Skip to main content
  • Home
  • Nieuws
  • Limburgse economie krimpt, toerisme is sterkhouder
conjunctuurbarometer
  • 28/03/2019

Limburgse economie krimpt, toerisme is sterkhouder

Al verschillende maanden op rij bevestigen we een terugval van de Limburgse economie. Ook de cijfers van februari bevestigen dat een ommekeer nog niet in zicht is. Dankzij de verre export blijft de schade voorlopig nog steeds beperkt. Ook de toeristische sector is deze maand één van de sterkhouders. Vooral de bouwsector krijgt het harder te verduren. "Onze tien topprioriteiten voor Limburg zijn één voor één hefbomen die onze conjunctuur uit het slop kunnen halen", zegt Johann Leten, gedelegeerd bestuurder van Voka - Kamer van Koophandel Limburg.

conunctuur
De Limburgse economie zal nog steeds krimpen, maar de terugval is minder zwaar dan
vorige maand voorspeld werd. 

Lees hier de volledige conjunctuurbarometer

Neerwaartse spiraal 

In december 2018 eindigde de conjunctuurbarometer op 99.53 indicatorpunten. We verwachten tegen augustus 2019 een terugval tot 91.47 indicatorpunten, een vergelijkbaar activiteitsniveau met november 2016. In vergelijking met vorige maand is de terugval wel minder steil dan aanvankelijk verwacht. Vorige maand verwachtten we nog een terugval tot 83.65 indicatorpunten.

Export en toerisme beperken terugval

Het conjunctuurverloop is nog steeds sterk beïnvloed door de ontwikkeling in de export. De evolutie van de buitenlandse vraag moet nog steeds niets aan intensiteit inboeten. Ook de toeristische sector scoort opvallend beter dan dezelfde periode een jaar geleden, al lijkt zich op middellange termijn wel een krimptendens aan te kondigen. Ook de werkloosheid blijft nog steeds onder het niveau van vorig jaar. De starters blijven pieken en blijven records verbreken.

De bouwsector presteert minder goed in vergelijking met dezelfde periode een jaar geleden en is daarmee de voornaamste rem op het verloop in onze conjunctuurbarometer. Het aantal inschrijvingen van bedrijfsvoertuigen ligt hoger dan dezelfde periode een jaar geleden, maar kan daarmee de terugval in de personenwagens niet goedmaken. 

starters
De starters blijven alle records breken. 

Starters starten sterk in 2019

Net zoals de voorbije maanden stellen we vast dat het aantal starters weer sterk gestegen is in vergelijking met dezelfde periode een jaar geleden. Met 639 starters in februari 2019 en meer dan 1.000 starters in januari ligt het aantal starters de eerste twee maanden van 2019 al een vierde hoger dan de eerste twee maanden van 2018. 

"Onze tien topprioriteiten voor Limburg zijn één voor één hefbomen die onze conjunctuur uit het slop kunnen halen"

Johann Leten besluit: “We bevestigen al verschillende maanden op rij de knik in onze conjunctuurbarometer. We staan vandaag op minder dan twee maanden voor de verkiezingen. Onze tien topprioriteiten voor Limburg zijn één voor één hefbomen die onze conjunctuur uit het slop kunnen halen. Hier niet op inzetten zou nefast zijn voor onze ondernemers die dag in dag uit bezig zijn met meerwaarde creëren. Wij vragen slechts tien punten waar de nieuwe regering moet op inzetten. Tien punten die cruciaal zijn voor de ontwikkeling van onze provincie.”

Terhills
Johann Leten (l.) en Rudy Hulsman (r.) stelden de cijfers voor in Terhills Hotel. 

Terhills legt goede cijfers voor

De toeristische sector is een sterkhouder en het Terhills-gebied is in dat kader een belangrijk Limburgs (toekomst)project.

‘We zijn volop bezig met de transformatie van Terhills: we groeien van een voormalige mijnsite naar een échte bovenregionale belevingssite”, zegt Rudy Hulsman, algemeen directeur Terhills. Afgelopen jaar hebben we bij het Terhills Cablepark tijdens de zomermaanden reeds meer dan 40 000 bezoekers mogen verwelkomen. Meer dan 10 000 mensen maakten gebruik van het opblaasbare aquapark, nog eens 7000 bezoekers leerden waterskiën en wakeboarden aan de kabel in het Cablepark. En dan heb ik de vele wandelaars die via Terhills het Nationaal Park Hoge Kempen bezoeken nog niet meegeteld. Maasmechelen Village was dan weer goed voor 2,5 miljoen bezoekers.’

Hulsman: "En we verwachten deze zomer nog meer bezoekers. Zo heeft het unieke concept ‘Dinner on the Lake', een gastronomische reis op het water, een vliegende start genomen. Er werden in de eerste 24 uur na de lancering reeds 150 tickets verkocht zonder voorafgaande marketingcampagne."

"We willen Terhills nog meer als trekpleister op de kaart zetten, zowel voor toeristen als voor zakelijke bezoekers. Het Terhills hotel biedt dankzij de nieuwe vergaderfaciliteiten heel wat mogelijkheden om te vergaderen, lekker te eten of een toffe teambuilding te organiseren. Zo kunnen groepen vlakbij het hotel bij de belevingsbakkerij ‘The Bakery’ by Panerex brood of Limburgse vlaai leren bakken. Het Cablepark opent begin april terug haar deuren en ook het aquapark is vanaf mei terug beschikbaar. Deze zomer opent ook Elaisa Wellness haar deuren op Terhills, een bijzondere rustplek van wereldniveau. Met al deze topattracties, is er voor iedereen wel een leuke activiteit terug te vinden op Terhills", zegt Rudy Hulsman.  

Bekijk dit nieuwsitem op TVL: 

ING
Logo Mensura
Proximus
SD  Worx
Logo KPMG
Logo Hands
alk
Logo JAM
Ethias
Trixxo