Overslaan en naar de inhoud gaan

Navigatie

Terug naar het overzicht

Nivolo: gezonde expansie op nieuwe (onder)grond

Nivolo
Nivolo
Hoofdstukken

In 2015 nam Benjamin Talpe Nivolo, toen nog Bracke Bouw, over. Sindsdien groeit de specialist in thermische en akoestische vloerisolatie, cementgebonden dekvloeren en decoratieve betonvloeren in een strak tempo. “We betalen onze mensen ruim marktconform, maar we leggen de lat wel hoog.”

Nivolo
“We zijn geëvolueerd tot een one-stop-shop voor alles wat onder de vloerbekleding ligt”, aldus Benjamin Talpe

 

Tekst Sam De Kegel

Medio mei verhuist Nivolo, specialist in akoestische en thermische vloerisolatie en cementgebonden dekvloeren – chape in de volksmond – naar een nagelnieuwe stek in Kruisem. Benjamin Talpe: “We kijken er al sinds begin 2020 naar uit. We zaten de voorbije jaren gesplitst over twee sites in Kruisem en Zulte, nu lopen we allemaal op dezelfde vloer. De bereikbaarheid is top, pal naast de E17 van Gent naar Kortrijk. We hebben bewust gekozen voor veel lichtinval. En ook onze showroom is een toegevoegde waarde, om onze decoratieve betonvloeren te tonen aan architecten, aannemers en particulieren.”

Benjamin nam het bedrijf over in 2015. “Toen was het voornamelijk een PUR (polyurethaan)-vloerisolatiebedrijf dat ook chape plaatste. We hadden 5 vrachtwagens (3 chape & 2 PUR) en 18 medewerkers. Acht jaar later tellen we 10 chape vrachtwagens, 4 PUR-vrachtwagens, 2 schuimbetonvrachtwagens, 3 EPS-vrachtwagens, drie zandvrachtwagens en twee transport opleggers) (24 stuks rollend materieel in totaal, red.) en 80 tal medewerkers, 20 tal bediendes en 60 tal in uitvoering, inclusief m/v in onderaanneming. We draaien een gecumuleerde omzet van 16 miljoen euro.”

Nivolo, voorheen Bracke Bouw, gaat prat op een betrouwbare planning, een correcte uitvoering en een goede opvolging. “Door op deze drie kernwaarden in te zetten, zijn we organisch sterk gegroeid”, zegt Benjamin kordaat. “Tot voor kort hadden we zelfs geen commerciële buitendienst, het ene project vloeide voort uit het andere. We hebben 80% recurrente klanten. We zitten nu eenmaal in een specifieke activiteit die bouwbedrijven bijna altijd uitbesteden.”

Inspelen op nieuwe bouwtrends

Professionalisme in de bouwsector, het klinkt logisch, maar het is niet altijd even vanzelfsprekend. Benjamin: “De bouwsector is momenteel echt aan het professionaliseren, in organisatiestructuur, communicatie, planning en efficiëntie. Als je dat goed doet, kan je enkel wel varen. Wij hebben de ambitie om te groeien, maar op een strategische en gezonde manier en zeker niet te wild.”

Hun klanten in chape en vloerisolatie zijn heel grote projectontwikkelaars, middelgrote en kleinere aannemers, maar evengoed vloerders, verandabouwers en architecten alsook particulieren) “We doen projecten van 12.000 m² maar evengoed van 50 m², voornamelijk in Oost- en West-Vlaanderen, maar ook meer en meer in Antwerpen en Brussel.”

Dit bedrijf groeit al verschillende jaren door zowel productdiversificatie als gerichte overnames. “De planning zat steeds sneller vol en dan zet je al gauw een ploeg bij, maar we hebben nooit valse beloftes gemaakt. We zagen de voorbije jaren ook steeds meer vraag naar akoestische isolatie om contactgeluiden te elimineren. Wie wil er vandaag nog een appartement kopen dat niet akoestisch geïsoleerd is? Met die akoestische isolatie richt het bedrijf zich vooral op de b-2-b-markt: grote residentiële en publieke projecten, appartementsgebouwen, scholen… Altijd luisteren we naar wat de klant wil. Niet iedereen wil PUR-vloerisolatie. Daarom bieden we nu ook EPS-mortel (isolerende mortel waarin parels in piepschuim verwerkt worden, red.) en circulaire EPS-mortel (op basis van gerecycleerde piepschuimgranulaten), red.) aan. Daaruit is ook een overname gevloeid die gespecialiseerd was in die EPS-korrels en in schuimbeton. Schuimbeton wordt dan weer gebruikt op platte daken om een helling uit te werken, omdat het gewicht lager is dan chape.”

