Commercieel directeur van NN, Philip Verhelst, startte in 2018 samen met zijn vrouw een eigen onderneming, Mora Mora genaamd. Bijna drie jaar later nemen ze deel aan het blended learning traject van Bryo ScaleUp om de opschaling van hun onderneming een boost geven. In een interview onderstreept hij de voordelen die het traject biedt en het belang van je te omringen met mede-ondernemers.
![Logo vlaio]()
Wie ben je en wat doe je in het dagelijks leven?
"Mijn naam is Philip Verhelst. In hoofdberoep ben ik commercieel verantwoordelijke bij verzekeringsmaatschappij NN. Sinds 2018 zijn mijn vrouw Fanja en ik een verhaal gestart met Mora Mora, een op rum gebaseerde likeur. Het idee daarvoor komt eigenlijk van mijn echtgenote. Zij heeft een restaurant in Lyon en leerde daar het recept te verfijnen. Nadien zijn we op het idee gekomen om het te commercialiseren."
Er komen mensen op je pad die jou advies willen geven, en nadien sturen ze je dan een factuur op.
Je bent vorig jaar ingestapt in het blended learning traject van Bryo ScaleUp. Wat is jouw ervaring ermee tot nu toe?
"Wel, ik vind het eigenlijk jammer dat ik er zo laat ben ingestapt. Ik ben er toevallig mee in contact gekomen toen we al een tijdje bezig waren met Mora Mora. De onderwerpen die aangereikt worden tijdens de sessies vind ik enorm leerrijk als ondernemer. Het gaat vaak over zaken die al op mijn pad zijn gekomen en die ik had kunnen vermijden. Bryo behoedt je ook voor de struikelblokken die je tegenkomt als ondernemer. Die had ik op voorhand kunnen weten moest ik Bryo al vroeger kennen."
Heb je een voorbeeld daarvan?
"Er komen bijvoorbeeld mensen op je pad die jou advies willen geven, en nadien sturen ze je dan een factuur op. Je denkt dus dat mensen goede bedoelingen hebben tijdens een open babbel, maar achteraf blijken de intenties dan toch niet zo onschuldig. Dan kom je natuurlijk in een vervelende situatie. Moet je het betalen of niet? Daar begeleidde Bryo mij vervolgens in door me aan te raden een adviesraad samen te stellen.
Wat ik ook enorm handig vind aan het traject is dat Bryo je wegwijs maakt in alle nodige documentatie die je nodig hebt als ondernemer. Zo was ik nog niet op de hoogte van het belang van een NDA (geheimhoudingsverklaring). Dat kon ik dan meteen in orde maken."
Als je met de grote jongens met veel knikkers speelt, dan moet je zien dat je zelf ook veel knikkers hebt.
Hoe biedt het blended learning traject voor jou een meerwaarde?
"Het netwerk op zich denk ik. Er zijn heel veel ondernemers die in totaal andere sectoren zitten en eigenlijk hetzelfde problemen tegenkomen. Het is dan heel leerrijk om te horen hoe anderen gelijkaardige problemen aanpakken. Ik ervaar enorm de factor ‘gunnen en geven’ op dit moment, ondernemers die elkaar helpen."
Op welke manier?
"Zoeken naar kapitaal bijvoorbeeld. Op internet vind je heel wat informatie, maar ik ben echt op weg geholpen door mensen binnen Voka. Zij hebben me bijvoorbeeld in contact gebracht met een advocatenbureau voor de juridische kant van Mora Mora te ondersteunen. Een mede-deelnemer van het ScaleUp project zei me trouwens ook eens: “Als je met de grote jongens met veel knikkers speelt, dan moet je zien dat je zelf ook veel knikkers hebt”. Je laten omringen door de juiste en bekwame mensen is dus echt belangrijk. Uiteindelijk zou ik veel zaken misschien zelf hebben kunnen uitzoeken, maar dan had het mij veel meer tijd gekost."
Tijdens de sessies komen groeiprioriteiten uitgebreid aan bod. Wat zijn die voor jou in 2021?
"We hebben deze week een sessie om jezelf vervangbaar te leren maken. Dat lijkt me echt belangrijk. Doorheen de jaren heb ik begrepen dat het belangrijk is om aan je bedrijf te werken, in plaats van in je bedrijf. Mora Mora is onze eigen baby en we willen hem zelf grootbrengen. We hebben dus ook nog geen personeel. Daarom zou ik graag leren om mezelf vervangbaar te maken, zodanig dat ik niet meer noodzakelijk ben in het dagdagelijkse beheer."
Nieuws van Bryo ScaleUp

Wil jij jouw ervaringen en expertise delen met starters?
Word klankbord voor Bryo, de grootste starterscommunity van Vlaanderen! Wil je een stukje van je tijd, talent en ervaring met de ondernemers van morgen delen? Heb je zin om start-ups te helpen met de realisatie van hun dromen?

Ik praat heel graag over openbaar groen en tuinaangelegenheden
Ik hoef ook niet met mijn vragen te blijven zitten, ik kan hiermee terecht bij Voka -Kamer van Koophandel en dat geeft mij rust,

Ik had het idee dat ik het zonder mijn baas beter kon.
Door in contact te komen met andere ondernemingen is het makkelijker om klanten te vinden. Het voordeel van Bryo is dat je leert en inzichten krijgt over het ondernemerschap terwijl je netwerkt. Het helpt mij om nieuwe kansen te grijpen, te groeien als persoon en om nieuwe mensen te leren kennen

Dé branding agency met grote ambities en knowhow die veel meer omvat dan “coole designs & witty taglines.
In het Bryo traject krijg je de kans om bij te leren en om gelijkgezinde ondernemers te ontmoeten. Als starter in het belangrijk dat je een community opbouwt. Deze community rijken ze je aan binnen Bryo, daarnaast zijn de opleidingen zeker en vast relevent. Consider it done!

Wil jij jouw ervaringen delen met starters?
Word klankbord voor Bryo, de grootste starterscommunity van Vlaanderen Wil je een stukje van je tijd, talent en ervaring met de ondernemers van morgen delen? Heb je zin om start-ups te helpen met de realisatie van hun dromen?

Bryo-lid in de kijker: “Toon Habraken , zaakvoerder van T-Create ”
Een origineel relatiegeschenk of zeepjes met de naam van je kindje of je logo tegen de muur zijn een aantal voorbeelden. Als het maar in het oog springt. Elk product is volledig op maat van de klant.