Mijn bedrijf jaar 1: "The essence of strategy is choosing what not to do"

23/11/2018

Het maidenjaar van een starter, door de openhartige bril van de oprichter(s).

Bedrijf

Scalefactory, vanaf oktober 2018 de doorstart van Jeewi. Jeewi was tien jaar actief in het optimaliseren en digitaliseren van bestaande bedrijfsprocessen met als einddoel customer centric operations, met het Salesforce platform. De nieuwe naam Scalefactory benadrukt de missie: schalen van (manufacturing) bedrijven dankzij processen en technologie.

Stijn WijndaeleBezielers

Erik Dierinck stond bij Newtec aan de wieg van het project voor de erkenning als Factory of the Future. Stijn Wijndaele begeleidt grote ondernemingen bij het uitwerken van digitale roadmaps met als rode draad customer centricity. 

Inspiratiebron 

Erik en Stijn onmoetten elkaar tijdens hun Executive master Business Process Management  bij Vlerick. Daarna namen ze beiden deel aan Bryo. Ze delen hun passie voor procesoptimalisatie en nieuwe technologieën.

USP

De focus ligt op multidisciplinaire experts gecombineerd met een off shore delivery factory voor ontwikkeling en configuratie. De consultants beschikken over managementervaring bij grote spelers, gecombineerd met een goeie dosis aan technologische kennis. 

Grootste uitdaging

Het verdienmodel: op dit moment factureert Scalefactory op projectbasis, maar eigenlijk willen ze dat op een andere manier aanpakken. “Wij willen heel concreet kunnen aantonen wat de meerwaarde is die wij realiseren voor onze klanten, en daarvan een deel als vergoeding ontvangen. Maar dit vereist dat de klant een meetbare organisatie heeft, iets wat bij veel Vlaamse ondernemingen nog niet het geval is. Het is bovendien een mindset, net zoals de consument vandaag een Spotify abonnement afsluit, in plaats van zelf cd’s te kopen. In Silicon Valley, waar we graag inspiratie opdoen, staan bedrijven al verder op dit vlak. Dus dat komt nog wel.” 

Grootste meevaller

Het netwerk van Erik en Stijn. “Dankzij ons netwerk mogen wij uitpakken met NewTec als klant en ook een internationale groep wiens naam we nog niet mogen vrijgeven, wil ons inzetten als innovatiecel binnen het bedrijf.“

In 2020…

… wensen zij  top of mind the zijn voor wat betreft servitisation. “Bij servitisation help je een bedrijf evolueren van een productbedrijf naar een services company. Denk hierbij bijvoorbeeld aan Rolls-Royce die in plaats van vliegtuigmotoren vlieguren aanbiedt: hun activiteit is het operationeel houden van motoren, wat dus meer omvat dan louter verkoop van de motor.” 

Gouden tip 

“The essence of strategy is choosing what not to do. En bijgevolg zeggen wij veel, met pijn in het hart, ‘nee’ om trouw te blijven aan onze core business.”

Bryo: bron van energie en connecties 

Wat Stijn het meeste apprecieert aan Bryo is de energie en het netwerk: “Maandelijks sparren met gelijkgestemden is een noodzakelijke stimulans. Naast deze energieboost zijn de connecties van goudwaarde. Zowel partijen die complementair zijn als andere spelers die vanuit een hele andere hoek adviseren en stimuleren. Bedankt daarvoor!“ 

 

Ook zin om een eigen project te lanceren? Check Bryo!