Nivolo

Ook anhydrietchape is een nichemarkt. “Traditionele chape is aardvochtig en een mix van rivierzand, cement en water. Die wordt manueel afgestreken, een vrij arbeidsintensief proces. Anhydrietchape is een vloeichape die gebonden is op basis van gips in plaats van cement. Het belangrijkste bestanddeel is anhydriet (calciumsulfaat). Het type bindmiddel is dus anders en geeft minder scheurvorming. Hij ligt ook meteen waterpas, want hij wordt via een slang gegoten en is zelf nivellerend. Prijstechnisch is het wel duurder. Ons grote voordeel is dat wij veel toepassingen in huis hebben, zodat we de klant het juiste advies kunnen aanbieden. We zijn geëvolueerd tot een one-stop-shop voor alles wat onder de vloerbekleding ligt. Een uitzondering daarop is Decolo, een apart bedrijf in residentiële betonvloeren, dat ook onder de Nivolo-groep zit. We kregen zo veel vraag naar hoog afgewerkte residentiële betonvloeren dat we daar op ingespeeld hebben. Het is een nicheoplossing t.o.v. de klassieke polybeton vloeren. Hier zijn de klanten 80% particulieren (via architecten) en 20% aannemers, waaronder een deel tuinaannemers.”

In de nabije toekomst willen ze nog een nieuwe businessunit opstarten in waterdoorlatende ondergronden (Terralo). “Dat zijn gebonden granulaten met een grote waterbuffercapaciteit, waar het water perfect door kan sijpelen. Denk aan opritten, wandelpaden, fietspaden, paden in parken. Zeker met de nood naar ontharding menen we dat die vraag steeds groter zal worden. Het toont dat we met Nivolo niet stilzitten”, lacht hij. “Hoe meer we kunnen aanbieden, hoe meer we onze bouwheren ontlasten. We houden de vinger aan de pols via Embuild en een actieve samenwerking met Buildwise en Ugent alsook via de deelname aan vakbeurzen om te zien wat er op de wereldmarkt gebeurt. We voeren ook akoestische testen uit met partners, enz…”

"Wij hebben de ambitie om te groeien, maar op een strategische en gezonde manier en zeker niet te wild.”

Benjamin Talpe

Even betrouwbaar als een waterpas

Nivolo verwijst naar niveau de l’eau, waterpas. “Chappers werken tot op de millimeter, het is tegelijk bruut en heel fijn werk. Onze chappers zijn echte stielmannen. Wij opereren in de laatste fase van de ruwbouw en het begin van de afwerking. Eenmaal je huis gechapt en geplakt is, zie je plotseling hoe je woning er zal uitzien.”

Voorlopig vindt Nivolo die stielmannen nog. “We betalen onze mensen ruim marktconform, maar we stellen wel hoge eisen. We vragen een nauwkeurige afwerking, maar we zorgen er ook voor dat zij hun werk perfect kunnen uitvoeren, door onze werven heel goed voor te bereiden. Enkel onze werfleider communiceert met de klant. We doen veertig à vijftig werven per week. Ons klachtenpercentage schommelt slechts rond de 1%.”

De winst werd voortdurend geherinvesteerd in het bedrijf. “We groeien op eigen houtje. Mijn belangrijkste taak als zaakvoerder is om de juiste mensen op de juiste plaats te zetten. People management is heel belangrijk, want dit bedrijf verandert elk jaar. In het begin deed ik zelf heel veel kennis op en sprong ik nog mee in de vrachtwagen, de voorbije jaren zette ik steeds meer een stapje achteruit en komen er mensen die zaken beter doen dan jou omdat ze zich er dagelijks op focussen.”

Benjamin had altijd al affiniteit met de bouwsector – “Ik kluste graag en was geïnteresseerd in het technische aspect van woningen” – maar kom uit de voedingssector. “Dat is een heel streng gereguleerde sector. Ik werkte als plant manager bij Westvlees, een vleesverwerkend bedrijf. Daar leerde ik om problemen snel op te lossen en systemen op te zetten om eventuele toekomstige fouten tegen te gaan. Die kennis en mijn zin voor organisatie en structuur heb ik naar dit bedrijf meegenomen.”

Accelero, ook iets voor u?

Nivolo is een tevreden Accelero+ deelnemer. Dat lerend netwerk focust zich op groeibedrijven met een omzet tussen 5 en 30 miljoen euro die minstens 15 à 20% per jaar groeien. “Zo’n lerend netwerk is uitermate boeiend omdat je met gelijkgestemden zit in snelgroeiende bedrijven die dezelfde problemen ervaren, ook al zitten ze in andere sectoren. We hebben zelf eerst onze thema’s bepaald. Internationalisering is voor mij bijvoorbeeld minder aan de orde, maar wel een goede managementstructuur uitbouwen. Ook de gastsprekers zijn van hoog niveau. Een grote uitdaging in ons bedrijf is de implementatie van een ERP-pakket, dan is het interessant om te luisteren bij collega’s hoe zij het aanpakten.”

Ook interesse in Accelero?

Mail naar anke.cosijns@voka.be of neem een kijkje op onze website!

Accelero

 VLAIO

Meer over Accelero

Accelero+

Ben je ondernemer van een snelgroeiende onderneming met minstens 30 werknemers en zoek je een klankbord?