Skip to main content
  • Home
  • Nieuws
  • Kwaliteit en innovatie zijn de pijlers van internationaal succes
  • 02/12/2020

Kwaliteit en innovatie zijn de pijlers van internationaal succes

“Dankzij onze ‘lokale’ productie, in Italië, ondervond ons bedrijf in deze crisis nauwelijks leveringsproblemen”, zegt Mauro Manfredi van Caleffi International nv en Voka ambassadeur voor Italië. Hij ziet de toekomst positief tegemoet.

Caleffi International is een toonaangevende producent van oplossingen voor toekomstgerichte verwarmingssystemen, drinkwaterbeveiligingen en hernieuwbare energie. “Innovatie, kwaliteit en ecologie zijn prioritair”, zegt managing director Mauro Manfredi.

Mauro Manfredi (Caleffi International nv)

Hoe is het begonnen?

In 1961 begon Francesco Caleffi in Piëmonte op kleine schaal met de productie van koppelingetjes voor andere bedrijven. In de jaren ‘80 opende een eerste buitenlands filiaal in Duitsland. In 2019 was Caleffi actief in meer dan 90 landen en realiseerde een omzet van ruim 326 miljoen euro. De productie gebeurt nog steeds in Noord-Italië, de distributie wordt verzorgd door filialen in Europa, Amerika en China.

Ons Nederlandse filiaal in Weert is verantwoordelijk voor de Benelux, Denemarken en de Baltische Staten. In Genk hebben wij een hub in het wetenschapspark IncubaThor waar de Belgische stakeholders bijeenkomen en o.m. projecten voor Vlaanderen uitwerken.

“Het hart van Caleffi is de Cuborosso, het Research & Development Center ondergebracht in een rood kubusgebouw. Innovatie, kwaliteit en de vereiste kennis zijn de zuurstof van ons bedrijf.”

Wat is er in de loop van de tijd veranderd?

Wij zijn een B2B-bedrijf maar privé zijn onze activiteiten ook almaar meer merkbaar, o.m. via apps die doorgang vinden in de huiskamer en door CO2-vrije-installaties.

Welke rol speelt innovatie?

Innovatie is de zuurstof van ons bedrijf. Het hart van Caleffi is de Cuborosso, het Studies and Research Centre ondergebracht in een rode kubus op de hoofdsite in Noord-Italië. Top van de top! Caleffi brengt jaarlijks tot 300 nieuwe productdesigns uit, zoals de automatische vuilafscheider voor cv-installaties DirtmagClean®. In België introduceren wij elk jaar vier à zes innovaties, want ook topproducten moet je selecteren naargelang van de lokale markt.

Welke impact heeft de coronacrisis?

Voor Caleffi is dat een vrij positief verhaal. Toen onze fabrieken in het voorjaar twee weken dicht moesten, konden we die tijd dankzij onze voorraden overbruggen. Qua omzet was er een kleine terugval maar van de zeven landen die ons filiaal belevert, ondervonden wij toch het meeste hinder in België, dat later dan de anderen een efficiënt protocol invoerde. Ondertussen zitten we weer in de plus. Onze sector blijft ook redelijk goed gespaard.

Hoe hebben jullie de crisis aangepakt?

Vanaf het begin namen we gepaste maatregelen. En net vorig jaar hebben we ons pand verbouwd met o.m. CO2-gestuurde ventilatie. Onze productie blijft geconcentreerd in Italië zodat we nauwelijks leveringsproblemen hebben. De grote vraag blijft: wat in 2021? Vermoedelijk zal de regering niet opnieuw overgaan tot een sluiting van de bedrijven.

Heeft jouw onderneming nood aan een internationale strategie?

  • Mercurio Go International biedt oplossingen. Werk in 7 sessies aan een internationaal exportplan op maat en zorg dat jouw ondernemingen in het buitenland sterk, wendbaar en competitief blijft.
     
  •  Meer weten over dit traject? Klik hier! Of neem rechtstreeks contact op met onze collega Christine Thonnon.

Contactpersoon

Christine Thonnon

Adviseur internationalisatie

Artikel uit publicatie

Propaganda
Logo Mensura
Proximus
SD  Worx
Logo KPMG
alk
Logo JAM
Trixxo