Skip to main content
  • Nieuws
  • Nico Vanherle (M1GLIO Ltd): "Culturele verschillen worden minder en minder belangrijk"

Nico Vanherle (M1GLIO Ltd): "Culturele verschillen worden minder en minder belangrijk"

  • 07/10/2020

De Chinese markt is in volle groei en biedt eindeloze mogelijkheden. Nico Vanherle (M1GLIO Ltd) en Mercurio Global Ambassador vertelt je daarom graag meer over dit bijzondere land. Hij spreekt ook op ons begeleidingstraject Beyond Borders China.

Nico Vanherle (Jaga China)

Nieuw imago

“Vroeger hoorde je altijd: wat hier 10 euro kost, kost je daar 1 euro, maar het is van mindere kwaliteit,” start Nico. “Vandaag is dat helemaal anders. China levert kwaliteit en mensen erkennen dat. Je kunt er dus besparen én kwalitatieve producten bekomen, maar je moet dan ook wel hameren op die kwaliteit. Maar dat doen we hier toch ook, niet?”

De perceptie dat China graag op zichzelf terugplooit, weerlegt Nico. “China staat zeker open voor Europa. Die openheid wordt ook gestimuleerd door de consumenten. Meer en meer Chinezen hebben meer en meer geld. De koopkracht stijgt en de verkoop dus ook. En Chinezen kopen graag buitenlandse merken. Ze zien dus graag Europese merken komen. De Chinese industrie kan daar dan op inpikken wat betreft lokale productie, aangezien die nodig is om China te bevoorraden.”

“Het is alleen maar goed dat we ons moeten bewijzen tegenover spelers zoals een Huawei. Meer competitiviteit leidt tot meer creativiteit en dat komt zowel industrie als eindgebruikers ten goede.”

Geen bedreiging

Van een echte culture clash in de zakenwereld is er volgens Nico niet echt sprake. “Ik merk dat culturele verschillen minder en minder belangrijk worden. Uiteindelijk willen Chinese ondernemers hetzelfde als Belgische: de best mogelijke deal sluiten. Het enige verschil is de weg daarnaartoe. Laat je daardoor dus zeker niet afschrikken.”

We moeten dus niet bang zijn voor de Chinese cultuur. Maar misschien wel van het toenemende economische gewicht van dit land? “Het is alleen maar goed dat we ons moeten bewijzen tegenover spelers zoals een Huawei. Meer competitiviteit leidt tot meer creativiteit en dat komt zowel industrie als eindgebruikers ten goede. We hebben hier in West-Europa zoveel potentieel, het wordt tijd dat we dat ook echt gaan gebruiken. China kan daarbij een partner zijn.”

“Met productie- en loonkosten die 40% hoger liggen in België dan in Oost-Europa, kan je eerder vaststellen dat de dreiging dichter bij huis is. Met mijn bedrijf  Deltaplus  heb ik Europese klanten geholpen om onderdelen aan te kopen in China om dan af te werken in Europa. Dat spaarde kosten, waardoor sommigen zelfs meer werknemers konden aannemen. Niet het land China, maar eerder die hoge loon- en productiekosten zullen een uitdaging vormen in de toekomst."
 

Contactpersoon

Ward Smits

Adviseur internationalisatie / aanspreekpunt brexit

Propaganda
Logo Mensura
Proximus
SD  Worx
Logo KPMG
alk
Logo JAM
Trixxo