Overslaan en naar de inhoud gaan
Map
  • Nieuws
  • 'Met vier innovatieve schepen geven we het goede voorbeeld'

'Met vier innovatieve schepen geven we het goede voorbeeld'

  • 27/11/2023

Eind oktober is de Hydrotug 1, ’s werelds eerste op waterstof aangedreven sleepboot, gearriveerd in haar thuishaven Antwerpen. Deze innovatieve sleper kan op zowel waterstof als traditionele diesel varen en kondigt een nieuw hoofdstuk aan voor de Port of Antwerp- Bruges. In haar ambitie om klimaatneutraal te zijn tegen 2050, zet de tweede grootste haven van Europa volop in op duurzame initiatieven

‘De Hydrotug 1 maakt deel uit van een breed vernieuwing -en vergroeningsprogramma van onze vloot. De voorbije jaren vervingen we al enkele van onze oudere sleepboten door moderne boten, die een stuk zuiniger zijn. Tegelijk beseffen we dat het verhaal van traditionele brandstoffen zoals dieselolie eindig is. We hebben geen zekerheid over welke brandstof dominant zal worden. Maar we geven alvast het goede voorbeeld door in te zetten op verschillende technologieën’, vertelt Rob Smeets, COO bij Port of Antwerp-Bruges.

Want naast de nieuwe Hydrotug zet de haven binnenkort ook een sleepboot in die vaart op methanol. Deze brandstof kan duurzaam geproduceerd worden en stoot minder schadelijke emissies uit. ‘Maar met methanol zit je ook nog steeds met een CO2-uitstoot en dat willen we vermijden. Daarom investeren we nu ook in een sleper met elektrische aandrijving. En sinds vorig jaar varen er ook hybride plug-in patrouillevaartuigen in onze haven. We hebben binnenkort dus vier innovatieve schepen. Dat laat ons toe om de verschillende technieken te testen en vergelijken’, geeft Rob Smeets aan. ‘We kijken daarbij niet alleen naar de technische werking van elk vaartuig, maar ook naar de operationele kant van de zaak. Want onze sleepboten zijn de nautische werkpaarden van de haven en moeten dus continu inzetbaar zijn.’

Met zijn twee dualfuelmotoren die zowel op waterstof als op diesel kunnen varen, kan de Hydrotug alvast een trekkracht van ongeveer 65 ton genereren. In gasflessen die op het dek zijn geïnstalleerd, kan de sleepboot 415 kilogram gecomprimeerde waterstof opslaan. Daarmee kan het de uitstoot gelijk aan 350 auto’s elimineren.

‘We kijken ook naar de operationele kant van de zaak. Want onze sleepboten moeten continu inzetbaar zijn.’

Ervaringen delen

Naast de eigen ambitie om klimaatneutraal te zijn tegen 2050 zijn er ook internationaal opgelegde doelen rond uitstoot en milieu- impact. De COO van Port of Antwerp-Bruges ziet alleen maar voordelen aan de vergroening van de haven en de voorbeeldfunctie die ze hierin heeft: ‘We nodigen private sleepvaartbedrijven uit om bij ons een kijkje te nemen. Het heeft geen zin om telkens opnieuw het warm water uit te vinden. De tijd dringt en als anderen van onze ervaring kunnen leren, is dat een goede zaak.’

Naast de absolute noodzaak om innovatie en duurzaamheid te omarmen, ziet hij daarin ook meerwaarde voor elk bedrijf. ‘Want je leert ontzettend veel bij door vernieuwend te denken en zo maak je je werknemers weerbaar en wendbaar. Daarnaast ben je als organisatie veel aantrekkelijker voor jonge werkzoekenden als je je oprecht inzet voor het milieu’, beseft de COO. ‘Ook commercieel sta je nu al sterker als je bij de groenere spelers op de markt hoort. En tot slot kan je als ondernemer ook plezier halen uit innovatief en duurzaam werken. Het is gewoon leuk om te doen.’

www.portofantwerpbruges.com

AW_Welt_6stappenplan
Banner belgian coast hotels

Artikel uit publicatie