Mijn bedrijf jaar 1: “Stick to your ground”

11/09/2018

Nieuwe rubriek in Ondernemers: het maidenjaar van een starter, door de openhartige bril van de oprichter(s) 

Bedrijf

Renard Drinks, opgericht in september 2017. Productie en verkoop van non-alcoholische gastronomische dranken. 

Magali Renard en Jessica Torres Hurtado
Magali Renard en Jessica Torres Hurtado 

 

Bezielers 

Magali Renard en Jessica Torres Hurtado kennen elkaar al van kindsbeen af.  
Jessica, master in de rechten, is een echte foodie. In haar studententijd kluste ze bij in de horeca. Na een stage aan de ambassade in Madrid ging ze voor een Deense start-up aan de slag.  
Magali richtte mee The Birdhouse op, de Gentse start-up accelerator.  
“We voelden aan dat er nauwelijks non-alcoholische alternatieven waren voor aperitiefdranken en wijnen. We delen de liefde voor een verfijnd smaakpalet en besloten om alcoholvrije dranken te creëren voor de betere horeca.”  

 

Inspiratiebron 

Renard was oorspronkelijk een limonade- en likeurbedrijf, gestart in 1890 door Victor Renard. De stichter hield er een flamboyante levensstijl op na, waardoor het familiebedrijf in 1930 kapseisde, ondanks verwoede pogingen van de kinderen om het overeind te houden. Enkele generaties later bleef dit familieverhaal in het hoofd van Magali, great great granddaughter, rondspoken en ze besliste om de erfenis van de familie in ere te herstellen. 

USP 

Renard creëert non-alcoholische gastronomische dranken, ontwikkeld op basis van seizoenen, keuken en regio. Magali en Jessica mikken op de premium restaurants, cateraars, luxehotels en grote bedrijven (duurzame evenementen).  
Omdat het oog ook wat wil, creëerden ze een stijlvol logo in zwart en koper. Elk drankje krijgt de naam van een familielid van Renard. Jessica: “In sterrenzaken is beleving cruciaal.” 

Er zijn nu drie dranken op de markt, af en toe zullen ze limited editions lanceren, per regio en per seizoen. De dranken worden gedistilleerd op basis van appelsoorten, aangelengd met water en aroma’s. “We werken enkel met natuurlijke ingrediënten en selecteren zelf onze appels bij de boeren. Onze dranken hebben een neus, net als wijnen.”  

Grootste uitdaging 

In één woord: productoptimalisatie. Door het bewust niet pasteuriseren van de sappen (voor de unieke smaak) moeten ze een manier vinden om de stabiliteit ervan te verhogen. Na een lange zoektocht belandden Jessica en Magali bij de Universiteit van Wageningen en het bedrijf Hoogesteger in Nederland. Zij hanteren een techniek waarbij een hoogspanningspuls via nanotechnologie door het sap wordt gestuurd. Hierdoor wordt het gistingsproces gepauzeerd en zo de houdbaarheid van het product verlengd. Het bottelen gebeurt bij Ginstberg (Oosterzele).  

 
Grootste meevaller 

Magali: “Onze eerste klant, restaurant Bartholomeus. Dankzij een klein artikel in een magazine nodigde tweesterrenchef Bart Desmidt ons uit. Met knikkende knieën gingen we langs, maar hij was meteen overtuigd. In de horeca staat of valt alles met vertrouwen en persoonlijk contact.” 

 
In 2020… 

Willen beide dames de Belgische markt gecoverd hebben om dan het buitenland te veroveren. Magali: “Er is nu al interesse vanuit het buitenland, maar eerst willen we een geoliede machine in productie en sales in eigen land. België is ons testlabo.” 

Gouden tip 

“Stick to your ground. En geef nooit op. We investeren zwaar en zijn nog niet rendabel, maar we trekken ons aan elkaar op en inspireren elkaar. En: haal tijdig externe expertise in huis, zoals wij nu doen voor de productie van onze dranken.”  

 

 


Lees dit artikel en veel meer in het septembernummer van Ondernemers!