Skip to main content
  • Nieuws
  • Nagelnieuwe studio voor audiovisueel productiehuis Het Peloton

Nagelnieuwe studio voor audiovisueel productiehuis Het Peloton

  • 23/12/2021

Bewegend beeld is hipper dan ooit. Dat bewijst de groei van audiovisueel huis Het Peloton. Het bedrijf uit Destelbergen verhuisde eerder dit jaar naar een nieuwe locatie met studio. “We willen van deze locatie met behulp van partnerships en ons eigen team een bruisende community maken voor alles wat met video, beeld en geluid te maken heeft.”

foto

Tekst Laurens Fagard – foto Wim Kempenaers

Een tiental jaar geleden leerde hij de kneepjes van het vak bij Woestijnvis en knutselde hij toen al in bijberoep video’s ineen. Vandaag rijdt Martijn D’haene aan de kop van Het Peloton, een equipe van 10 medewerkers. “Video is voor ons een groepsgebeuren en per opdracht kiezen we zorgvuldig het juiste peloton uit. Naast onze vaste regisseur, producers en monteurs rekenen we regelmatig op een poule van een 30-tal freelancers, zoals camera- en geluidsmannen en -vrouwen, gaffers, make-uppers en stylisten, drone-piloten, fotografen en animators.” 

“Dat zijn minstens even belangrijke schakels in het geheel”, verzekert Martijn. “Voor camerawerk nemen we ze voorlopig nog niet onder de arm als vaste medewerker omdat we graag met verschillende mensen werken. Waar de ene beter is in fictie of commercials, blinkt de andere uit in documentaires. Bovendien beschikken zij meestal over eigen materiaal. Dat werkt efficiënter en zo blijven onze investeringen op dat vlak eerder beperkt.”

Nieuwe stek

Van het UZ Gent die het revalidatiecentrum sereen in beeld wil brengen tot een lanceringscampagne voor de nieuwe Volvo C40 Recharge of de honderden recepten die in beeld worden gebracht voor Lidl: in het type opdrachten kiest Het Peloton niet resoluut voor een bepaalde niche. “Die variatie zorgt ervoor dat we onze creativiteit kunnen blijven botvieren. Ook onze medewerkers appreciëren het enorm, want geen enkele dag is hier hetzelfde. Bovendien voegen we nu ook audio en fotografie toe aan het aanbod.”

Die keuze legt de scale-up geen windeieren. Het aantal aanvragen voor audiovisuele creaties steeg de afgelopen jaren zienderogen en ook dit najaar was al een behoorlijk pittige periode. “Tot vorig jaar werkten we vanuit ons kantoor aan Ter Platen in Gent. Daar hadden we nauwelijks de ruimte om klanten te ontvangen dus diende een verhuis zich aan. Ons oog viel op een gigantisch casco-pand in Destelbergen. Na een stevige verbouwing en totaalinrichting trokken we er afgelopen zomer met ons team in.”

De nieuwe locatie van 1.200 vierkante meter is uitgerust met een video- en fotostudio, montagecellen en een volledig akoestische ruimte voor voice-overs, podcasts en reclamespots. “Waar we vroeger al eens vaker externe studio’s moesten huren, kunnen we nu alles perfect inhouse doen. Het levert ons aanzienlijk veel tijdswinst op als je weet dat we soms twee uur op voorhand al de apparatuur moeten klaarzetten en afstellen. Bovendien zien klanten er zelf ook al de meerwaarde van in. Voor sommige projecten worden ze eerst gefilmd, schuiven ze nadien door voor foto’s om tot slot een stemopname te doen in de audiocel.”

