Skip to main content
  • Nieuws
  • Nico Ivens (JDI) geeft vier tips om jouw salesstrategie te optimaliseren

Nico Ivens (JDI) geeft vier tips om jouw salesstrategie te optimaliseren

  • 16/04/2021

Als eigenaar-ondernemer ken je je product als de beste. Toch is het belangrijk om af en toe je verkoopstrategie in vraag te stellen. Nico Ivens, medeoprichter JDI, legt uit waarom het belangrijk is om op regelmatige tijdstippen stil te staan bij jouw salesstrategie.

 

Foto1. Elke schakel is belangrijk in het salesproces

Jouw klanten komen niet alleen in contact met het verkoopteam, je kan als organisatie enkel commercieel succesvol zijn door heel de organisatie klantgericht te maken. Het is belangrijk dat elke medewerker zijn rol en toegevoegde waarde kent in het gemeenschappelijk succes. Sales management houdt meer in dan enkel een sales team leiden, het is heel de organisatie betrekken in het proces.

2. Sales over alle afdelingen heen

Elke klant verwacht een optimale klantenbeleving. Als bedrijf kun je dat enkel en alleen bieden als je over de afdelingsgrenzen heen werkt. Sales, marketing, communicatie, sociale interactie en after-sales vormen een nieuwe verkoopsdynamiek. Het sales management wordt als het ware een proces in plaats van een functie.

3. Data is van goudwaarde

Onderschat de kennis die data je kan geven zeker niet. De inzichten die hieruit voortvloeien geven je een nieuwe kijk op je business en maken het mogelijk om anders én beter om te gaan met je klanten en prospecten. 

4. Maak werk van jouw customer journey

Het is belangrijk om alle opportuniteiten overzichtelijk op te sommen, jouw volledige – on- en offline – customer journey brengt alle contactpunten in kaart. Met zo’n overzicht kan je heel jouw aanbod van producten en diensten aanbieden en interne processen daarop afstemmen.

Contactpersoon

Ellen Olislagers

Senior adviseur eigenaars-ondernemers

Propaganda
Logo Mensura
Proximus
SD  Worx
Logo KPMG
alk
Logo JAM
Trixxo