"Natuurlijk leren we van grijze mannen in een maatpak"

23/10/2017 , Sam De Kegel

Jong Voka

 

Je bent jong en je wilt wat. Ondernemen, bijvoorbeeld. En andere jongeren tussen 18 en 40 begeesteren om te ondernemen, via content, coaching en netwerking. Dat is de missie van Jong Voka, de dochter van ‘moeder’ Voka. “We willen jongere ondernemers een stem geven”, zegt voorzitter Matthieu Voet kordaat. Een turbogesprek met vijf jonge veulens.  

Eén na één sijpelen de youngsters van Jong Voka binnen bij LikeBirds, een creatieve co-workingplek voor freelancers aan de Gentse Wiedauwkaai. De verschillende ruimtes baden in een huiselijke sfeer, inclusief bar, vrouwentongen en opvallende oneliners op deuren en muren, zoals be ready to surround yourself with inspiring beings. Inspirerend zijn Matthieu, Wim, Alexander, Helena en Vicky zeker. Alle vijf runnen ze hun eigen zaak, al dan niet samen met vennoten, maar daarnaast engageren ze zich ook als leden van de nieuwe adviesraad van Jong Voka. Want zelf ondernemen is één ding, maar anderen aanzetten om te ondernemen is zo mogelijk nog uitdagender.

Jong Voka Oost-Vlaanderen verenigt intra- en entrepreneurs tussen 18 en 40 en telt momenteel zo’n 300 leden. Dat moeten er meer worden. De jongerenorganisatie van Voka Oost-Vlaanderen bestaat tien jaar en wil zichzelf een stuk heruitvinden. Want wie aanmoddert of stilstaat, is de klos, dat wist Charles Darwin al. Matthieu Voet, de nieuwe voorzitter en spraakwaterval: “Ik ben fier op de leden van de nieuwe adviesraad, het zijn oprechte hardwerkende ondernemers.” Ze hebben allemaal niet lang getwijfeld toen Matthieu hen benaderde. “Ik ben al drie jaar betrokken bij Voka en Bryo (het Voka-initiatief, gericht op de begeleiding van jonge ondernemers, sdk) en wil nu ook aan de andere kant van de tafel zitten om events mee in te vullen en de koers van Jong Voka te bepalen”, vat Wim Van Buynder samen.


Matthieu Voet, je was twee jaar actief bij Bryo en maakt sinds vijf jaar deel uit van de adviesraad van Jong Voka. Wat zijn je ambities als nieuwe voorzitter?

Matthieu: “Het concept van de vorige adviesraad draaide rond Founding Fools, een grootschalig project waarbij iedereen die het voelde kriebelen om te ondernemen een idee kon pitchen, waarna vier zorgvuldig geselecteerde bedrijfjes effectief zouden opstarten. Deelnemers konden concreet – en in groep – meewerken én participeren aan een start-up. Dat idee van coöperatieve vennootschappen bleek praktisch onhaalbaar, maar we zijn er wel in geslaagd om jongeren samen te brengen en zin te doen krijgen in ondernemen. Dat is en blijft onze hoofdambitie. Elk toekomstig netwerkevenement moet dat doel vooropstellen. Naar Stamgasten ga je omdat je op een informele manier wil praten met een ervaren ondernemer en medeondernemers, een pitchingevenement dient om je idee te toetsen aan de markt of om je idee te koppelen aan dat van iemand anders. Elk netwerkevenement moet heel gericht zijn, zoals Tinder Invest dat particuliere investeerders en jonge start-ups samenbrengt. Onze leden mogen niet het gevoel krijgen: ‘Ik heb niet veel te doen, dus ik ga naar een evenementje, daarna eet ik nog een sandwich en ben ik weer naar huis."

 

Evenementen organiseren met toegevoegde waarde, dus.

Matthieu: "Klopt. We willen terug naar onze roots: mensen tussen 18 en 40 goesting doen krijgen in ondernemerschap. Dit willen we onder andere doen door leuke evenementen te organiseren, waarbij we ons ook niet enkel meer willen focussen op start-ups in de techscene. Natuurlijk mikken we op groeiers, maar vandaag wordt er bijzonder veel aandacht besteed aan die jonge, veelbelovende spelers in de techsector die zoveel miljoen kapitaal ophalen; dat zijn echter de happy few. Er zijn honderden maakbedrijfjes, in én buiten Gent, die even cool zijn als dat handvol succesverhalen die je steeds in de media leest.”

Vicky: Er wordt te veel gefocust op bedrijven die heel snel groeien en een miljoen euro ophalen, maar dat strookt niet met de realiteit.”

Alexander: “De clickbait (klikaas, red.) media van deze wereld bevestigen dit alleen maar. Het is pas ‘breaking news’ als er een bedrag achter staat met zoveel nullen. Ik ken een bedrijfje dat op verschillende continenten actief is met vier mensen, zonder extra kapitaal op te halen. Heel veel hangt natuurlijk af van je businessmodel; als je moet voorfinancieren via een licentiemodel, dan kun je vaak niet anders. Kapitaal ophalen kan dus nuttig zijn als het past in de strategie, maar het mag geen doel op zich zijn.”

Matthieu: “Voor mij zijn sterondernemers ondernemers met een positieve balans en dan mag je er veel van de lijst schrappen. Er is duidelijk een verschil tussen jong Voka en Voka, of hoe jongere en oudere ondernemers denken. De Facebookgeneratie ziet miljoenenbedragen passeren en denkt: ‘Die zijn goed bezig’, maar old school guys checken de financiële gezondheid van een bedrijf onmiddellijk bij de Nationale Bank en zeggen: ‘Hoe kun je daar nu naar opkijken?’ Op een bepaald moment is de kwaliteit van je ondernemerschap je balans en de winst die je maakt. Ik zou niet kunnen slapen als ik maandelijks honderdduizenden euro’s verlies draai.”

Helena: “Bedrijven die organisch groeien, werknemer per werknemer, komen veel te weinig in de schijnwerpers. Die missen we momenteel ook bij Jong Voka omdat ze zich te weinig herkennen in die wow-verhalen.”


Is dat ook het DNA van de nieuwe adviesraad: voetjes stevig op de grond?

Matthieu: “Zeker en vast. We willen met onze events ook meer buiten Gent gaan en  iets meer ‘mature’ evenementen organiseren waarbij het de bedoeling is dat de kloof tussen Jong Voka en Voka  kleiner wordt. We bekijken ook graag hoe Jong Voka’s in de andere provincies de zaken aanpakken. In Oost-Vlaanderen kennen te weinig Voka-ondernemers Jong Voka-ondernemers en omgekeerd, terwijl ze heel veel van elkaar kunnen leren.”

 

TEKST: SAM DE KEGEL
FOTO’S: GERT SWILLENS

 

Lees het volledige coververhaal in het oktobernummer van ons magazine Ondernemers in Oost-Vlaanderen. Ontdek hier de digitale editie.

 

Magazine Ondernemers oktober 2017

 

 

Adverteren in ons magazine Ondernemers? Vraag Barbara Vuylsteke (09 266 15 72 - 0474 84 31 79) naar de aantrekkelijke voorwaarden.