Skip to main content
  • Nieuws
  • Krapte op arbeidsmarkt vraagt om doelgerichte acties

Krapte op arbeidsmarkt vraagt om doelgerichte acties

  • 29/09/2017

Vrijdag organiseerde Voka – KvK Limburg de twaalfde editie van Kamertemperatuur, een reeks ontbijtvergaderingen waar Limburgse parlementairen worden geïnformeerd over actuele ondernemersthema’s. De krapte op de Limburgse arbeidsmarkt stond dit keer centraal. Onze provincie loopt tewerkstellingskansen mis ondanks de recordhoogte van Limburgse vacatures.

Panorama politici

Limburg ervaart een recordhoogte aan ontvangen vacatures die moeilijk ingevuld geraken. Sonja Teughels, senior adviseur arbeidsmarkt bij Voka, schetste duidelijk de evolutie van vraag en aanbod en de zorgwekkende krapte op onze Limburgse arbeidsmarkt.

Call for action

Voka roept daarom op tot actie. Zo oppert het om het succesverhaal van de IBO’s te verdubbelen en te versoepelen, meer werk te maken van een gedegen activeringsbeleid, meer vluchtelingen naar werk te begeleiden en de loonbarema’s op te lossen.

Sonja Teughels verduidelijkt: “VDAB moet haar controlefunctie intensiveren en werkzoekenden gerichter naar vacatures begeleiden. Ook moeten we inzetten op meer ouderen aan het werk krijgen. Onder meer door de zogenaamde ‘baremaverslaving’ op de politieke agenda te plaatsen. Want het gemiddeld maandloon van een zestigjarige werknemer ligt vaak 30% hoger dan dat van een collega in de groep van dertig- tot veertigjarigen.”

Ridge Tool getuigt

Nathalie Kerfs, HR-manager bij Ridge Tool – RIDGID –,  bracht een boeiende praktijkgetuigenis over de verhuis van het RIDGID-hoofdkwartier en over hoe het bedrijf in de Limburgse ‘war for talent’ verwikkeld is. Ridge Tool, onderdeel van de Amerikaanse multinational Emerson en bekend onder de merknaam RIDGID, verhuisde in 2016 hun hoofdkwartier van Haasrode naar Sint-Truiden.

Volgens Nathalie Kerfs een duidelijke en strategische keuze: “Een analyse van een vijftigtal Europese regio’s toonde aan dat Limburg de meest geschikte plaats was om onze activiteiten uit te voeren, wat een bewijs is van het potentieel van de provincie. Toch worden ook wij sterk geconfronteerd met de Limburgse ‘war for talent’. Ondanks dat wij een aantrekkelijke werkomgeving, open internationale bedrijfscultuur en enorm uitgebouwde persoonlijke ontwikkelingsmogelijkheden aanbieden voor onze medewerkers, krijgen we onze vacatures moeilijker ingevuld dan we initieel verwacht hadden. Samen met Voka – KvK Limburg zullen we dan ook verdere stappen zetten om Limburg nog aantrekkelijker te maken als regio om in te werken”.

Propaganda
Logo Mensura
Proximus
SD  Worx
Logo KPMG
alk
Logo JAM
Trixxo