Openbaar vervoer in Limburg is dramatisch

11/09/2017 , johan.grauwels@voka.be

Uit een mobiliteitsstudie van SD Worx samen met Voka – Kamer van Koophandel Limburg blijkt dat de ‘gemiddelde Vlaming’ een uur per dag besteedt aan het woon-werkverkeer. Meer dan 80% van de Limburgers werkt in eigen provincie. Fietsvergoedingen en openbaar vervoer scoren in Limburg het slechtst van alle provincies.

PC Nike
Vlnr. Katrien Geelen (SD Worx), Heidi Gillemot (global community impact manager,
Nike European Logistics Campus) en Johann Leten (gedelegeerd bestuurder, Voka – KvK Limburg).

De belangrijkste conclusies uit de studie die geldt voor de tewerkstelling in de privésector:

De ‘gemiddelde’ Vlaming spendeert bijna een uur per dag (58 minuten) om de 31 kilometer tussen wonen en werken af te leggen. De gemiddelde Limburger doet er 54 minuten over en moet 29 kilometer heen en weer rijden. Alleen in West-Vlaanderen doet men minder (48 minuten en 25 kilometer).

Eén op de vier Limburgers doet minder dan vijf kilometer, maar niet minder dan 32% van de Limburgers zit tussen de 10 en de 19 kilometer. Alle andere provincies zitten ruim onder dat percentage.  

Nationaal gezien is er weinig evolutie in afstand en tijd waar te nemen. Dit is enigszins verrassend omdat de files steeds toenemen. Dit zou kunnen wijzen op het feit dat mensen steeds korter bij hun werk gaan wonen of korter bij hun woonplaats gaan werken.

Tewerkstelling

81% van de Limburgers werkt in de eigen provincie, 7% in Antwerpen en 5,6 in Vlaams-Brabant.

Antwerpenaren werken voor 87% in Antwerpen. Brusselaars voor 89% en West-Vlamingen voor 91% in eigen provincie.We spreken hier wel over cijfers uit de privé, en niet over ambtenaren.

In de Limburgse bedrijven vinden we 92,7% Limburgers terug, dat is het tweede hoogste aantal na West-Vlaanderen, waar men in de bedrijven 96% West-Vlamingen terug kan vinden.

Vergoedingen

Nog geen 9% van de Limburgse bedrijven geeft een fietsvergoeding, dat is, na Vlaams-Brabant het minste.

En qua vergoedingen voor openbaar vervoer bengelt Limburg helemaal onderaan: 1,16% amper, terwijl het gemiddelde in Vlaanderen 4,36% is.

Dat lage percentage is te wijten aan het slechte openbaar vervoer in Limburg. Wie vanuit Limburg naar een andere provincie wil reizen, wordt geconfronteerd met te lange reistijden en een te duur prijskaartje. In Limburg zelf is de dekking van het openbaar vervoer dan weer dramatisch. Er zijn een beperkt aantal lijnen en routes, waardoor de Limburgers niet vlot binnen de eigen provincie kunnen pendelen of reizen.

Stiefmoederlijke behandeling

Gedelegeerd bestuurder Voka – KvK Limburg Johann Leten: “Dit zijn toch wel verrassende resultaten. De studie legt uiteraard enkel het verband tussen het effectieve woon- en werkadres. De braindrain vanuit Limburg door Limburgers die elders gaan wonen zit hierin niet vervat.”

“Maar wat ons, al veel langer, heel veel zorgen baart is het openbaar vervoer in Limburg. Limburgers zijn vragende partij voor meer openbaar vervoer, maar het moet wel beschikbaar zijn. De activering van lijn 18 tussen Hasselt en Neerpelt is een absolute must, net als de realisatie van het Spartacusplan. Deze cijfers bewijzen eens te meer dan onze provincie stiefmoederlijk behandeld wordt. We verdienen beter!”

Carpoolen en fietsen bij Nike

In de Nike European Logistics Campus in Ham zoeken ze oplossingen voor het mobiliteitsprobleem met het promoten van carpooling onder collega’s, maar ook door het promoten van het fietsgebruik. “Momenteel hebben we 500 tot 600 carpoolers. Onder hen verloten we carpoolpassen waardoor ze dicht bij de in- en uitgang kunnen parkeren”, vertelt global community impact manager Heidi Gillemot.

“We bieden bovendien Nike-fietsen aan die de medewerkers in bruikleen kunnen gebruiken. Voor verplaatsingen verder dan 15 kilometer bieden we zelfs elektrische fietsen aan. We dragen een bedrijfscultuur uit waar medewerkers minder CO2 trachten uit te stoten.”