Skip to main content
Map
  • Nieuws
  • ‘Onze AI gebruikt zelfs het weer en Facebookposts om de markt te voorspellen’

‘Onze AI gebruikt zelfs het weer en Facebookposts om de markt te voorspellen’

  • 30/09/2023

Het Wommelgemse OMP is wereldwijd actief in de niche van de supplychainplanning: de hele keten van de aanvoer van grondstoffen over de productie tot de aflevering van afgewerkte producten bij de klant. Het bedrijf telt meer dan duizend werknemers en vijftig nationaliteiten, en ondersteunt maar liefst een derde van de wereldwijde Supply Chain Top 25-bedrijven. Daarmee plaatste onderzoeksbureau Gartner OMP terecht in het segment van leaders in de sector.

‘OMP ontwikkelt en implementeert in-house softwareoplossingen om de toeleveringsketen binnen een bedrijf of over bedrijven heen te organiseren, te plannen en te stroomlijnen’, licht CEO Anita Van Looveren toe.‘Ondernemingen hebben er alle belang bij dat er een perfecte aansluiting is van de aanvoer van grondstoffen, de productie en de levering aan klanten. Hoe die supply chain het best wordt georganiseerd, tekenen we uit in nauw overleg met onze klanten en in functie van hun bedrijfsstrategie.’Maar OMP doet nog meer. ‘Aan de basissoftware hebben we een ‘industrielaag’ toegevoegd. Die laat ons toe om heel specifieke planningsuitdagingen per sector aan te pakken. Zo hebben we de voorbije decennia veel sectorervaring opgedaan in life sciences, chemie, consumer goods, metals en paper & packaging. We bieden al deze sectoren adviesverlening en ondersteuning op maat. We configureren de oplossingen in onze software, die we vervolgens implementeren bij onze klanten. We begeleiden de planners bij het gebruik van het systeem en bieden nazorg.’

Van idee naar wereldspeler

Het gaat enorm hard voor het bedrijf: van een kleine start-up evolueerde OMP naar marktleider in de sector, met een jaarlijkse omzet van bijna 200 miljoen euro. Anita Van Looveren staat al meer dan 30 jaar mee aan het roer van OMP, maar rolde er eerder toevallig in. ‘Ik studeerde Toegepaste 
Economische Wetenschappen aan de Ufsia in Antwerpen met specialisatie Econometrie. 

Na mijn studies werd ik assistente aan de Faculteit Ingenieurswetenschappen van de KU Leuven en werd ik betrokken in de master-na-master Industrial Management. Daar werd ik ingewijd in de wondere wereld van de operations research’, vertelt ze. ‘Ik was altijd al gefascineerd door kwantitatieve methodes om bedrijfsproblemen op te lossen. Op een dag verscheen er aan de valven een vacature voor een operations research consultant in Brasschaat, uitgeschreven door professor Georges Schepens.

Die doceerde toen aan de universiteit van Namen productbeheer en logistiek. Met een collega had hij optimalisatiesoftware ontwikkeld om 
planningsproblemen op te lossen en dat idee wilde hij vermarkten. En zo zijn we begonnen, in een villa in Brasschaat. Ik was de eerste consultant. Dat was in het begin erg spannend: we hadden nog geen documentatie, geen trainingsmateriaal, geen klanten. Er was niets, behalve onze software. Onze eerste klanten kwamen uit de academische wereld. Pas daarna zijn we actief op zoek gegaan naar bedrijven om hen met de optimalisatie van hun planning te helpen. Toen ging de bal echt aan het rollen.’

End-to-end-oplossingen

Het belang van software in supplychainplanning is de laatste jaren stevig toegenomen, en ook de technologie stond niet stil. ‘Vroeger losten we met een mathematische tool en maatwerk een deelprobleem in een bepaalde fabriek op’, vertelt Anita Van Looveren. ‘Nu willen onze klanten een end-to-end-oplossing met standaardsoftware voor hun hele multinational, en uitgebreidere toepassingen zoals forecasting, logistieke planning, productieplanning, voorraadbeheer, ... Ons aanbod is dan ook verruimd naar een totaalpakket, waarmee je als ondernemer zowel operationele, tactische als strategische 
planningsbeslissingen kan nemen.

Operationele beslissingen in functie van het huidige orderboek, tactische beslissingen om bijvoorbeeld de capaciteit van een fabriek aan te passen aan de marktontwikkelingen, en strategische beslissingen op lange termijn.’

afbeelding1_OMP_bedrijfsverhaal_oktober'23

‘We investeren bewust een derde van de omzet in R&D om de ontwikkelingen op de voet te kunnen blijven volgen.’

Alles in de cloud

‘Dat alles was alleen maar mogelijk door de almaar krachtigere computers die op de markt zijn gekomen’, vult Marc Scherens aan. Bij OMP is hij director ICT, Cloud & Customer Services. ‘We ontzorgen onze klanten door al onze producten in de cloud aan te bieden. Zo moeten ze niet zelf investeren in servers, database-infrastructuur of computers. Op die manier kunnen we de volledige planningsomgeving inclusief infrastructuur vanuit OMP monitoren, 
en klanten kunnen intekenen op ons softwareaanbod. In het begin was er bij de klanten wel wat aarzeling om mee te stappen in die cloudoplossingen. Maar de jongste jaren zijn die toepassingen enorm geboomd en is iedereen mee. Met onze software krijgt een bedrijf een verbeterde visibiliteit op de hele supply chain. Hierdoor wordt een efficiëntere en meer wendbare aansturing mogelijk.’

