Lees het oktobernummer van ONDERNEMERS

05/10/2018

Kijk binnen in de lobby van Deltaworx, zet een zonnebril van gerecycleerde plastic gemaakt door w.r.yuma op je neus, reis met Stefaan De Boeck naar Italië en ontdek hoe Lieven Maesschalk met Move to Cure volop inzet op innovatie. Of lees hoe het Antwerp Symphony Orchestra zijn internationale ambities waarmaakt, hoe het Wetenschappelijk en Technisch Onderzoekscentrum voor Diamant met zijn technologie de diamantsector op zijn kop zet én vooral hoe NN uw geluk verder wil aanvullen. Hieronder lichten we al een tipje van de sluier ... Of lees het volledige oktobernummer hier. 

foto Jan Van Autreve

'Uw geluk vullen wij verder aan'

Zeker op de heel concurrentiegevoelige verzekeringsmarkt is het zaak om op te vallen, om een zo groot mogelijk deel ervan te kunnen innemen. Met originele acties als het nationale Geluksonderzoek en de lancering van de NN Running Club, een onlinecommunity voor lopers met radiofiguur Sam De Bruyn als uithangbord, doet NN in België de jongste maanden daartoe meer dan verdienstelijke inspanningen. ‘Uw gezondheid en geluk zijn de best mogelijke verzekeringen. Maar bij eender welke tegenslag staan wij klaar met oplossingen’, kadert CEO Jan Van Autreve die aanpak. 

Ondertussen twee jaar is Gentenaar Jan Van Autreve aan de slag als CEO bij NN in België, dat zich door de samensmelting met Delta Lloyd Life afgelopen voorjaar heeft opgewerkt tot nummer 4 op de Belgische levensverzekeringsmarkt. Met anderhalf miljoen klanten is NN in België, dat zelf na de bankencrisis van 2008 geboren is uit activiteiten van de INGbank, vandaag goed voor een marktaandeel van acht procent. 

‘Sinds de aankondiging van de fusie van NN met Delta Lloyd in 2017, is al gigantisch veel werk geleverd. Juridisch is de operatie afgerond, de nieuwe strategie en het marketingconcept hebben vorm gekregen, de visie voor het productaanbod is ontwikkeld en tegen eind dit jaar zullen ook alle 730 personeelsleden zijn samengebracht’, blikt zijn topman tevreden terug op het geleverde werk vanuit het Belgische NNhoofdkwartier aan het Brusselse Zuidstation, waar Delta Lloyd voordien al huisde. Het huidige NN in België is volgens hem dan ook een geslaagd huwelijk van twee mooie middelgrote ondernemingen die erg complementair zijn.

‘Door de vroegere band met ING heeft NN zich in het verleden vooral gericht op verkoop naar het grotere publiek via het bankennetwerk. Terwijl Delta Lloyd door de sterke band met de makelaars en consultants gespecialiseerd in employee benefits dan weer een stevige klantenportefeuille in de middenklasse en de ondernemerswereld had. Die sterke positie op de zakelijke markt is vooral voortgevloeid uit zijn fusie met Swiss Life Belgium in 2008, die heel wat kennis van en oplossingen voor de zakelijke markt heeft binnengebracht. Hierdoor bedienen we bedrijven van uiteenlopende omvang, van prille starters tot ondernemingen met een uitgebouwd personeelsbestand. Met verschillende performante oplossingen in tak 23 (een verzekeringsformule gekoppeld aan een beleggingsfonds, red.). heeft Delta Lloyd zich altijd een specialist getoond in oplossingen voor het opbouwen van pensioen’, licht Jan Van Autreve toe. ‘NN in België had dan weer altijd al fantastische pensioenoplossingen startend vanaf de gerechtigde pensioenleeftijd op de markt. Van meet af aan was het dus voor iedereen duidelijk dat dit nieuwe verhaal toekomst biedt. Onze focus ligt op pensioenoplossingen en verzekeringen die de financiële risico’s afdekken bij ziekte, overlijden of andere tegenslagen. Bij ondernemers van de babyboomgeneratie passen de vragen vaak in een context van opvolging. Door hiervoor speciale competenties in huis te halen, profileren we ons als ware specialisten in successieoplossingen.’