Skip to main content
Alchemistbox
  • 18/01/2019

Originele cocktails komen aan huis

Alchemistbox

Samen met collega’s of vrienden origineel toosten, vraagt dankzij de Antwerpse start-up Alchemistbox weer minder voorbereiding. Met hun eerste drie cocktailkits voor ‘meng-het-zelvers’ hopen Ellen De Herdt (19), Brian De Herdt (21) en Mark Masz (23) zowel bij cocktailliefhebbers als hôteliers in de smaak te vallen. Marketingmanager Brian De Herdt geeft een voorproefje.

WAT DOET ALCHEMISTBOX?
‘Sinds september brengen we doe-het-zelfboxen voor cocktailliefhebbers op de markt. Naast de drankjes en alle andere nodige ingrediënten, bevatten deze kits ook de attributen en het recept om vier glazen van een bijzondere cocktail te maken. Met ons concept mikken we op zowel de particulier als de zakelijke markt. De box leent zich perfect als eindejaarsgeschenk en als Valentijns- of verjaardagscadeau, waarbij de gelukkige ontvanger dan zelf aan het mixen kan. Beleving vormt dus een belangrijk element van ons verhaal. Ook als relatiegeschenk of ter aanvulling van de minibar in hotels, bieden onze boxen mogelijkheden. Voor het samenstellen ervan werken we samen met maatwerkbedrijf Flexpack.’

HOE IS DIT IDEE ONTSTAAN?
‘Alchemistbox is twee jaar geleden ontstaan als een afstudeerproject. Het idee komt voort uit een moeizame zoektocht naar een budgetvriendelijke oplossing om op een eindejaarsfeestje originele cocktails te kunnen schenken. Met de verkoopsskills van Mark, de ervaring van Ellen als barkeeper in sterrenrestaurant Pure C en die van mezelf in marketing, zijn we ervan overtuigd dat dit concept kan aanslaan.’

WAT MAAKT ALCHEMISTBOX UNIEK?
‘Als cocktailkit is Alchemistbox is uniek in zijn soort. In onze samenstellingen werken we liefst met bijzondere, vaak zelfs lokaal geproduceerd producten. Zo leren onze kopers nieuwe smaken kennen en bieden we tegelijk onze partners een extra platform. Bijvoorbeeld onze gin-cocktailbox bevat Albatross, een West-Vlaamse likeur op basis van braambessen en citroen. Elke speciale combinaties bieden we slechts een beperkte tijd aan. Zo is elke Alchemistbox deel van een gelimiteerde uitgave. Bovendien kunnen kopers hun box personaliseren met een vermelding op de doos en een kaart met eigen tekst eraan toegevoegd.’

WAT ZIJN DE AMBITIES?
‘Na in september te zijn opgestart, willen we komend eindejaar onze eerste piek in verkoop bereiken. Met Valentijnsdag moet dan kort erna al een tweede piek volgen. Naast België willen we ook doorbreken in Nederland, waar niets gelijkaardigs op de markt is. In ons land vind je wel al gelijkaardige geschenkboxen, al stellen geen van onze concurrenten hun dozen op exact dezelfde manier samen. Die verschilpunten moeten ons helpen om een vaste waarde te worden. De  heimat van de cocktail is het Verenigd Koninkrijk. Ook op die markt willen we binnen geraken, hoewel er al vergelijkbare cocktailkits te vinden zijn. Met wisselende samenstellingen en geen abonnementsformules te hanteren, kunnen we er ons onderscheiden.’

TIPS VOOR ANDEREN?
‘Zoals Richard Branson het stelt: ook als je niet weet hoe een vraag waar te maken, moet je er op ingaan. De praktijk leert je wel hoe het aan te pakken. Vanuit die overtuiging doen wij het ook. Ik kan andere jonge ondernemers maar aanraden om ja te durven zeggen. Als je door jouw passie gedreven bent, dan mag je daar vol voor gaan. Onderschat daarnaast het belang van netwerken niet. Opmerkingen en advies dat je daarbij meekrijgt, helpen vaak om stappen vooruit te zetten.’ ◀

www.alchemistbox.be

Dit artikel verscheen in ONDERNEMERS december. Het volledige magazine leest u hier.

Contactpersoon

Jan Van de Poel

Communicatiemedewerker

Deloitte
facilicom
Four & Five
ING
Logo Mensura
NN
Proximus
Recrewtment
SD Worx