Overslaan en naar de inhoud gaan
Map
  • Nieuws
  • ‘Onze software creëert automatisch advies op maat’

‘Onze software creëert automatisch advies op maat’

  • 28/11/2023

Pointerpro, het softwarebedrijf in hartje Antwerpen dat consultancybedrijven helpt hun dienstverlening te digitaliseren, werd dit jaar voor de derde keer genomineerd voor een Deloitte Technology Fast 50-award, en dat is een unicum. Met kersvers CCO Bart Vanden Wyngaerd aan boord wil het techbedrijf aan dezelfde snelheid blijven groeien en een vaste waarde worden bij multinationals.

Pointerpro zag het daglicht in 2012 dankzij CEO Stefan Debois en businesspartner Mark Penson. ‘Toen heetten we nog Survey Anyplace’, vertelt Stefan Debois. ‘Aanvankelijk hielpen we bedrijven om online klantenbevragingen te organiseren. We onderscheidden ons toen van de concurrentie door onze focus op respondent experience. Door incentives, gamification en conversational elements toe te voegen, creëerden we meer en betere respons. Ons zwaartepunt is ondertussen verschoven naar het automatiseren van adviesverlening. Uit een eigen internationale iVOX-bevraging bij 550 respondenten bleek dat veel consultancybedrijven, en vooral de kleinere spelers, nog altijd onnoemelijk veel tijd verliezen aan manueel werk. Een opportuniteit lag in het digitaliseren van de dienstverlening zélf, vooral het repetitieve gedeelte. Onze software laat toe om kennis van experts in een assessment te gieten. In combinatie met de antwoorden van de respondent, creëert onze technologie automatisch adviesrapporten op maat.’

Pointerpro biedt zijn services ondertussen al in 65 landen aan, en de klanten zijn niet van de minste. ‘We werken voor de grote consultancybedrijven zoals Manpower, Deloitte en Capgemini, maar ook voor kleinere spelers die op menselijk niveau erg interessant zijn’, vertelt kersvers CCO Bart Vanden Wyngaerd. ‘Zo is er bijvoorbeeld een groepje van enkele Amerikanen die op korte tijd geconfronteerd werden met een aantal zelfdodingen in hun nabije omgeving. Ze vroegen ons om een digitaal assessment, om te kunnen inschatten of bepaalde personen in de gevarenzone terechtkomen. Want er zijn altijd te weinig coaches of begeleiders om iedereen op te volgen. Ze gebruiken onze tool nu al om tijdig detecties te kunnen uitvoeren en willen hem heel graag op grote schaal inzetten in Amerikaanse scholen en ziekenhuizen en bij psychologen, telkens aangepast aan de eigen platformen. We vinden het heel waardevol om hieraan mee te werken.’
 

Advies democratiseren

Digitalisering binnen adviesverlening blijft wat omstreden, omdat het bij uitstek een ‘menselijke’ tak is en men vaak vreest dat de ‘mens’ uit het systeem wordt gehaald. Terecht? ‘Uiteraard blijft menselijk contact na het ontvangen van onze adviesrapporten broodnodig’, aldus Stefan Debois. ‘Bovendien helpt Pointerpro juist mee aan het democratiseren van adviesverlening. Nog altijd is professioneel advies erg duur en niet voor iedereen toegankelijk. Door een deel daarvan te digitaliseren, wordt het voor een grotere groep beschikbaar. Zo heeft AstraZeneca ons bijvoorbeeld gevraagd voor een online vragenlijst en adviesrapporten op maat voor hun astma- inhalator. We vervangen geen medisch advies, maar kunnen een waardevolle tool zijn voor eerste indicaties.’

Fast 50-nominatie

Ondertussen gebruiken meer dan duizend klanten het Pointerpro-platform, waarvan meer dan de helft in Noord-Amerika. Wat maakt Pointerpro zo uniek? ‘We bieden zowel het assessment als de rapporteringstool op één en hetzelfde platform aan’, meent Stefan Debois. ‘Het is ook een no-codesysteem; je hebt geen specifieke technische kennis nodig om ermee aan de slag te kunnen. Naast onze software bieden we ook nog gespecialiseerde services aan. Zo kunnen we onze software makkelijk linken aan bestaande programma’s van de klant en doen we aan softwaredesign op maat als de klant dat wenst.’

