Skip to main content
  • Home
  • Nieuws
  • Mijn bedrijf jaar een: “Een financieel plan is de poolster van elke starter”
Jochen Moerman, Caldr
  • 17/01/2019

Mijn bedrijf jaar een: “Een financieel plan is de poolster van elke starter”

Deze rubriek in Ondernemers is gewijd aan het maidenjaar van een starter, door de openhartige bril van de oprichter(s).

Jochen Moerman, CaldrBedrijf
Caldr, opgericht eind 2018, is een virtuele assistant die consultaties plant op een efficiënte, datagedreven manier, no shows proactief opvolgt en voorkomt en patiënten kan doorverwijzen naar een beschikbare zorgverstrekker bij hoogdringendheid. 
In eerste instantie focust de start-up op huisartsen, tandartsen en hun patiënten. 

Bezielers
Jochen Moerman, Michael De Decker en Tommie Van de Velde. Jochen werkte acht jaar als jurist bij o.a. KPMG en zit nu fulltime in Caldr, Michael is IT’er en innovatiemanager bij Memo (een callcenter voor medische beroepen én partner van Caldr) en Tommie is tandarts en beheert een groep van tandartsenpraktijken. Jochen en Michael ontmoetten elkaar op een Voka-netwerkevent in februari 2018, Tommie kwam er in mei bij. Tommie richtte eerder al Ambetand op, een platform waar je een ‘gaatje’ kunt vinden in de agenda van tandartsen bij hoogdringendheid. Jochen: “In Caldr koppelen en bundelen we al onze kennis.” 
Samen investeerden de drie oprichters 117.000 euro startkapitaal in hun start-up.

Inspiratiebron
Jochen heeft in zijn leven al genoeg de binnenkant van een wachtzaal en ziekenhuis gezien, eenmaal moest hij een jaar revalideren na een arbeidsongeval als jobstudent. “Ik merkte toen dat ik als patiënt niet centraal stond. Je bent vaak een lijdend voorwerp in je eigen zorgtraject. In alles wat ik tot nu deed, wil ik mensen helpen en verbinden. Ons product leent zich daar perfect toe. We maken de brug tussen patiënten en zorgverstrekkers zo efficiënt mogelijk en willen de relatie tussen arts en patiënt versterken. Online kalenders zijn onze directe concurrenten, maar wat die niet doen is consultaties efficiënt en dynamisch inplannen, noch creëren zij enige interactie met de patiënt. Je krijgt een standaard tijdsslot van 15 minuten, of je nu met een depressie kampt of enkel een voorschrift nodig hebt. Wij willen echter realtime monitoren zodat onze assistant automatisch met de patiënt kan communiceren als de dokter vertraging oploopt.” 

Grootste uitdaging
“We ontwikkelen nu onze bètaversie met als doel begin 2019 de markt te betreden. Klanten kopen onze software aan via een jaarabonnement (SaaS-model). We kunnen twee pistes bewandelen. Ofwel gaan we in de breedte schalen naar andere zorgverstrekkers. Ofwel focussen we op huisartsen en tandartsen en kijken we meteen over de grens. Zo hebben we al gesprekken lopende in Nederland. Tommie zit in een internationaal tandartsconsortium. Tandartsenpraktijken worden steeds groter en professionaliseren zich snel. Ze denken echt in termen van ROI en klantentevredenheid. Support wordt sowieso cruciaal in ons verhaal.” 

Grootste meevaller
“Het moment dat ik Michael ontmoette op een netwerkevent van Voka.  De klik was er meteen. Hij heeft een mooi track record in ondernemerschap en was de man die ik nodig had. Innoveren in de gezondheidszorg is geen sinecure. De komst van Michael gaf ineens een sterke boost aan Caldr. Met ook Tommie erbij hebben we nu veel geloofwaardigheid.” 

In 2020…
België is een ideale testmarkt, ook omdat ons land niet echt digital minded is. We lopen 3 à 4 jaar achter op Nederland. Als het hier lukt, dan moet het ook lukken in het buitenland, voor welke piste we ook kiezen. In 2020 willen we ons team verder uitbouwen. 
Gouden tip
“Eén: kom op tijd en constant naar buiten met je verhaal, er doen zich altijd kansen voor. Twee: bouw zo snel mogelijk een netwerk op in de sector waarop je mikt, en blijf niet achter je whiteboard ‘innoveren’. Drie: zorg dat je financieel plan zo vroeg mogelijk op punt staat. Dat is de poolster van elke starter om je cashflow te beheersen én te weten wanneer je extra kapitaal zal moeten ophalen.” 

Bryo
“Anderen helpen om succes te oogsten is een van mijn drijfveren. Bryo is voor mij al geslaagd, omdat ik een intussen bevriend ondernemer heb kunnen helpen zijn eerste werknemer aan te werven. Je krijgt steeds een klankbord van fijne mensen die met dezelfde problemen worstelen. Een lerend netwerk van gelijkgezinden, zoals Bryo, zou hoog op de to-dolijst van elke ondernemer moeten prijken.” 


 

Kom op tijd en constant naar buiten met je verhaal, er doen zich altijd kansen voor.

Domestic Services
Banque de Luxembourg
Deloitte
ING
Logo Mensura
Proximus
SD Worx
BovaEnviro+
GutzandGlory
G4S
Soundfield
Jobat