Skip to main content
  • Home
  • Nieuws
  • Pieterjan Muller (KampAdmin): “Als ondernemer moet je op de schouders van een ander leren staan”
  • 12/04/2021

Pieterjan Muller (KampAdmin): “Als ondernemer moet je op de schouders van een ander leren staan”

Pieterjan Muller, zaakvoerder van KampAdmin, is ervan overtuigd dat je product in de opstartfase van je onderneming even kwalitatief kan zijn als in een latere fase. Maar het is een zaak om de juiste achterban te vinden. Om die reden stapte hij als start-up in Bryo: voor de juiste begeleiding én voor het uitbouwen van zijn netwerk. Netwerkevents zoals het community-event START op 27 mei zijn volgens hem een interessante aanvulling, want vanuit zulke ontmoetingen kan er een zaadje worden geplant. Lees mee hoe Pieterjan de geplante zaadjes voor zijn bedrijf deed groeien…

Pieterjan Muller

 

Geboren en getogen in het jeugdwerk, het ondernemerschap met de paplepel meegekregen en een vroege interesse voor technologie. Dit alles zorgde voor de opstart van zijn bedrijf KampAdmin. Als kleine jongen al proefde Pieterjan Muller van het ondernemen, omdat zijn ouders hem groot brachten 'op de bureau' met hun eigen taalvakantieorganisatie. Bovendien las hij niet zoals elke 12-jarige de doorsnee strips van Jommeke of Suske&Wiske, maar had hij steevast de 'PHP-bijbel' onder de arm om zijn liefde voor computers en programmeren te voeden. Vanuit al deze combinaties stampte hij - bijna als vanzelfsprekend - in 2014, rechtstreeks na zijn universiteitsstudies, zijn eigen bedrijf uit de grond.

KampAdmin is de booking.com van haar sector. Organisatoren van kampen allerhande kunnen bij het bedrijf terecht voor alle administratieve rompslomp, zodat zij zich kunnen focussen waar het allemaal toe doet: het toveren van een lach op het gezicht van elk kind dat deelneemt aan een kamp. Met haar diensten wil KampAdmin de registratie van sportkampen, themakampen, maar ook wekelijks wederkerende kampreeksen automatiseren.

Leren uit de boem boem

Al in het prille begin van KampAdmin vond Pieterjan de weg naar Bryo, een begeleidingstraject voor startende ondernemingen. Voor hem hield het steek om zich vanaf de start te laten bijstaan door experts.  "Als beginnend ondernemer ben je zo groen achter je oren, dat wanneer je je niet laat coachen, je de facto dezelfde fouten zal maken als zij die je al zijn voorgegaan. Want als starter zie je hoe dan ook zwarte sneeuw en vraag je je wel eens af waarom je zelfs begonnen bent aan dit avontuur." Daarom koos Pieterjan Muller om op de schouders van anderen te staan, van zij die al veel meer ervaring opdeden dan hijzelf. "Door te luisteren naar iemand die het al allemaal heeft doorgemaakt, word je attent gemaakt op de vaste lessen die elke ondernemer mag trekken. Voortbouwen op het werk van anderen en steunen op het succesrecept van anderen. Leren van zij die de boem boem daadwerkelijk toonden en niet enkel de bla bla verkochten."

"Door te luisteren naar iemand die het al allemaal heeft doorgemaakt, word je attent gemaakt op de vaste lessen die elke ondernemer mag trekken."

Momenteel neemt hij deel aan het ScaleUp-traject van Bryo. Ondernemingen die zich in de groeifase bevinden, werken daar aan typische topics voor die levensfase van hun onderneming. "Je bent zodanig bezig met het operationele in je dagelijkse job, dat je geen tijd meer neemt om te dromen. Door deel te nemen aan het ScaleUp-traject maak ik elke maand een moment vrij om áán mijn business te werken en niet zozeer ín mijn business. Je kan dan weer even stil staan om te dromen." KampAdmin is een gezond bedrijf, dat ondertussen marktleider is binnen Vlaanderen in hun segment. Maar dat was niet altijd zo: "Ook al is je product in het begin even kwalitatief, toch is het moeilijk om je doelgroep te overtuigen omdat je nog niets kan bewijzen. Dan is het zaak van door te duwen totdat je de gezonde kritische massa achter je krijgt. Of je al dan niet in een nichesector zit, die sneeuwbal moet beginnen rollen totdat je een gevestigde waarde wordt."

"In het begin is het moeilijk je doelgroep te overtuigen omdat je nog niets kan bewijzen. Dan is het zaak van door te duwen totdat je de gezonde kritische massa achter je krijgt."

 

Kwalitatieve modus operandi

Naast het vinden van de juiste begeleiding, bouwde Pieterjan ook aan een netwerk via Bryo. "Likeminded mensen geven je energie, zeker als beginnend ondernemer. Netwerkevents zijn dan ook zeker een interessante aanvulling waaruit je motivatie kan putten. Als starter zijn er zoveel mogelijkheden en kan je zoveel pistes bewandelen. Tijdens zo'n ontmoetingen is een zaadje al snel geplant. Ideeën waarop je dan de volgende maanden sterk kan doorwerken." Hoe hij tegenover de modus operandi van tegenwoordig - het online netwerken - staat? "Het aangename aan dit format is dat je de volledige aandacht van een ander hebt. Het is een andere dynamiek dan bij fysieke ontmoetingen. Er ontstaat een context waarbij je kwalitatief dieper op iets ingaat, maar minder snel een band op langere termijn opbouwt. De 'klik' bij fysiek contact is duidelijker, maar daar ga je niet zo snel zo diep als online business dates." Pieterjan is dus te vinden voor een mix van beide netwerkmogelijkheden. Waar zal jij hem ontmoeten, fysiek of online?

 

Wil je als starter een boost krijgen of geïnspireerd worden als ondernemer?

Tijdens het online inspiratie-event START ontdek je de kunst van vallen, opstaan en ondernemen. Laat je inspireren door vier straffe getuigenissen en het verhaal van keynote speaker Louis Jonckheere van Showpad. Meer info >>

Ben je er net als Pieterjan graag bij?

Schrijf je meteen in voor START!

Ben je een startende ondernemer, maar heb je nog wat vragen of heb je nood aan begeleiding? Leer dan onze starterswerking kennen!

<< Neem hier een kijkje! 

Contactpersoon

Valerie Vanherle

Coördinator marketing & communicatie

Logo Mensura
Proximus
SD  Worx
Logo KPMG
alk
Logo JAM
Trixxo