Bedrijven experimenteren steeds meer zelf met videocontent of nemen er zelfs specifiek iemand voor in dienst, en dat juich ik alleen maar toe”

Cinemazaal voor feedback

Naast de grote ruimte die het gebouw te bieden heeft, hecht Martijn ook veel belang aan beleving. “Vroeger gebeurde het wel vaker dat klanten een afgewerkte video via WeTransfer ontvingen. Dat werd dan bekeken op een kleine laptop met slechte luidsprekers en iedereen deed er zijn zegje over. Om klanten wat meer te betrekken bij het hele filmproces, hebben we een ruimte ontworpen als cinemazaaltje met een groot scherm. Daar kunnen ze hun video in goede omstandigheden bekijken en meteen feedback geven zodat de monteur ter plekke verbeteringssuggesties geeft of zegt wat er technisch niet kan. Video wordt langzamerhand voor bedrijven een volwaardig communicatiekanaal. Dan kan je er volgens ons veel beter een participatieproces van maken.”
Die lijn is ook doorgetrokken in het ganse interieur. Sommige wanden zijn modulair dus elke ruimte kan ingezet worden voor iets anders. “Het idee is dat er veel meer volk over de vloer komt zodat Het Peloton een bruisend audiovisueel huis wordt. Daarvoor kunnen we eventueel stukken verhuren en op zoek gaan naar partnerships binnen de audiovisuele sector, zoals een grafisch bureau of fotografen bijvoorbeeld. Op termijn mag deze locatie gerust in al zijn facetten gebruikt worden. Een workshop of een klein evenement behoren zeker tot de mogelijkheden. Het kan er allemaal toe leiden dat we zo meedragen aan een bruisend ecosysteem van alles wat met video, audio en fotografie te maken heeft. Kortom, leven in de brouwerij brengen. We hebben niet voor niets een bar gezet (lacht).”

(lees verder onder de foto)

foto

Kort vs. lang

Dat de wereld van het bewegend beeld zelf ook in constante beweging is, behoeft geen betoog voor Het Peloton. “Enkele jaren geleden was de marketingafdeling van de gemiddelde kmo er nog niet mee bezig, maar dat is nu toch wel anders. Bedrijven experimenteren steeds meer zelf met videocontent of nemen er zelfs specifiek iemand voor in dienst, en dat juich ik alleen maar toe. Het zorgt ervoor dat we zelf ook meer gaan innoveren met onze eigen producties en een nieuwe schwung brengen in dat landschap.”

Of de evolutie naar steeds kortere filmpjes zich nog altijd doortrekt? “Dat is niet per se het geval. Ik denk dat langere content opnieuw zijn plaats aan het verdienen is. Het is in ieder geval een manier om wat meer authenticiteit en gewicht aan je boodschap te geven. Als het verhaal goed zit en je de ruimte krijgt om er iets unieks van te maken, nemen mensen er met plezier de tijd voor. Maar je moet uiteraard blijven nadenken over de klassiekers zoals welk kanaal, doelgroep en tijdstip de beste keuze is.”

Nu Het Peloton een geoliede machine is, staat Martijn niet langer zelf achter de camera of in de regie. “Dat hoor je wel vaker bij ondernemers die iets starten vanuit een passie. Ik mis de begindagen wel, maar elke fase heeft zijn charme. Momenteel neem ik meer een coördinerende rol op, maar ik probeer wel nog op ieder project mijn feedback te geven. Een bedrijf runnen is een grote uitdaging als je nooit een managementopleiding hebt gevolgd. Dat is zoals een bakker die zelf zijn brood bakt en plots anders moet gaan denken omdat er te veel klanten in de bakkerij staan. Maar gelukkig heb ik al veel kunnen rekenen op voortschrijdend inzicht (lacht). Sinds kort neem ik ook deel aan het traject Accelero, waar ik met andere snelle groeiers ervaringen deel. Daar haal ik veel uit en het helpt me om in de juiste richting te varen.”

Zelf ook aan een groeispurt bezig met jouw bedrijf?

Neem dan net als Martijn deel aan het groeitraject Accelero, een intensief programma waarbij je de kans krijgt om de groeipijnen en uitdagingen van je bedrijf aan te pakken. Ontdek het hier.

Accelero

 

Artikel uit publicatie

Domestic Services
Banque de Luxembourg
Deloitte
ING
Logo Mensura
Proximus
SD  Worx
BovaEnviro+
G4S
Soundfield
Jobat