Mijn bedrijf jaar 1: "Jij bent het gezicht van je zaak!"

03/10/2018

Het maidenjaar van een starter, door de openhartige bril van de oprichter(s).

Bedrijf 

Djar, opgericht in april 2017. Bereiden en leveren van verrassende seizoensgebonden gerechten, in een jar (een luchtdichte bokaal). Beleveren momenteel 140 actieve klanten-bedrijven. 

Oprichtster Danielle Verhulst: ‘Stel je product in vraag en stuur constant bij’
Oprichtster Danielle Verhulst: ‘Stel je product in vraag en stuur constant bij’ 

Bezielers 

Danielle Verhulst en Alison Vanrenterghem.  
Danielle is een enthousiaste foodie met een diploma Creativity & Marketing die intensief bezig is met sport en gezondheid. Alison kwam er begin dit jaar bij. Zij heeft twee jaar ervaring opgedaan in tweesterrenzaak Vrijmoed.  

Inspiratiebron  

Oprichtster Danielle was altijd al gebeten door lekker eten. “Mijn studies maakten dat ik ernaar verlangde een project in de praktijk te brengen. Mijn vrienden moedigden mij aan om iets creatiefs te gaan doen met voeding. Ik ondervond dat er nood was aan een originele en gezonde lunch. Op een nacht, na een receptie waarop een hapje werd geserveerd in een jar, begon het idee te borrelen. Op de trein naar het werk begon ik het uit te schrijven. Lange tijd schaafde ik het idee bij en testte ik receptjes uit. Toen nam ik deel aan een pitch bij Startit@kbc en de bal ging aan het rollen.”  

USP 

De focus ligt op beleving: “Dit moet het moment zijn waar werknemers de hele week reikhalzend naar uitkijken.” Belangrijke elementen van de strategie zijn kwaliteit (vers, seizoensgebonden, kwaliteitsproducten), convenience (gemakkelijk besteld en geleverd, overal op te eten), gezondheid en duurzaamheid (hergebruik en recyclage van de jars).  

Grootste uitdaging 

In de eerste plaats: Djar schaalbaar maken. Maar ook het concept en businessplan verder finetunen. “We hebben nog heel veel ideeën en toekomstmogelijkheden. We zijn nog in de fase van experimenteren en ook nog op zoek naar wat we precies met Djar willen doen in de toekomst.”  

Grootste meevaller 

Word of mouth: “We hebben in het begin heel veel ingezet op netwerking, pitchen, ons product en concept kenbaar maken. And it pays off! Nog een meevaller: Gent als stad,  met zo veel initiatieven, netwerkmomenten en begeleiding. En tot slot: Djar is een sexy product en dit helpt bij de sales. 

In 2020… 

Ten eerste willen de dames een online bestelplatform, waarmee je makkelijk in twee clicks kan bestellen. Ten tweede: verbreding van het assortiment met extra gerechten, verschillende formules (ontbijt, smoothies, party …). Ten derde: geografische uitbreiding. En tot slot: nieuwe verkoopkanalen (bedrijfscatering, retail, samenwerking met gezondheidscoaches op het werk, afhaalpunten voor particulieren …)  

Gouden tip  

Eén: “Personal branding staat op nummer één. Jij bent het gezicht van je product en van je zaak. Tweede tip: kijk kritisch naar je product, naar je merk. Kijk ernaar alsof je een klant bent. Stel je product voortdurend in vraag en stuur constant bij. En tot slot: schakel hulp in voor wat je zelf niet kunt, ondernemen doe je niet alleen!” 

Bryo: bron van energie en klankbord  

Wat Danielle het meeste apprecieert aan Bryo is het netwerk: “Het is een inspiratiebron, het geeft me altijd nieuwe moed en energie om de verhalen van andere starters te horen. We zitten in hetzelfde schuitje. Bovendien is het een waardevol klankbord. Als je alleen een oplossing moet zoeken voor een probleem, kan je daar veel tijd mee verliezen. In het Bryo-netwerk vind je altijd wel iemand die je kan helpen.”
 

Ook zin om een eigen project te lanceren? Check Bryo!