Volgens employer marketing-expert Tom De Wachter is employer branding het zowel intern als extern bouwen aan je werkgeversimago om je zo als bedrijf te positioneren op de arbeidsmarkt. “Het cruciale aspect van ‘eerst in eigen boezem kijken’ wordt vaak achterwege gelaten, met alle gevolgen van dien”, zegt hij. Drie gouden tips.
1. Kijk eerst in eigen boezem
“Een mooie slogan of missie op je website kan je onderneming in een goed daglicht zetten voor je klanten, maar als je werknemers niet weten wat die visie is of er niet van doordrongen zijn, hoe verwacht je dan dat zij nieuwe prospects gaan overtuigen? Je moet je huidige werknemers elke dag weer overtuigen om te blijven kiezen voor jouw bedrijf. Als je bijvoorbeeld vijf jaar geleden ergens begon te werken, zal je daar waarschijnlijk een goede reden voor gehad hebben. Maar misschien heb je nu andere prioriteiten. Daarom is het uiterst belangrijk voor bedrijven om hun verhaal te blijven vertellen en te herwerken. Anders is die verse instroom niet meer dan een doekje voor het bloeden, want je huidige werknemers vertrekken.”
2. Zorg voor een emotionele connectie
“Employer branding is meer dan een foto van een teambuilding op social media. Zo’n plaatje toont een beetje de cultuur van je bedrijf, maar de basis blijft dat je echt oprecht een goede werkgever moet willen zijn. Dat heeft niets te maken met ‘werk ik ergens graag’, maar alles met ‘ben ik emotioneel verbonden met de doelen van het bedrijf’. Net daarom kan je als bedrijf maar beter stoppen met je blind te staren op diploma’s en skills op mooie cv’s. Je kandidaat zal zich namelijk pas écht kunnen ontplooien in zijn functie als hij een cultural fit is voor je bedrijf. Om het met een cliché te zeggen: je werknemers moeten uit hetzelfde hout gesneden zijn als het hout van de organisatie.”
3. Maak van je medewerkers rekruteringsambassadeurs
“Leer je medewerkers om zelfs hun buurman te overtuigen hoe fijn werken het is bij je organisatie. Gebruik video, live storytelling, lezingen, medewerkers die kandidaten overtuigen op beurzen…
Je werknemers vormen je ambassadeurs. Op die manier hoef je je geen zorgen te maken over verloop binnen je organisatie, én je hoeft niet wakker te liggen over hoge bedragen die je moet uitgeven aan campagnes om nieuw bloed te werven. Je hebt immers een leger van tientallen of zelfs honderden personen die allemaal een netwerk hebben en je bedrijf kunnen promoten. Ongeacht het budget dat je bereid bent te spenderen, blijft employer branding een investering. Als je niet bereid bent om mensen een stukje op te leiden in hun rol van ambassadeur, dan ga je nooit een sterk merk hebben.”