polymeren worden opgetrokken van 60.000 ton tot 160.000 ton. Die korrels vormen het hoofdbestanddeel van luiers en ander incontinentiemateriaal. Door de uitbreiding kunnen we helemaal instaan voor de capaciteit die de Europese afzetmarkt van onze klanten vraagt. Voordien moest hiervan nog twee derde worden ingevoerd’, zegt Roel De Vil.

‘Uiteraard kan het moeilijk anders dat zo’n opschaling al eens gepaard gaat met groeipijnen. Vergeleken met multinationals hebben we nu eenmaal een minder brede basis om op terug te vallen. Telden we drie jaar geleden een tachtigtal werknemers, dan moesten we dat aantal in nauwelijks twee jaar zien te verdubbelen. Begin er maar aan als bedrijf dat als merk niet eens in de winkelrekken terug te vinden is. Maar door sterk in te zetten op employer branding, met een campagne rond ons verhaal en de mogelijkheden om mee aan iets nieuws te kunnen bouwen, hebben we alle nodige aanwervingen kunnen doen. Voor werknemers met een langere staat van dienst lijkt het zo wel alsof er plots een tweede gezin in hun huis is komen wonen. De wereld die zij hier sinds onze opstart begin jaren ‘90 altijd hebben gekend, is bovendien helemaal veranderd. Want samen met de capaciteitsuitbreiding is geïnvesteerd in een nieuwe fabriek voor de productie van acrylzuur. Dat is de voornaamste grondstof voor onze polymerenproductie. Door die koerswijziging moesten onze mensen zich dus ook nog eens inwerken in een nieuw technisch proces. Wat op zijn beurt de aanzet heeft gegeven om te beginnen werken met een nieuw ERP-systeem, een nieuwe strategie voor wisselstukken en een nieuwe logistieke partner. ‘The only one who likes to change, is a wet baby’, hoor je weleens. Het management is zich bewust van de uitdaging om iedere medewerker hierin mee te nemen en daarbij te waken over een goede work-lifebalans, ook al is dat in de huidige omstandigheden verre van evident. Heel wat medewerkers werken in een meerploegenstelsel. Om hen op een duurzame manier aan de slag te houden, gaan we bijvoorbeeld na of een nieuwe lift hen minder kan helpen trappenlopen. Vanaf dit jaar testen we ook een systeem uit waarin zij in overleg met hun collega’s hun werkrooster zelf kunnen inplannen.’

Lees verder

Deloitte
facilicom
Four & Five
ING
Logo Mensura
NN
Proximus
Recrewtment
SD Worx