Skip to main content
  • Nieuws
  • Neem als start-up de tijd om te rijpen

Neem als start-up de tijd om te rijpen

  • 27/02/2020

Een gedroomde toekomst?
De economie van (over)morgen in 20 columns

Welk gelaat hebben onze economie & arbeidsmarkt in 2040? 
Die vraag beantwoorden 20 prominente Oost-Vlaamse ondernemende mensen in 2020, elk vanuit hun eigen ervaring en expertise.

Een visionaire blik op overmorgen, ongecensureerd door Jonathan Berte, CEO Robovision

Inleiding

Jonathan BerteHoe groei je in de (nabije) toekomst door van start-up tot scale-up? Maak eerst grondig je huiswerk. De originaliteit van je idee is extreem belangrijk. Als ingenieur wou ik na mijn studies beeldverwerking gebruiken als tool om processen te versnellen en automatiseren in de industrie, landbouw en smart cities. In 2002 vroeg ik een BTW-nummer aan als consultant en begon me in te graven in sectoren als automotive en biotech. Na een aantal jaren als zelfstandige richtte ik een vennootschap op omdat ik schaalbaarheid kon creëren. Tijdens die hele groeifase heb ik elke keer als consultant de moeilijkere beeldverwerkingsprojecten proberen aanpakken in verschillende markten. 


Moraal van dit verhaal? Bouw eerst je technische waardepropositie lean & mean (slank en doelgericht, red.) uit vooraleer je je begeeft in het circuit van de financierders en investeerders. Want eenmaal je dat doet, moet je gaan versnellen en wordt marketing cruciaal. Eenmaal je in die investeringsmolen terechtkomt, kom je onlosmakelijk ook al in een exitmolen terecht. Daarin schuilt een contradictie: je wil je technologie laten rijpen en duurzaam verankeren, maar je investeerder wil dat zijn investering zo snel mogelijk opbrengt en staat open voor alles wat maximaliseert. Je wil tegen je klanten zeggen dat je de next big thing bent en jouw technologie langdurig integreren bij hen, maar als jouw investeerder zegt dat hij aan een groot bedrijf kan verkopen die die technologie absorbeert voor zijn eigen machinepark, dan heeft hij geen interesse meer voor al die andere klanten. 

Slim rijpen

Ik geloof dus rotsvast in een zeker rijpingsproces. Spreek eerst friends, family en fools aan en/of vraag een subsidietraject aan bij VLAIO, zodat je minstens 24 maanden hebt om je waardepropositie te bepalen. Stel dat een investeerder in een beloftevolle wijn investeert, dan moet die nog altijd in eiken vaten een aantal jaren rijpen vooraleer je er echt geld voor krijgt. Voor wijn wordt dit aanvaard omdat iedereen weet dat het smaakpalet zo fantastisch wordt, maar voor technologie wordt dat niet aanvaard – en moet het snel snel – omdat die minder transparant en tastbaar is.
De essentie is dat je niet te snel je ziel verkoopt aan de eerste de beste investeerder. Een investeerder verschaft risicokapitaal en gelooft in je droom, maar de juiste investeerder vinden die op lange termijn aan boord wil gaan en met geduld wacht op waardecreatie, dàt is cruciaal in je evolutie van start-up tot scale-up. 

Kies ook altijd voor de blue ocean-strategie, het vinden van markten die nog niet zijn aangeboord met kansen voor langdurige en rendabele groei. Maar om een blauwe oceaan te ontdekken en goed te bevissen, moeten er op je vissersboot de juiste vissers zitten. De synergie van het founders team is zo belangrijk, zeker als je snel moet internationaliseren. 

Slimme ruimte voor talent

In Gent zitten momenteel honderden start-ups die maar al te graag volwassen willen worden. Wat zetten Amerikaanse consultancybureaus steevast in de top 3 om door te groeien? De infrastructure oftewel je huisvesting, de bereikbaarheid van je kantoor en de mate waarin je infrastructuur aantrekkelijk genoeg is om toptalent aan te trekken. Op dat vlak heeft het Gentse stadsbestuur een verpletterende verantwoordelijkheid in de toekomst. Het stadscentrum is niet geschikt om elke dag duizenden informatici te ontvangen; het zit nu al overal vol. Het spreekt voor zich dat scale-ups dus de rand van de stad opzoeken. Die willen zo snel mogelijk opschalen en vermenigvuldigen in personeel. Daarom geloof ik minder in het nieuwe Wintercircus als een hub voor scale-ups. Het is een enorm mooie site, maar minder goed bereikbaar. Alles draait rond hightech mobility, op dat vlak laat Stad Gent kansen liggen. Er is zoveel mogelijk: denk aan een elektrische shuttle die om de vijf minuten pendelaars van en naar het centrum brengt via een aparte rijstrook. Brussel en Antwerpen zetten volop in op deelfietsen, e-steps of andere mobiliteitsoplossingen. In Gent heb je het Sint-Pietersstation, een bouwwerf die maar niet voltooid geraakt, wat een blamage is voor internationale klanten die er stranden. 

Voor Stad Gent is het cruciaal dat ze beseffen dat ze in bepaalde dossiers met kennis van zaken én samen met zoveel mogelijk stakeholders de juiste keuzes maken. Als er in een te kleine groep beslist wordt, worden niet alle parameters getoetst om het juiste ecosysteem te creëren. Ik denk nu spontaan aan een efficiëntere bereikbaarheid, benutting én uitbreiding van het Technologiepark Zwijnaarde. Het stadsbestuur moet in de nabije toekomst een veel proactievere rol spelen om het DNA van de hightech city van Europa, dat nota bene in hun bestuursakkoord staat, waar te maken. Er moet veel meer politieke synergie zijn in plaats van koterijdenken. Zelf willen we nu ons gebouw uitbreiden en dat is blijkbaar geweldig moeilijk binnen het RUP-plan. De facilitering van de huisvesting voor start- en scale-ups kan veel vlotter. We hebben hier zoveel talent, maar we krijgen het niet gehuisvest.

Jonathan Berte in 2040

In 2040 wens ik terug te kijken op een impactvol traject dat op de samenleving een groot effect gehad heeft, waarbij liefst een zo groot mogelijke groep mensen beter van geworden is. AI zal daar een grote rol in spelen.

Ik geloof sterk dat we met een aantal Gentse hightechspelers samen moeten bouwen aan Society 2.0, een samenleving die met technologie als hulpmiddel als doel heeft zoveel mogelijk mensen zo gelukkig mogelijk te maken. Als wij daar als bedrijf een steentje aan kunnen bijdragen, zou dat fantastisch zijn.

We hebben hier zoveel talent, maar we krijgen het niet gehuisvest

Domestic Services
Banque de Luxembourg
Deloitte
ING
Logo Mensura
Proximus
SD  Worx
BovaEnviro+
G4S
Soundfield
Jobat