Explainable AI

En dat alles was dan weer niet mogelijk zonder de implementatie van artificiële intelligentie, voor OMP specifiek de explainable AI of kortweg XAI. ‘We zijn ondertussen al zover dat we op basis van alle beschikbare data automatisch supplychainmodellen kunnen laten genereren’, vertelt product innovation manager Broes De Cat. ‘AI helpt ons onder meer met het voorspellen van veranderende marktomstandigheden via demand sensing. Kan je bijvoorbeeld op basis van posts op sociale media, weersveranderingen, veranderingen in het koopgedrag ,… gaan voorspellen hoe de vraag naar bepaalde producten zal evolueren.’‘Eigenlijk zijn we al van in de begindagen van OMP met AI bezig’, vertelt Anita Van Looveren. ‘Alleen spuwde het toenmalige model toen een oplossing uit die wiskundig wel correct, maar door de gebruiker vaak moeilijk was te begrijpen of te verklaren. Dat is de zogenaamde black box. Als we het creatieproces niet helemaal kunnen volgen, maakt dat ons wantrouwig.’

‘Met XAI worden dezelfde algoritmes gebruikt, maar het systeem probeert helder uit te leggen of visueel te tonen hoe het tot een bepaalde beslissing gekomen is’, licht Broes De Cat toe. ‘We zijn ook volop aan het inzetten op generatieve AI. Daarmee zal je het systeem nog complexere opdrachten kunnen geven, waardoor we onze planners, consultants en softwaredevelopers nog beter kunnen ondersteunen. Elke dag komen er nog mogelijkheden bij. OMP investeert bewust een derde van zijn omzet in R&D om de ontwikkelingen op de voet te kunnen blijven volgen.’

India en China

OMP is de voorbije decennia ook uitgegroeid tot een heel internationaal verhaal. Zo heeft het bedrijf naast zijn hoofdkantoor aan de Koralenhoeve in Wommelgem intussen ook wereldwijd filialen, onder andere in alle buurlanden, de Verenigde Staten, China, Brazilië, India, Oekraïne, Spanje, … OMP kan bovendien bogen op een brede internationale klantenbasis met onder meer BASF, Procter & Gamble, Nestlé, Johnson & Johnson, 
ArcelorMittal, VPK Packaging ,… ‘Eigenlijk zijn we lokaal begonnen op geïsoleerde projecten in de Benelux. We zijn dan meegegroeid met onze klanten die zelf een internationaal netwerk uitbouwden’, vertelt Anita Van Looveren.

‘We willen onze diensten nog verder in een groene richting uitbouwen, met onder meer aandacht voor de reductie van CO2-uitstoot.’

‘Om een 24/7 helpdesk te kunnen garanderen, is het ook een troef om in verschillende continenten actief te zijn’, vult Marc Scherens aan. ‘Dit jaar zitten we trouwens al twintig jaar in Amerika, met 200 werknemers.’‘Onze groei situeert zich vooral in het buitenland’, weet de CEO. ‘China blijft een  belangrijke groeimarkt, maar de voorbije jaren is daar India bijgekomen. We zijn daar in de eerste plaats terechtgekomen om talent aan te trekken. Maar ondertussen zijn we ook echt op de Indiase markt beginnen werken.’

Duurzaam en wendbaar

Hoe kijkt Van Looveren naar de toekomst van het bedrijf? ‘Supplychainplanning blijft onze hoofdfocus. We willen de industriële sectoren daar een topservice blijven aanbieden’, onderstreept Anita Van Looveren. ‘Daarnaast willen we naast de implementatie van artificiële intelligentie ook verder inzetten op duurzaamheid en green planning. Dat gebeurt uiteraard al volop door de supply chain van onze klanten voortdurend efficiënter te organiseren. Maar we willen onze diensten in de specifieke sectoren nog verder in een groene richting uitbouwen, met onder meer aandacht voor de 
reductie van CO2-uitstoot. En we willen ook nog meer inzetten op smart & autonomous planning: disrupties op een slimme manier oplossen zonder menselijke inbreng.’Eind september vond voor alle OMPklanten een conferentie plaats met agility & sustainability als thema. ‘We wilden laten zien 
dat we duurzaamheid hoog in het vaandel dragen en snel kunnen inspelen op een erg veranderende volatiele markt’, besluit de CEO.

Meer info www.omp.com

afbeelding2_bedrijfsverhaal_omp_oktober2023

Ecosysteem met honderden consultants

OMP mikt op hoogopgeleide profielen, zoals softwareontwikkelaars, IT- en business consultants. Helaas blijven die schaars. ‘Het is voor ons een uitdaging om het ritme van onze groei niet te laten afremmen door een gebrek aan geschikte mensen’, bevestigt Anita Van Looveren. ‘Maar we zetten heel bewust in op het aantrekken van geschikte profielen en rekruteren wereldwijd. We werken ook samen met alliance partners die onze software mee helpen implementeren. Zo hebben we toch al een ecosysteem van enkele honderden consultants opgezet.’Een origineel systeem om nieuwe medewerkers zo snel mogelijk ingewerkt te krijgen, is day-to-day-coaching. Anita Van Looveren: ‘Daarbij krijgt elke nieuwe collega zijn eigen persoonlijke coach als deel van ons onboardingsverhaal. Daarnaast heb je nog de coach die de werknemer op meer strategisch niveau begeleidt en mee objectieven stelt. Samen reflecteren ze over de rol en de carrière binnen OMP.’

AW_Welt_6stappenplan

Artikel uit publicatie