Overslaan en naar de inhoud gaan

Navigatie

Terug naar het overzicht

Ondernemen in Spanje: iets voor jouw bedrijf?

logo
logo
Hoofdstukken

Els Van Humbeeck van Olive Operations heeft enkele jaren in het mooie Valencia gewoond en gewerkt en kent de Spaanse markt dus goed. Ze ging zelfs de uitdaging aan er een bedrijf op te starten, gespecialiseerd in business support voor Belgische ondernemingen die actief zijn, of willen worden, in Spanje.

Spanje is op vele vlakken een land met een groot potentieel. Het heeft een groeiende bevolking van 47 miljoen inwoners die wonen in 17 gemeenschappen of ‘comunidades’, te vergelijken qua structuur en bevoegdheden met onze gewesten. De meest bevolkte steden zijn Madrid, Barcelona, Valencia, Sevilla en Zaragoza. Ook qua economische activiteit zijn dit, samen met opkomende steden Bilbao en Tarragona de belangrijke hubs.

Het toerisme en de horeca, die belangrijke bronnen van inkomsten zijn voor Spanje, hebben enorm geleden onder de pandemie. Mede door zijn afhankelijkheid van deze sectoren, is Spanje een van de meest getroffen landen in de EU. Verwacht wordt dat de economie pas in 2023 terug op het niveau van vóór de coronacrisis zal presteren. Wat de impact van de oorlog in Oekraïn zal zijn, is vandaag nog koffiedik kijken.

Spanje beseft al langer dat het werk moet maken van zijn zwakke punten, onder andere deze afhankelijkheid van toerisme en horeca, om haar economie nieuw leven in te blazen. In juli 2020 presenteerde de regering onder Sanchez haar ambitieuze Digitale Agenda 2025. In 2021 werd hiervoor alvast 3,75 miljard euro uitgetrokken. In dit plan wordt volop ingezet op digitale connectiviteit en digitale vaardigheden van de bevolking 5G-technologie, cyberveiligheid, digitalisering van overheidsdiensten en start-ups en kmo’s. Het recente KIT Digital die subsidies voor digitalisering ter beschikking stelt aan zelfstandigen tot middelgrote ondernemingen, bewijst dat het hen menens is.

Ook met haar deel van de Europese coronasteun, de fondsen ‘NextGeneration’, zet Spanje volop in op het aantrekken van investeringen, het optimaliseren van zijn industrieproces, het versterken van de technologische vooruitgang en de digitalisering van sleutelsectoren. Ook een pak groene maatregelen staan op het programma om de achterstand binnen Europa in te lopen.

Welke sectoren zijn vandaag het meest interessant om in te investeren in Spanje? Voor Vlaamse bedrijven liggen volop kansen in digitalisering, hernieuwbare energiebronnen en duurzaam vervoer. Ook voeding en e-health, biotechnologie en farmacie blijven interessante sectoren. Als Noord-Europees bedrijf heb je
vaak een streepje voor in Spanje. De gemiddelde Spaanse ondernemer heeft immers ontzag voor de degelijkheid en efficiëntie die we bieden, ook al vinden ze onze directere aanpak soms wel even schrikken.


Vlaamse bedrijven die op zoek zijn naarb remote werkkrachten zoals IT-specialisten en ontwikkelaars, doen er goed aan Spanje te overwegen. Barcelona, Madrid en Valencia zijn echte digital hubs met bruisende startup communities. De eerste twee zijn gevestigde waarden, en ook wat duurder qua kantoorprijzen en lonen. Valencia is de challenger die qua aanbod aan gekwalificeerde profielen, niet moet onderdoen voor zijn grotere broers.

Je ziet het, er is geen enkele reden om Spanje niet te overwegen in je
internationalisatieplannen. Al was het maar omdat een bedrijf ter plaatse het beste excuus is om het land wat vakernte bezoeken.

foto spanje

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Els Van Humbeeck, Olive Operations
https://www.oliveoperations.com/