Skip to main content
  • 04/10/2019

OVER KLEINE EN GROTE ZAKEN

Een cursief over het wel en wee op de Oost-Vlaamse werkvloer. Elke gelijkenis met bestaande personen en/of situaties is louter toeval.

Bij Faruq loopt de service op wieltjes.

In digitale tijden staat service steeds vaker synoniem voor ‘doe het zelf’. Van banken over telecomreuzen tot autoverkopers, ze hebben allemaal de mond vol van service. Onze bankzaken, die regelen we ondertussen zelf, de timing van het onderhoud van onze auto, die houden we zelf online mee in de gaten. Als onze digitale tv het begeeft, tja, zoek het zelf eerst maar uit.

OVER KLEINE EN GROTE ZAKEN
illustratie Lise Vanlerberghe


Service bestaat niet meer, tenzij we het zelf doen. Zeker als het fout loopt, zijn we algauw online op zoek naar een hulplijn. Ondertussen hebben we een lintworm aan paswoorden en snakken we weer – geef nu maar toe – naar mensen van vlees en bloed. Een vriendelijke winkeljuffrouw (en geen zelfscan), een ijverige bankbediende (en geen chatbot), of een betrouwbare autoverkoper (en geen online tool die je nog een extra onderhoud probeert aan te smeren). Mensen die echt nog iets voor ons willen ‘betekenen’, het liefst met een warme glimlach.

Zoals, Faruq, een Syriër met weelderige zwarte krullen die hier belandde door een gemene oorlog, de wil om te slagen in het leven en een portie geluk. Hij runt zijn autozaak nu al vijf jaar langs een gewestweg tussen Dendermonde en Gent. Sinds kort met opvallende neonreclame. Naast zijn garage bouwde hij onlangs een carwash die je auto doet blinken alsof hij nieuw is. Geen selfservice. Als het razenddruk is en zijn medewerkers kunnen niet volgen, neemt hij zelf een vod en wrijft je velgen mooi.

Ondernemen moet je hem niet leren. Aan ISO-kwaliteitsprocedures heeft hij evenwel een broertje dood. Zijn bureau is besneeuwd met offertes en facturen. Maar de zaken draaien en de service is uitmuntend. Als je hem belt, neemt hij op. Of stuurt hij een berichtje via WhatsApp. Snel en efficiënt. But above all: de verhouding tussen prijs en kwaliteit is hier nog niet scheefgetrokken. Groot onderhoud, relatief kleine prijs.

Bij elke begroeting krijg je een stevige handdruk en vette knipoog. ‘Hoe gaat het?’, vraagt hij elke keer gemeend, terwijl hij het stof van zijn blauwe overall afveegt. En ook als het niet goed gaat met de klant, blijft hij luisteren. Zijn robuuste handpalmen zijn immer zwartgeblakerd. Walk the talk. Zoek bij hem niet naar een bar of living room – de showrooms van sommige autodealers lijken steeds meer op chique balzalen – maar de sfeer is er niet minder om bij zijn werkvolk.

En als het moet, springt Faruq om 21 uur in zijn Audi A5 om mijn aftandse Renault Kangoo te depanneren.

Dàt noem ik nog eens service.

Tekst Sam De Kegel

Domestic Services
Banque de Luxembourg
Deloitte
ING
Logo Mensura
Proximus
SD  Worx
BovaEnviro+
G4S
Soundfield
Jobat