Skip to main content
  • Nieuws
  • Onze ambassadeurs geven een stand van zaken

Onze ambassadeurs geven een stand van zaken

  • 30/04/2020

Hoe pakken zij de crisis aan in hun buitenlandse vestigingen?

Jean-Pierre Wuytack - Vandersanden

Jean-Pierre Wuytack

 

Wat is de impact op jullie vestigingen in de buurlanden (NL, FR, DE, UK...)?

Onze buitenlandse vestigingen produceren niet alleen stenen maar staan ook in voor de verkoop. We stellen vast dat elk land op een verschillende manier door de crisis getroffen wordt. In de UK is het effect het grootst. Daar zijn alle steenfabrieken momenteel gesloten en is de afzet voor 80 procent weggevallen. In Frankrijk viel de activiteit van bij het begin van de crisis meteen terug tot 20 procent maar   daar beginnen de zaken zich te herpakken en zitten we nu op 35 procent van de normale activiteit. Nederland en Duitsland doen het beter. In Duitsland zien we dat de verkoop normaal is gebleven terwijl de verkoop in Nederland is afgezwakt met 20 procent. Er was iets meer verlet dan normaal, maar de fabrieken blijven draaien. De activiteit is lichtjes teruggelopen, we zitten op 80 procent van de normale verkoop.

Bernard Schutjes - Beroil

Bernard Schutjes

 

Wat is de impact op jullie klanten in Algerije?

Beroil heeft enkele grote klanten in Algerije. Sinds de lockdown komen er weinig mensen buiten en is de handel ook wat stilgevallen. Voorlopig blijven de coronagevallen vrij gecentraliseerd en is de verspreiding nog niet te groot waardoor de grote paniek gelukkig wat is gaan liggen. Momenteel zijn we weer bestellingen aan het klaarmaken om hopelijk begin mei de eerste containers weer te laten vertrekken. Eind mei valt het einde van de ramadan, dat traditioneel in familieverband wordt gevierd. We wachten af wat de nasleep hiervan kan zijn. We hopen dat onze omzet maar even een deuk krijgt.

Arne Van Der Steen - Unimex Formdrill

Arne Van Der Steen - Unimex Formdrill

 

Wat is de impact op jullie vestiging in de VS?

De impact in de VS is uiteraard zeer groot. Er is ook geen eenvormig beleid in de verschillende staten. Onze omzet is gedaald met 80 procent. Maar Unimex Formdrill is wel nog operationeel, met toepassing van de nodige maatregelen. Gelukkig zijn we altijd een gezond bedrijf geweest zodat we nog even kunnen volhouden. De hele automotive sector ligt stil en niemand heeft uitzicht op wat de toekomst zal brengen.Hoe zal het landschap er na corona uitzien? Wat met onze klanten? Hoe zal alles gereorganiseerd worden? Allemaal vragen die ons momenteel bezig houden. Maar we bekijken deze situatie ook als een opportuniteit om relaties opnieuw aan te halen, om dingen die door de normale drukte op de plank zijn blijven liggen weer op te starten en om ons meer te richten op de visibiliteit van ons product op sociale media.

Bart Swinnen - Luminex

Bart Swinnen - Luminex

 

Wat is de impact op jullie vestiging in Japan? En op de evenementensector over het algemeen?

In normale omstandigheden zouden we nu in onze industriesector een piek zien. Maar meteen na de uitbraak van het virus is alles wat live entertainment betreft stopgezet. Dat is niet anders in Japan. Zelfs de Olympische Spelen zijn uitgesteld. Over de duur van de lockdown in onze sector is nog veel onzekerheid. Wel voel je overal de sterke wil om het volgend jaar nog groter en nog beter te doen, en dat biedt enigszins toekomstperspectief. We spitsen ons nu toe op zaken die wél nog actief zijn: privé-tv-studio’s, belichting van gebouwen... Ook een langetermijnstrategie opstellen is nu belangrijk. Hoe kunnen we ons focussen op een bredere markt waarin het virtuele en augmented reality (AR) hun opmars doen? We moeten een ander type content creëren en nadenken over nieuwe media om entertainment te brengen in eventuele nieuwe markt-segmenten. Hier willen we met Luminex volledig in mee.

Mauro Manfredi - Caleffi International

Mauro Manfredi - Caleffi International

 

Wat is de impact op jullie vestiging in Italië?

Onze productie is volledig afhankelijk van drie fabrieken in Noord-Italië. Gelukkig in een gebied dat minder geïmpacteerd is.Bij de lockdown is beslist dat fabrieken niet mochten produceren. Gelukkig kunnen wij deze periode overbruggen met producten uit onze stock. Een potentieel risico zijn wel de gepersonaliseerde aanvragen. Daarom hebben we bij de Italiaanse overheid een aanvraag ingediend om, met inachtneming van de nodige maatregelen, toch verder te kunnen doen. Want leveringen aan de zorgsector moeten we kunnen voortzetten.Maart was een goede maand, in april was de omzet nog maar de helft. Maar al bij al mogen wij van geluk spreken. We zullen proberen de schade te beperken in het tweede kwartaal door promotiecampagnes te voeren, door opleidingen te organiseren via webinars, enz.

Artikel uit publicatie

Propaganda
Logo Mensura
Proximus
SD  Worx
Logo KPMG
alk
Logo JAM
Trixxo