Skip to main content
  • Nieuws
  • L’Arogante en Quilombo: de kracht van een combo

L’Arogante en Quilombo: de kracht van een combo

  • 07/03/2022

Covid zorgde al voor bakken ellende bij bedrijven maar af en toe duikt in de strijd tegen het virus toch een mooi verhaal op. Een getuigenis over samenwerken, volhouden en winnen. Dat illustreren de makers van  L’Arogante en van de audiovisuele studio Quilombo, beiden uit Gent, met een wervende film.

foto

Het verhaal van L’Arogante begint in 2017 wanneer kok en restauranthouder Pedro De Graeve (van restaurant ‘Bassin’ in Gentbrugge) en zijn Waalse partner Nicolas, een nieuw en stevig, hoppig bier op de markt brengen. De naam verwijst simpelweg naar de woonplaats van beide initiatiefnemers en naar het ferme – ‘arrogant’ - (bittere) karakter van het bier. De plaatsnamen La Roche-en-Ardenne en Gent leveren, in een originele mix, L’Arogante op. Door de lockdown ging de succesvolle Aziatische markt echter op slot en daalde de omzet fors. Een jammerlijke trend die de slabakkende binnenlandse horeca  voorlopig niet kon goedmaken. 

Net als L’Arogante worstelden de creatieve vormgevers van het jonge Quilombo – “groots in kleinschalige corporate communicatieoplossingen” – flink met de economische gevolgen van covid. Quilombo realiseert audiovisuele projecten, doet aan digital storytelling en verzorgt  copywriting, animaties, events en trainingen, o.m. via bedrijfstheater.

Beide jonge bedrijven besloten samen een sfeerfilm te maken om hun klanten op te zoeken en zichzelf opnieuw (en straffer) op de markt te zetten.  Het is een verhaal geworden van verbinding en van genieten van gezelschap met kwalitatieve producten.
 
Quilombo bouwde de reclamefilm slim op met drie verhaallijnen die, apart gemonteerd, ook gebruikt worden als korte versies om uiteenlopende doelpublieken te bereiken, al dan niet op verschillende social media. De film ademt één en al sfeer en is een perfecte deuropener bij belangstellende distributeurs in binnen- en buitenland.

(lees verder onder de foto)

foto

Elena Reynaert (Quilombo): “Wat we vooral meenemen uit dit verhaal is de veerkracht van ondernemers en de kracht van samenwerking die mensen en organisaties in uitdagende tijden helpt om moeilijkheden en obstakels te overstijgen.”

Meer mensen ontmoeten, volop netwerken opzoeken en communities gebruiken, helpt bedrijven door de crisis. Daar is ook Pedro De Graeve heilig van overtuigd. Hij noemt zichzelf een geëngageerd Voka-lid dat veel tijd investeert in contacten en leads. “Je moet je willen’ smijten’ in het Voka-netwerk en dan levert het vroeg of laat altijd wel iets op, voor jezelf of voor een ander bedrijf,” weet hij. Covid wist zijn enthousiasme en goesting om te ondernemen alvast niet te temperen want begin april opent Pedro in Gentbrugge het nieuwe eetcafé MosCow.

Op zoek naar nieuwe combo’s?

Op 15 maart organiseert Voka Oost-Vlaanderen een grootschalig netwerkfeest in de Handelsbeurs in Gent. Het event wordt niet zonder reden als een ‘feest’ gelabeld, want het is één van de eerste grootschalige, 100 percent fysieke ontmoetingen sinds lang op de Voka-kalender. Een prima gelegenheid voor ondernemers om op zoek te gaan naar nieuwe combo’s en andere vormen van samenwerking. Meer inlichtingen vind je hier

Contactpersoon

Christine Leytens

Events & Netwerking - Info & Advies