Skip to main content
  • Nieuws
  • Patentpublicaties stijgen snelst in Limburg

Patentpublicaties stijgen snelst in Limburg

  • 28/10/2020

Het aantal Limburgse patenten zit in de lift. De afgelopen drie jaren steeg het aantal patentpublicaties met 52%. Dat is de grootste stijging van alle provincies. Vorig jaar werden 93 Limburgse patenten gepubliceerd, in 2017 waren dat er 61. De eerste jaarhelft van 2020 bewijst  met 54 patentpublicaties overigens dat de stijgende trend wordt verder gezet. “Het beschermen van intellectuele eigendom is niet alleen een formaliteit, maar kan ook  onderdeel zijn van je groeistrategie”, zegt Cathérine Dreesen, directeur internationalisatie en innovatie van Voka – Kamer van Koophandel Limburg. 

Kambukka

Voor zaakvoerder Tom Hoogmartens en marketing manager Sabrina Ruzzi (m.) van Kambukka zijn patenten belangrijk voor de groei van het bedrijf.


Samen met patentenspecialist Gevers deed Voka – KvK Limburg een uitgebreide analyse van de patenten die de afgelopen jaren werden gepubliceerd. Het gaat hierbij over patentfamilies, groepen van verschillende patenten voor één uitvinding. 

In Limburg steeg het aan aantal gepubliceerde patenten jaar na jaar. Van 2017 tot en met 2019 steeg het aantal met 52%. Vorig jaar was er de grootste stijging (+27%) en ook voor de eerste jaarhelft van 2020 zit onze provincie op koers om die trend verder te zetten. 

Limburg stijgt snelst 

Limburg kan wel de sterkste stijging voorleggen van alle provincies. Met 52% doet het ruim beter dan Vlaams-Brabant, de tweede grootste stijger (+19%). In vergelijking met de andere Vlaamse provincies bengelt Limburg wel helemaal achteraan het patenten-klassement. Het heeft met 11% het kleinste aandeel in de Vlaamse patenten.

“Dat verwondert niet omdat wij geen grote innovatieve bedrijven of organisaties zoals Umicore of Imec in onze provincie hebben”, zegt Cathérine Dreesen. “Maar de groei is een goed teken. De bescherming van intellectuele eigendom is een relevante indicator om te zien hoe innovatief onze provincie is.” 

patentpublicaties

Aantal patentpublicaties per provincie/jaar. Bron: Gevers & Voka - KvK Limburg.

Bram Dejan, Gevers: “Je ziet voor Limburg ieder jaar een flinke toename ten opzichte van de rest van het land. Dat is een positief signaal. De publicatie van een patent is eigenlijk ook een vertraagde weergave van de innovaties in Limburg. Tussen de aanvraag en de publicatie ligt ongeveer een termijn van 18 maanden. De eerste aanvragen in 2020 zullen dus pas in 2021 en 2022 gepubliceerd worden. De invloed van de coronacrisis op de innovatiekracht wordt pas dan zichtbaar.”

Patent als groeistrategie

Patenten kunnen ook de basis vormen voor een groeistrategie. Cathérine Dreesen: “Het is voor bedrijven met internationale groeiambitie een belangrijk hulpmiddel om hun activiteiten op te schalen en te concurreren met grote ervaren spelers op deze internationale markten. Een studie van het European Patent Office en het European Union Intellectual Property Office toont dat KMO’s die patenten registreren een grotere kans hebben om sneller te groeien.”

"Patenten zijn voor bedrijven met internationale groeiambitie een belangrijk hulpmiddel om hun activiteiten op te schalen."

Bovendien zijn patenten een belangrijk wapen om verworven kennis in de regio te verankeren. “Als Limburg veerkrachtig en competitief wil blijven in perioden van veranderende economische omstandigheden, is het van groot belang om hier blijvend op in te zetten”, zegt Cathérine Dreesen.

Frank Van Coppenolle, Gevers: “Patenten hebben een belangrijk aandeel in de waarde van een onderneming, laten toe extra inkomsten te genereren, en zijn essentieel zowel in concurrentie als in samenwerking met internationale bedrijven.” 

Kambukka en patenten

Ook bij Bibo Brands, het bedrijf achter de Kambukka-drinkbekers en -flessen, onderstrepen ze het belang van patenten. "Wij willen op termijn een wereldmerk worden en patenten zijn één van de factoren die daartoe bijdragen. In de consumentensector vind je heel veel dezelfde producten en daar moet je jezelf onderscheiden. Productinnovatie is dan ook iets waar wij het hele jaar mee bezig zijn", zeggen zaakvoerder Tom Hoogmartens en marketing manager Sabrina Ruzzi.

"We zijn altijd gestart met een Belgisch octrooi, maar ondertussen is dat ook uitgebreid naar internationale aanvragen. We zijn vandaag actief in 45 landen. Als je dan bij een aankoper gaat aankloppen, waar al zes merken van hetzelfde product staan, moet je wel added value kunnen bieden."
 



Kambukka vertelt over het belang van patenten op TV Limburg. 

Meer innovatiesteun voor kmo’s

In oktober werd een Voka-paper gepubliceerd over innoveren. Cathérine Dreesen: “Daarin stelden we vast dat er een duidelijke groei merkbaar is in de opgenomen innovatiesteun door kmo’s. De voorbije twee jaren ging meer dan de helft van innovatiesteun in Vlaanderen naar kmo’s. Bovendien waren ook meer dan de helft van de bedrijven die bij VLAIO steun aanvroegen nieuw, dat wil zeggen dat ze dat de voorbije vijf jaar of eerder niet deden. “De steun voor kmo’s evolueerde van 42,9 miljoen in 2010 naar 114,8 miljoen euro in 2019, en van 295 naar 387 in aantal bedrijven.”

Niet alleen steun, maar ook begeleiding en inspiratie blijven belangrijk om nog meer bedrijven te laten innoveren. “Deze week start onze Business Club Innovatie waar ondernemers op bezoek gaan bij bedrijven die toonaangevend zijn op vlak van innovatie. Door te tonen waartoe nieuwe technologieën concreet in staat zijn, ga je anderen ook aanmoedigen om stappen te zetten. Bovendien doen we hierin ook 1-op-1-coaching, samen met partners als VLAIO, om bedrijven hun innovatieplannen concreet te maken en te verankeren.”, besluit Cathérine Dreesen. 
 

Hulp nodig met innoveren? 

Contactpersonen

Filip Vanderhoydonks

Adviseur innovatie & digitalisering

Jeroen Verbeeck

Coördinator pers & communicatie

Propaganda
Logo Mensura
Proximus
SD  Worx
Logo KPMG
alk
Logo JAM
Trixxo