Skip to main content

Lijn 18 en 19 op het goede spoor?

  • 06/04/2017

Onze inkt over de Limburgse mobiliteitskwesties is nog niet helemaal opgedroogd of we vernemen vandaag weer nieuws over de mobiliteitsplannen van de Vlaamse regering. Er lijkt hoop te zijn voor de woestijn die Limburg dreigt te worden op vlak van openbaar vervoer en meer specifiek het spoorwegnet.

Juiste spoor
“Dat de Limburgse projecten een absolute
prioriteit zijn is een vaststaand feit."

Vlak voor de paasvakantie besliste de federale regering dat ze 1 miljard euro zal lenen voor investeringen in spoorinfrastructuur. Een groot deel van dit bedrag zou naar de financiering van het Gewestelijk Expresnetwerk rond Brussel gaan. Aangezien er met een verdeelsleutel tussen Vlaanderen (60%) en Wallonië (40%) zou worden gewerkt, blijft er volgens minister van Mobiliteit François Bellot nog 368 miljoen euro over voor andere Vlaamse spoorprojecten.

Elektrificatie

De Vlaamse regering heeft een lijst van 11 prioriteiten waar verbeteringen van de spoorverbindingen mogelijk zijn. Kanshebbers op effectieve realisatie zijn de elektrificatie van lijn 19 tussen Mol en Hamont-Achel en de activering van lijn 18 tussen Hasselt en Neerpelt. Dat Vlaams minister-president Geert Bourgeois en mobiliteitsminister Ben Weyts echt werk kunnen maken van de belangrijkste topprioriteiten is alvast een positief signaal.

Limburg prioritair 

Johann Leten, gedelegeerd bestuurder Voka – KvK Limburg, reageert voorzichtig positief: “Dat de Limburgse projecten een absolute prioriteit zijn is een vaststaand feit. Geen enkele provincie is op vlak van bereikbaarheid zo slecht bedeeld als Limburg. Ook in het debat over het mobiliteitsbudget moet een alternatief voor de wagen wel een optie zijn, maar die is er in onze provincie helaas vaak niet. We hopen dat de Vlaamse regering deze middelen dan ook aan meest dringende projecten spendeert.”

Dit item op TVL: 
 

 

Propaganda
Logo Mensura
Proximus
SD  Worx
Logo KPMG
alk
Logo JAM
Trixxo