Die brede service legde het techbedrijf geen windeieren, want het werd voor de derde keer op rij genomineerd voor een Fast 50-award. Met die awards zet Deloitte elk jaar de snelst groeiende techbedrijven in de kijker. ‘We zijn uiteraard erg blij met die nominatie, want het verhoogt onze visibiliteit en geeft ons toegang tot het Fast 50-netwerk’, aldus Bart Vanden Wyngaerd. ‘Maar ook voor onze employer branding en in de war for talent is die nominatie mooi meegenomen.’

'We willen AI overal induwen. We kunnen het inzetten in sales, marketing, customer support, customer success,...'

AI everywhere

In hoeverre surft Pointerpro nu al mee met de nieuwste ontwikkelingen op vlak van artificiële intelligentie? ‘Heel erg’, geeft Stefan Debois aan. ‘We willen AI overal induwen. We kunnen het inzetten in sales, marketing, customer support, customer success, ... AI leert bijvoorbeeld uit de historiek van de supportinteracties. We zijn ook bezig met de ontwikkeling van een copilot die onze gebruikers kan helpen bij het opstellen van vragenlijsten en het geven van advies op maat. Het prototype zou volgend jaar live moeten gaan. Zaak is om ons model goed te trainen met voldoende relevante en specifieke data om de kwaliteit van wat de copilot voorstelt, zo hoog mogelijk te krijgen.’

Pointerpro_Voka_Antwerpen-Waasland_December

Onder meer door AI is de sector in volle verandering, waardoor ook Pointerpro spannende tijden tegemoet gaat. Geen beter moment voor CEO Stefan Debois om Bart Vanden Wyngaerd aan boord te hijsen als sparringpartner. ‘Dat is exact wat ik wil doen’, getuigt de nieuwe CCO. ‘Sparren met Stefan over wat we gaan doen, wanneer, en hoe ver we daarin willen gaan.’ Bart Vanden Wyngaerd vergaarde meer dan 25 jaar aan inzichten in de techsector, onder meer bij Cisco Systems en Ava Security waar hij de Centraal-Europese afdeling op poten zette. ‘Bij Pointerpro wil ik in de bestaande afzetmarkten nog nieuw cliënteel aan boord halen en samenwerkingen met bestaande klanten verdiepen’, zegt hij nog. ‘We willen dat iedereen die nog maar denkt aan assessments en adviesverlening met onze tool aan de slag gaat, van hr- over farmabedrijven tot cybersecurity en finance. Maar software as a service gaat verder dan louter tot aan de verkoop. Het gaat ook om recurrency: hoe bind je bestaande klanten aan jou en creëer je blijvende impact? Het belangrijkste is daar naar de klanten toegaan, naar hen luisteren en kijken wat ze nodig hebben.’ ‘Het lijkt misschien wat contradictorisch voor een IT-bedrijf, maar we vinden die human touch echt heel belangrijk’, vult Stefan Debois aan. ‘Veel techbedrijven willen alles vervangen door technologie, tot en met de relatie tussen het bedrijf en de klant. Wij willen net dat elke klant bij ons een menselijk aanspreekpunt in huis heeft.’

Toekomstplannen

Voor de volgende jaren stelt Pointerpro zich onder meer als doel om aangeboden te worden op de platformen van de grote multinationals. Stefan Debois: ‘We hopen dat in de toekomst elke consultant onze tool zal gebruiken voor assessments en adviesverlening.’ ‘Maar daarvoor moeten mensen ons kennen vooraleer ze ons nodig hebben’, weet Bart Vanden Wyngaerd nog. ‘We willen naar buiten komen met interessante content, op allerlei manieren. En we willen ook nieuwe mensen in-house aantrekken. Wat me opviel toen ik startte, was dat de medewerkers van Pointerpro hun werk graag doen en er volledig voor gaan. Die all-in-mentaliteit is nodig om het bedrijf naar het niveau te duwen dat we ambiëren.’ ‘Ik hoop in de toekomst een roadtrip te kunnen maken door Amerika, van New York tot Los Angeles, en elke dag de mogelijkheid te hebben een klant te bezoeken’, lacht Stefan. ‘Dat zijn véél klanten, dan hebben we heel wat van onze doelstellingen bereikt.’

AW_Welt_6stappenplan
Banner belgian coast hotels

Artikel uit publicatie