Over vette vissen vangen en ze vasthouden…

13/06/2017 , Bert Mons

Als u niet een van onze 350 gasten was tijdens het Zomerfeest op 30 mei denkt u nu wellicht dat ik een slag van een windmolen (op zee) heb gekregen… Wees gerust beste ondernemers, niets is minder waar. 

Wat krijgt u als u Philippe Muyters, minister van Werk, Economie, Innovatie en Sport, Petra Dhondt, global hr-manager bij Vyncke Tom De Wachter, CEO van Insilencio en Jan Denys, director public affairs bij Randstad samenbrengt in een panelgesprek?  Juist. Een no-nonsense en geanimeerd debat over het belang en de kracht van employer branding, ofte: hoe we in West-Vlaanderen vette vissen kunnen vangen én vasthouden.

Op de arbeidsmarkt stellen we momenteel een grote contradictie vast: aan de ene kant waren nog nooit zoveel mensen aan het werk. Aan de andere kant zijn er nog steeds meer dan 200.000 werkloze werkzoekenden in Vlaanderen. Het draait er dus vooral om dat er een juiste match wordt gevonden.  Employer branding kan daareen belangrijke rol in spelen. Niet door uw bedrijf kenbaar te maken bij een zo groot mogelijke groep mensen, maar wél bij de juiste mensen. 

Onderneming van het Jaar 2016 Vyncke kan meespreken over de meerwaarde van een sterke brand om mensen aan te trekken. Voor de hogeropgeleide ingenieursprofielen liggen de lonen in grootsteden soms tot 20% hoger dan in West-Vlaanderen. Het is dus zaaks om als bedrijf op een andere manier het verschil te maken. Heel wat van de ‘Vynckeneers’ hebben bewust voor het bedrijf gekozen op basis van de sterke employer branding, gestuurd door een sterke leidersfiguur.  En leiderschap is belangrijk doorheen het hele proces.  Maar het komt er vooral op aan dat de cultuur ook door het hele bedrijf wordt gedragen. Vraag uw eigen mensen waarom ze voor uw bedrijf gekozen hebben en stimuleer ze om hun verhaal als ambassadeur naar buiten te brengen. En neen, het hoeft geen louter goednieuwsshow te zijn. Ook waarom medewerkers soms eens twijfelen kan zeker aan bod komen. Zo bouwt u een authentiek verhaal op, dat er ook toe bijdraagt dat de match met de juiste kandidaten sneller kan worden gemaakt.

In de komende weken en maanden zullen we vanuit Voka - Kamer van Koophandel West-Vlaanderen initiatieven ondernemen die u als ondernemer moeten inspireren en vooral op weg helpen naar een rekruterings- en retentiebeleid dat voortbouwt op de troeven van u als aantrekkelijke werkgever.  We zijn er rotsvast van overtuigd dat employer branding één van de krachtige hulpmiddelen kan zijn om de reële arbeidsmarktkrapte in onze provincie aan te pakken. Een mirakeloplossing is het geenszins. Een en-enverhaal des te meer. Net daarom blijven we ook verder inzetten op duaal leren, om de link tussen onderwijs en de bedrijfswereld beter te leggen, op de Welt-trajecten, om werkzoekenden met een afstand tot de arbeidsmarkt beter te bereiken etc.

Concrete tips & tricks die naar voren kwamen tijdens het panelgesprek en hoe u nu zelf rond employer branding aan de slag kunt, leest u op onze website www.voka.be/vettevis. Zeker doen!