Skip to main content
  • Nieuws
  • Over kleine en grote zaken: Awoert awards!

Over kleine en grote zaken: Awoert awards!

  • 04/03/2020

Een cursief over het wel en wee op de Oost-Vlaamse werkvloer. Elke gelijkenis met bestaande personen en/of situaties is louter toeval.

Over kleine en grote zaken

Indien u als Oost-Vlaamse ondernemer nog nooit in de prijzen bent gevallen, prijs u gelukkig. Want van al dat gestoef komen vodden. Dat geldt voor de toekomst van onze kleine koters, maar evengoed voor die van jou, beste ondernemer. 
Een klassieker is de verkiezing  van ‘Manager van het jaar’. Daar rust al eeuwenlang een vloek op. Een beetje zoals bij een wielrenner die eindelijk een regenboogtrui mag aantrekken en het jaar nadien geen deuk meer in een pakje boter rijdt. 
Iedereen wint met wat geluk ooit een koers, maar bevestigen is nog iets anders.

De Manager van het Jaar, dus. Zijn bedrijf ging jojo doen op de beurs, kwam in vieze papieren of kapseisde helemaal. En de manager belandde – worst case scenario – achter de tralies of onder de zoden. Dat is de prijs die je soms betaalt voor awards. 

Dat dit een onderwerp met enige sérieux is, wordt bevestigd door een masterproef aan de UGent, die ik onlangs ontdekte na een rondje surfen op een verloren moment, met als titel: ‘Manager van het Jaar en andere awards in Frankrijk: vloek of zegen?’ In de scriptie staan pareltjes van zinnen, ofschoon ietwat obscuur: ‘Awardwinst heeft een positief effect op het eigenbeeld van de winnaar, ongeacht de hiermee gepaard gaande monetaire beloning of status (…). Hierdoor wordt geconcludeerd dat de winnaars dus wel beter dan de niet-winnaars moeten zijn.’ 
Omdat dit geen literatuurstudie is van 300.000 tekens maar een stukje van 3.000 inclusief spaties, vertaal ik even vrij: de winnaar gaat naast zijn schoenen lopen.

Iets verderop lopen ook de auteurs van de scriptie – die wellicht nooit een award zal winnen ondanks de wildgroei aan prijzen – naast hun schoenen wanneer ze mijn beroepsgroep met een slinkse uppercut aanvallen. ‘De pers draagt in sterke mate bij tot het creëren van roemrijke CEO’s. Dit heeft echter tot gevolg dat zulke CEO’s te sterk in hun eigen kunnen geloven en zich hardnekkig vastklampen aan die strategische keuzes die hen roem bezorgd hebben waardoor de onderneming aan aanpassingsvermogen inboet.’ 
Lap, de journalist heeft het weer gedaan! 

Maar dit terzijde. Waar ik eigenlijk naartoe wil: ik kan mijn mailbox niet openen of ik word gebombardeerd met awards. Iédereen lijkt wel te winnen vandaag, of is minstens genomineerd. Een kleine greep uit de voorbije maand: textile innovation awards, belgian vegan awards, corporate venture awards, best digital app awards en natuurlijk de onvermijdelijke beer awards

Met al dat gestoef vul je moeiteloos dit maandblad, gelukkig zijn we op onze hoede voor al te veel bombarie. Misschien moeten we wel een nieuwe rubriek starten: ‘Loser van de maand’. Want houden we niet meer van ondernemers op hun hobbelig pad, bezaaid met faalverhalen? Misschien kunnen we daar dan ook een award voor uitreiken. 

Tekst Sam De Kegel – foto Lise Vanlerberghe
Domestic Services
Banque de Luxembourg
Deloitte
ING
Logo Mensura
Proximus
SD  Worx
BovaEnviro+
G4S
Soundfield
Jobat