Professor Michael Porter bereidt ondernemers voor op een toekomst met augmented reality

11/10/2018 , bert.mons@voka.be

Op maandag 8 oktober reikte de KU Leuven op Campus Kulak Kortrijk een eredoctoraat uit aan Michael Porter, professor aan de Harvard Business School en expert op het gebied van strategisch management. Op diezelfde dag wist Voka - Kamer van Koophandel West-Vlaanderen de topeconoom te strikken voor een lezing in aanwezigheid van 600 ondernemers. Rode draad doorheen de lezing: hoe kunnen ondernemers augmented reality implementeren in hun bedrijfsstrategie?

De Amerikaan Michael Porter is al decennia lang dé referentie op het vlak van bedrijfseconomie en strategisch management. Het verbaast dan ook niet dat Porter de meest geciteerde professor/auteur is in zijn domein. Daarnaast staat hij steevast in de top 10 van ’s werelds meest invloedrijke management thinkers. “De komst van professor Porter konden we niet zomaar laten voorbijgaan. Welke ondernemer maakt immers geen gebruik van zijn inzichten bij het bepalen van zijn of haar strategische koers?”, aldus Bert Mons, algemeen directeur Voka West-Vlaanderen.

 

Hoe de digitale revolutie de concurrentie en bedrijven verandert Michael Porter

Digitale transformatie is, in tegenstelling tot wat we nu denken, niet echt nieuw. De opkomst van het computertijdperk zorgde al voor een hele ommekeer in de bedrijfsvoering. Het verschil met nu is dat de technologische vooruitgang veel sneller en indringender is. Jongeren hebben in de bedrijfswereld van vandaag minder vragen bij en last van technologische evoluties die vaak neigen naar revoluties, maar met zijn pro augmented reality pleidooi stelde Porter ook de aanwezige niet-digital natives op hun gemak.

De bottom line van zijn betoog was duidelijk: augmented reality zal hoe dan ook een steeds grotere rol spelen in onze maatschappij en het bedrijfsleven. “Er is een fundamentele scheiding tussen de rijkdom aan digitale gegevens waarover wij beschikken en de fysieke wereld waarin we deze toepassen”, concludeerde Porter. “Hoewel de werkelijkheid driedimensionaal is, blijven de gegevens die we nu hebben om onze beslissingen en acties te staven, gevangen op tweedimensionale pagina's en schermen. De massa data kan de gebruiker niet meer verwerken via 2D schermen, 3D interfaces die uitgaan van gebruikersview nemen over. De kloof tussen de echte en digitale wereld beperkt daardoor ons vermogen om te profiteren van de stroom van informatie en inzichten geproduceerd door miljarden slimme, verbonden producten (SCP's) wereldwijd.” AR zorgt echter voor meer efficiëntie en dat is wat bedrijven moeten nastreven, klonk het.

Have no fear, be excited

De angst voor jobverlies blijft voor velen een argument wanneer het over de digitalisering of automatisering van productieprocessen gaat. Maar één element wilde Porter al evenzeer benadrukt zien: niet de PC of de hyper machine, maar de mens zal en moet altijd de spin in het web blijven. “Some believe that the digital world is threatening our jobs, but AR is the great equalizer for humans.” Meer nog, augmented reality zal volgens Porter voor jobcreatie zorgen.

De klassieke arbeider van vroeger zal zich wel moeten herscholen, maar dat zal hen alleen maar een interessantere job bezorgen, klonk het. “Tijdwinst, efficiëntie, meerwaarde, oplossingen. AR draagt het allemaal in zich. Dankzij AR zal er in alle geledingen van de economie en de maatschappij progressief winst worden geboekt. AR zal zelfs arbeiders hogerop stuwen, verlost als ze zullen zijn van het afstompend werk. AR een jobkiller? Dat geloof ik nooit.” Porter schreeuwde het bij de conclusie van de daken: “Augmented reality? Have no fear, be excited.”

Volle zaal getuigt van grote interesse bij (West-)Vlaamse ondernemers

De plaatsen waren beperkt en het duurde niet lang voor alle 600 stoelen gevuld waren. De vraag waar professor Porter mee uitpakte ‘Why every organization needs an augmented reality strategy?’ viel duidelijk in de smaak. “De manier waarop we vandaag ondernemen is continu in beweging. De opkomst van augmented reality zorgt voor heel wat veranderingen. Ondernemers weten wel dat ze hun business hierop moeten voorbereiden, maar dat brengt heel wat vragen en uitdagingen met zich mee. Het onderwerp van de lezing creëerde dan ook hoge verwachtingen”, aldus Bert Mons.

Bekijk hieronder de aftermovie van het event. De foto's kunt u hier terugvinden