Overslaan en naar de inhoud gaan
Map
  • Nieuws
  • 'Onze robots helpen hersenen én schappen te ontlasten'

'Onze robots helpen hersenen én schappen te ontlasten'

  • 23/11/2023

In de oude drukkerijen van DPG Media, langs de E17 tussen Antwerpen en Gent, huist nu Movu Robotics. Er rollen geen kranten meer van de persen, maar er rijden state-of-the- artrobotvoertuigen rond in een gloednieuw test- en democentrum. Movu Robotics is een afdeling van de stow Group, wereldleider op het gebied van industriële rekkensystemen.
 

Tot voor kort heette Movu nog stow Robotics. Maar omdat het belang van automatisering en robotisering in magazijnen toeneemt, drong een rebranding zich op. ‘We merken bij onze klanten een grotere vraag naar automatiseringsoplossingen. Logistieke bedrijven kampen met een tekort aan arbeidskrachten, een groeiende vraag en een stijging van de werkingskosten. Ze zoeken dus naar manieren om hun efficiëntie te verhogen. Tegelijk willen ze wel nog steeds flexibiliteit en nauwkeurigheid aanbieden. stow heeft hen hierin altijd al bijgestaan met innovatieve oplossingen. Met ons nieuw merk Movu Robotics trekken we volledig de kaart van robotica en automatisering als antwoord op deze uitdagingen’, aldus Jos De Vuyst, CEO van stow.

Het arsenaal aan oplossingen dat Movu biedt, oogt al indrukwekkend. Een familie van vier robots, met elk zijn eigen specialisatie, staat paraat om elk magazijn een zekere graad van automatisering te geven. Zo is er kleine broer escala, een zelfrijdend robotvoertuig dat tot 50 kilogram kan dragen. Hij is specifiek ontworpen voor orderpicken en in staat om zonder stilstand gestandaardiseerde bakken van A naar B te brengen. De escala-shuttle is het enige bewegende onderdeel in de rekkenstructuur van het magazijn, wat in onderhoudskosten een aanzienlijke besparing oplevert.

De grotere voertuigen, atlas en ifollow, ontwikkelde Movu voor het vervoer van palletten. Ze hebben allebei een draagvermogen dat boven de duizend kilogram ligt en kunnen ook functioneren in vriestemperaturen tot -25°C. Dat maakt ze dus inzetbaar bij de vele diepvriesbedrijven en gekoelde opslagruimtes die Vlaanderen rijk is. Terwijl atlas volledig zelfstandig opereert binnen de rekkentorens van een magazijn, is er bij de ifollow nog wel mogelijkheid tot interactie met een mens. Met een autonomie van 8 uur kan de ifollow een goed alternatief zijn voor de alom bekende vorkheftruck. Evengoed begeleidt hij orderpickers en biedt hij hen een hogere graad van ergonomie, wat het risico op werkletsels verkleint. Daarnaast verkleint de samenwerking tussen mens en robot de foutenmarges tijdens het logistieke proces.
 

‘Logistieke bedrijven zoeken naar manieren om hun efficiëntie te verhogen. We trekken volledig de kaart van robotica en automatisering als antwoord hierop.’

Het laatste familielid is de eligo. Deze automatische grijparm is in staat om items tussen drie en dertig centimeter groot vast te pakken en te verleggen. In combinatie met het escala-systeem zorgt dit voor een enorme vooruitgang en versnelling van het orderpicken in elk magazijn. ‘De eligo trainen we met een zelflerend algoritme. Dankzij artificiële intelligentie is hij in staat om verschillen in verpakkingen te herkennen. Hij kan tot zeshonderd items per uur foutloos behandelen’, legt CEO Stefan Pieters van Movu Robotics uit.
 

productiever en efficiënter

Alle systemen die Movu Robotics op de markt brengt, zijn op elkaar af te stellen en integreerbaar. ‘Nog al te vaak gaan bedrijven ervan uit dat automatisering duur, complex en arbeidsintensief is. Wij willen er, dankzij onze gestandaardiseerde plug-and-play oplossingen, ook zijn voor de kleinere en middelgrote ondernemingen in de logistiek en industrie. Onze robots zijn slim genoeg om elke handeling eenvoudig en gemakkelijk te maken’, vertelt Stefan Pieters voort. ‘Ze helpen zowel de hersenen als de schappen van de klanten te ontlasten. Onze oplossingen zijn ontworpen om magazijnautomatisering en robotica toegankelijk en schaalbaar te maken. Hiermee kan elk magazijn ter wereld – groot of klein, regelmatig of onhandig gevormd - een update krijgen en zo productiever en efficiënter worden. Dat is de filosofie achter onze merkclaim: we laten geen enkel magazijn achter.’

