NxtPort kan Antwerpse haven 1 miljard helpen besparen

07/06/2018

Een nieuwe maand, een nieuwe ONDERNEMERS. Met deze maand onder andere interviews met Monitor, Qualivino, 48HoursUnplug én NxtPort. We geven met plezier een voorsmaakje van het coverinterview!

cover

NxtPort is een innovatief ‘smart data sharing’ platform dat een dik jaar geleden startte. Doel: maritieme, logistieke en industriële processen in de Antwerpse haven digitaliseren om zo efficiëntiewinsten te boeken. ‘Wij zijn geen allesoverheersend systeem, maar een databewaker. NxtPort beheert de data, en stelt ze gecontroleerd en veilig ter beschikking. De toepassingen moeten komen van softwarebouwers of de bedrijven zelf’, vertelt Daniel Lievens, CEO van NxtPort.

Als consument vindt u het vanzelfsprekend dat u bij de grote internetwinkels een product kan bestellen dat de dag erna wordt geleverd en waarbij u netjes via e-mails op de hoogte wordt gehouden wanneer die levering zal plaatsvinden. Dan blijkt de Antwerpse haven veel minder efficiënt te werken. ‘Inderdaad, de ervaring die je als consument hebt als je een product bestelt via internet, die kan je op dit moment jammer genoeg niet transferen naar de haven’, zegt Daniel Lievens van NxtPort. ‘De haven is nog een ‘black box’, de logistieke keten is lang met veel betrokken partijen die niet echt samenwerken.’

Daniel Lievens is medeoprichter van het afhaalpuntennetwerk en last mile-specialist Kiala dat later verkocht werd aan UPS. Na zijn studie als handelsingenieur en master in de beleidsinformatica werkte hij voor Siemens en Arthur Andersen en bouwde hij een rijke logistieke ervaring op bij Kiala, UPS en Coyote Logistics.

PROCESSEN STROOMLIJNEN

Het initiatief voor NxtPort ontstond in de stuurgroep bij Alfaport Voka waar een aantal private havenbedrijven samen de digitale en technologische ontwikkelingen wilden aanpakken in plaats van allemaal zelf een eigen initiatief te ontwikkelen. Algemeen directeur Stephan Vanfraechem van Alfaport Voka: ‘Het momentum was er. Achteraf gezien waren we geen vijf minuten te vroeg. De wereldwijde digitalisering gaat sneller dan we denken. Je ziet in het buitenland initiatieven ontstaan zoals Alibaba en Maersk die samenwerken zodat je online op schepen vrachtruimte kan reserveren.

We willen vermijden dat de Amazons en Alibaba’s van deze wereld onze lokale spelers destabiliseren want die internetbedrijven gebruiken hun data optimaal.’
In februari 2017 werd NxtPort gelanceerd als een coöperatieve vennootschap met beperkte aansprakelijkheid (cvba). Hoofdaandeelhouder is Alfaport Voka. Het potentieel van NxtPort is enorm. Studies wijzen uit dat in Antwerpen de digitalisering van havenprocessen 1 miljard euro aan kostenbesparingen zou kunnen opleveren, dit door directe en indirecte efficiëntieverbeteringen. ‘Dat is de toegevoegde waarde die de sector kan realiseren door digitalisering. Kostenbesparingen die terugvloeien naar de partners’, legt Daniel Lievens uit. ‘NxtPort moet zelfbedruipend zijn, maar het is niet de bedoeling dat NxtPort hier rijk van wordt, de toegevoegde waarde is voor de gemeenschap’, knikt Stephan Vanfraechem.

Zo gaat er in de Antwerpse haven bijvoorbeeld veel tijd en energie verloren omdat als containers worden gelost het vaak onduidelijk is of ze per trein, truck of binnenvaart de haven zullen verlaten. Daarom moeten containers verschillende keren worden geherpositioneerd in functie van wie ze afhaalt en wanneer dat gebeurt. Truckers moeten aan terminals nodeloos wachten op informatie of omdat documenten ontbreken. De helft van de transportkosten voor een container is gelinkt aan administratie. Havenbedrijven wisselen geen gegevens uit en werken op verschillende digitale platformen. ‘Laadinfo moet uit e-mails worden overgetypt en ingegeven in het eigen computersysteem. Er circuleert op dit moment nog een massa papier in de haven’, stelt Daniel Lievens vast.

Het digitale dataplatform NxtPort wil die processen stroomlijnen. NxtPort is een open systeem en verzamelt gegevens uit diverse geledingen van de logistieke
havenketting: havenbedrijven, de douane, de loodsen, het spoor, de binnenvaart, enz. … Daniel Lievens: ‘Met NxtPort willen we deze data inzichtelijk en transparant maken voor alle spelers in de logistieke keten. Zo bouwen we met iedereen aan de haven van de toekomst.’

Eén jaar later leidt Daniel Lievens bij NxtPort inmiddels een team van een tiental mensen. Er wordt veel tijd geïnvesteerd in het opbouwen van vertrouwen. ‘We konden vertrekken van een wit blad, we hebben geen erfenis’, vertelt Daniel Lievens. ‘De datapipeline is onze ruggegraat dus nemen we geen enkel risico qua beveiliging en regelgeving. Zo zijn we GDPR by design, werken we aan ISO-certificatie en hanteren we de hoogste standaarden.’

Lees het hele artikel hier.