Skip to main content
  • Nieuws
  • Limburgse export van diensten en handel boomt

Limburgse export van diensten en handel boomt

  • 10/05/2017

Voka – KvK Limburg heeft de exportprestaties van Limburg en Vlaanderen naast mekaar gezet. En wat blijkt? Over de afgelopen jaren heeft Limburg een veel grotere groei (45%) gekend dan Vlaanderen (10%). Daardoor heeft onze provincie al een kleine stap genomen, maar de achterstand met Vlaanderen is nog groot. Vooral de dienstverleners en handelaars vinden hun weg naar het buitenland, maar de industrie blijft de grootste exporteur van Limburg

Evolutie export
Grafiek 1: evolutie van de Limburgse en Vlaamse export, van 2010 tot 2016 met 2010
als referentiepunt. Bron: berekeningen door Voka – KvK Limburg op basis van btw-aangiften FOD Economie

De FOD Economie publiceert ieder jaar een overzicht van de Belgische export op basis van de btw-aangiften. Voka – KvK Limburg heeft deze cijfers verwerkt om zo ook een provinciaal overzicht te creëren voor de afgelopen zes jaren. Bovendien kunnen we in de cijfers ook vier sectoren onderscheiden, met name bouw, diensten, industrie en handel.

Limburgse groei overtreft Vlaanderen

Als we de btw-aangiften van de voorbije zes jaren bekijken, met 2010 als startpunt, dan heeft Limburg een veel sterkere groei gekend dan Vlaanderen. In 2016 was de Limburgse export 45,48 procent meer waard ten opzichte van 6 jaar geleden. De Vlaamse export kende over die periode een toename met 10,04 procent.

De afgelopen jaren werd steeds een groei genoteerd, met uitzondering van 2016 (-2,13%). Deze laatste terugval is in lijn met de daling (-2,75%) van het aantal certificaten van oorsprong afgegeven door Voka – KvK Limburg. Deze documenten zijn nodig om de oorsprong van goederen aan te duiden en worden vooral gebruikt voor export buiten de EU.

De bemerking die we moeten maken is dat het hier gaat om relatieve groei. Wanneer we de absolute cijfers in overweging nemen, dan merken we dat de historische achterstand van Limburg nog verre van weggewerkt is. Vorig jaar was onze provincie goed voor 6,11 procent van de totale Vlaamse export ten opzichte van 4,63 procent in 2010. Een eerste stap(je) in de goede richting.

cijfers export

Voka stimuleert internationalisatie 

Johann Leten (gedelegeerd bestuurder Voka – KvK Limburg) besluit: “Deze cijfers tonen aan dat onze provincie niet is blijven stilzitten. We hebben de voorbije jaren een mooi parcours afgelegd en zo al een stap in de goede richting gezet om onze achterstand in te halen. Maar de uitdaging blijft groot.  Als organisatie zetten wij sterk in op het stimuleren van internationalisatie. Vandaag telt het team Internationalisatie & Innovatie 7 medewerkers. In 2016 hebben zij 413 dossiers behandeld. Het internationaal netwerk dat wij als Kamer van Koophandel kunnen bieden vormt hierbij een belangrijke meerwaarde. Ook jonge bedrijven, veelal gesitueerd in die twee groeisectoren diensten en handel, kunnen hiervoor bij ons terecht."

"In het netwerk e-commerce delen 38 ondernemers hun ervaringen om sterker online te staan. Tijdens evenementen als Go International bieden we hen de kans om te pitchen voor een panel van experten. Korte en intensieve begeleidingstrajecten, gericht op specifieke landen of sectoren, zorgen ervoor dat ze goed voorbereid zijn om de eerste internationale stappen te zetten. De komende jaren blijven we daar op in zetten, met onder meer landgerichte netwerkevents, tweedaagse ExportsLAB’s, sectorgerichte sessies en korte inspiratiemissies. Samen zetten we Limburg internationaal op de kaart.”

Schoolvoorbeeld: Maison Lab

maison lab
Vlnr. Djalil Labyed (Maison Lab), Johann Leten (Voka – KvK Limburg) en Samira Labyed (Maison Lab).

Trendy Fashion Outlet uit Genk is van origine een familiaal trading bedrijf in kleding dat geleid wordt door Samira Labyed, haar broer Djalil en zus Tahnee. Zij kopen overschotten van vorige seizoenen op bij grote merken, zoals Steve Madden of Guess. Vervolgens komen aankopers van outlet shops langs in Genk om te deze op te kopen. Zo verkopen zij aan een Franse keten van 76 outletwinkels.

Omdat ze er niet altijd in slagen om de stock die ze binnen krijgen verder te verkopen aan zulke ketens, zijn ze met een eigen webshop begonnen: Maison Lab. Via dit platform verkopen ze rechtstreeks aan de eindconsument in heel Europa, met focus op de buurlanden. Nederland vertegenwoordigt bijvoorbeeld 60 procent van hun verkoop. Opgestart in 2015 is dit vandaag al goed voor 10 procent van de omzet en de groeiambities zijn groot. Door samen te werken met bekende personen en sterk in te zetten op social media kan Maison Lab op vrij eenvoudige wijze een groot publiek bereiken.

Het volledige persbericht met gedetailleerde grafieken per sector kan u hier terugvinden. 

TV Limburg maakte het volgende item over dit onderwerp: 

 

Propaganda
Logo Mensura
Proximus
SD  Worx
Logo KPMG
alk
Logo JAM
Trixxo