Skip to main content
  • Home
  • Nieuws
  • Kebony schaaft aan internationale groei vanuit nieuwe Antwerpse fabriek
ondernemers november
  • 05/11/2018

Kebony schaaft aan internationale groei vanuit nieuwe Antwerpse fabriek

Wat u deze maand kan verwachten in ONDERNEMERS? Noorse houtfabrikant Kebony vertelt in het coverartikel over het duurzame karakter van hun hout (je leest een stukje uit het artikel hieronder), Sack Zelfbouw ontving ons in hun kantine waar net een kindermiddag doorging, Velusta beschermt je benen bij het vallen met je koersfiets en softwaremaker Twikit is in sneltreinvaart onderweg naar het buitenland. Dat alles én meer lees je hier.

cover nov

Vrij van onderhoud, uiterst bestand tegen invloeden van buitenaf én ecologisch verantwoord: voor een materiaal in de bouwsector zijn het gedroomde eigenschappen. Hout behandeld door Kebony beantwoordt volledig aan deze karakteristieken, waardoor de vraag ernaar sterk in de lift zit. Het bracht dit Noorse bedrijf ertoe om in Kallo 22 miljoen euro te investeren in zijn eerste buitenlandse productievestiging, die onlangs officieel is opgestart.

Of de naam Kebony al bij velen een belletje doet rinkelen, valt te betwijfelen. Maar als het van de Noorse houtfabrikant afhangt, moeten haar planken weldra minstens naast bangkirai kunnen staan. Grootste troef om in die missie te slagen, is volgens CEO Bruno Van den Branden het duurzame karakter van zijn hout. Vandaag is dat vooral te vinden als buitenschrijnwerk op terrassen en tegen gevels, al is bijvoorbeeld ook het bestek bij het Deense toprestaurant Noma
ervan gemaakt. 

‘Het gebruik van tropisch hardhout berokkent onze planeet veel schade. Kebony-hout daarentegen komt van duurzaam beheerde, snelgroeiende bossen van naaldbomen, die je enkel in Nieuw-Zeeland, Zuid-Afrika en Chili vindt. Door dat hout te impregneren, maken we het zo hard als tropisch hardhout. Courant gebruikte producten hiervoor bevatten metalen, waardoor er bij verbranding toxische stoffen vrijkomen. Kebony-hout is behandeld met een product op biologische
basis, zodat het een ecologisch verantwoord alternatief vormt’, geeft hij aan. ‘Met ons product moeten we vooral in concurrentie gaan met zogenaamde wood plastic composites, wat neerkomt op hout vermengd met plastic. Ook dat materiaal ligt in de maatschappij alsmaar moeilijker.’ 

In 2003 bracht Kebony zijn hout voorzichtig uit op zijn thuismarkt. In 2009 werd dan met een eerste volwaardige fabriek in Oslo een versnelling hoger geschakeld. Ook al omdat tropisch hardhout er verbannen is, leidde dat jaar na jaar tot telkens twintig procent meerverkoop. Vervolgens kwamen eerst de andere  Scandinavische landen, daarna Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk en vanaf 2014 de Verenigde Staten in het vizier. ‘Ook in Duitsland en de Verenigde Staten kon in nauwelijks enkele jaren de omzet worden verdubbeld. Omdat Oslo de groei niet kon blijven volgen, is beslist om een bijkomende fabriek te bouwen’, vertelt Bruno Van den Branden.

Verder lezen? Klik hier.

Gosselin
Welt white paper
CapitalAtWork
Deloitte
De Ridder
facilicom
Logo Mensura
Proximus
Recrewtment
SD  Worx
Tormans