Lokeren als uitvalbasis

De stow Group heeft nu dus twee afzonderlijke merken onder het dak: stow Racking en Movu Robotics. Ook al blijft er een zekere vorm van samenwerking en interactie tussen beide merken bestaan, toch kiest men volop voor de onafhankelijkheid van elke entiteit. Daarom was het ook een bewuste keuze om voor Movu een nieuw hoofdkantoor te openen in Lokeren. Voor Jos De Vuyst was de keuze voor het oude DPG Media-gebouw een evidentie. ‘De ruimte die we hier ter beschikking hebben, sluit perfect aan bij wat we willen doen. Naast 5000 vierkante meter aan kantoorruimte blijft er nog 10.000 vierkante meter over aan oppervlakte voor onze logistiek, productie en ons hypermoderne experience center. Hier tonen we live de nieuwste technologie aan klanten en partners’, geeft hij aan.

Ook de ligging van het nieuwe hoofdkantoor, pal tussen Antwerpen en Gent, is een troef voor Movu. Want naast de paar honderd ingenieurs die het vandaag al in dienst heeft, is het nog steeds op zoek naar nieuwe werkkrachten met een diploma in robotica of automatisering. In beide steden vind je ook hoog aangeschreven universiteiten, de kweekvijvers van het talent dat Movu zoekt. ‘We hebben al vergevorderde plannen voor een Movu-Academy. Dit wordt een samenwerking tussen ons en de universiteiten. Maar ook lokale Oost-Vlaamse scholen willen we betrekken bij dit project. Als werkgever zoeken we manieren om onze naambekendheid te vergroten. We voelen de krapte op de arbeidsmarkt; het is niet evident om alle vacatures in te vullen. Gelukkig zijn we actief in een zeer interessant domein: de robotica. Dat stow Group in 2020 verkozen werd tot Onderneming van het Jaar, zette ons ook al als kwaliteitsvolle werkgever op de kaart. Dat helpt hierbij wel’, bevestigt Stefan Pieters.

‘We hebben vergevorderde plannen voor een Movu- Academy. Dit wordt een samenwerking tussen ons en de universiteiten. Maar ook lokale Oost-Vlaamse scholen willen we betrekken.’

'Big' in Noord-Amerika

Zowel robots als software bouwt Movu in Lokeren. Het zijn vooral conventionele rekken- en heftruckgebruikers die zijn belangrijkste klantenbasis vormen. ‘Deze bedrijven willen graag starten met automatisering. Aan Movu hebben ze dan een onestopshop, die in één beweging de rekken, autonome robots én bijhorende software kan leveren én installeren’, verduidelijkt Jos De Vuyst.

Voor een uitbreiding van de klantenportefeuille kijkt hij wel verder dan de landsgrenzen. In 2022 draaide de robotica-afdeling van stow Group al een omzet van 50 miljoen euro. Dit jaar liggen de verwachtingen rond 100 miljoen euro. Hiervan wordt nu al ongeveer de helft gegenereerd in Noord-Amerika, wat een belangrijke afzetmarkt is voor de systemen van Movu Robotics. Ondertussen werkt dat voortdurend aan het verder verbeteren van de bestaande technologie. ‘Maar we werken ook nieuwe ideeën en oplossingen uit. Zo staat er voor volgend jaar al een volgende productlancering gepland. De komende jaren hopen we ons portfolio verder uit te breiden. De familie aan robots mag verder groeien’, besluit Stefan Pieters.

www.movu-robotics.com

Banner belgian coast hotels maart
AW_Welt_6stappenplan

Artikel uit publicatie