Skip to main content
  • Home
  • Nieuws
  • Julie Baxter (SKF): EU beter voorbereid dan VK voor de brexit
  • 06/01/2021

Julie Baxter (SKF): EU beter voorbereid dan VK voor de brexit

SKF is een Zweedse multinational die onder andere kogellagers, afdichtingen en smeermiddelen produceert. Douane-expert Julie Baxter, Customs Compliance and Export Control Manager, werkt bij SKF Logistics Services Belgium in Tongeren en ziet nog heel wat onzekerheden. Extra kosten en tijdverlies komen er sowieso. Julie maakt ook deel uit van het Voka-netwerk Douane-experten.

Julie Baxter, SKF Logistics Services Belgium

Is het VK volgens jou klaar voor deze brexit?

“Neen! Veel minder dan de EU. Bij SKF in Tongeren zijn wij ons als drie jaar aan het voorbereiden op de brexit, maar het VK is pas dit jaar aan boord gekomen met eigen initiatieven. Wat wij vaststellen, is dat er in het VK veel minder ervaring en kennis aanwezig zijn op het gebied van international trade, douaneformaliteiten, import en export… Er zijn nog heel veel open vragen wat betreft vergunningen, identificatienummers, invoer- en exporttarieven enz. Hoe dat in de praktijk allemaal zal geïmplementeerd worden is nog onduidelijk. Dezelfde geluiden horen wij ook bij onze collega’s.”

Wat zijn de meest urgente uitdagingen?

“Belangrijk voor ons zijn de vergunningen die momenteel in aanvraag zijn. Door beslissingen die veel te laat zijn genomen in het VK wordt dat nu allemaal dringend. Op welke manier zullen die keuzes verwerkt worden? Hoe zullen de handelsakkoorden en hun bepalingen er uit zien? Hoe snel zullen ze worden ingevoerd? In Tongeren worden wij ook geconfronteerd met operationele uitdagingen betreffende Ierland en Noord-Ierland die in onze systemen en processen met het VK verbonden zijn. Dat los je allemaal niet in een, twee, drie op.”

“Er zijn nog heel veel open vragen wat betreft vergunningen, identificatienummers, invoer- en exporttarieven enz. ."

Wat zal de impact van de brexit zijn, zoals jullie dat nu aanvoelen, op financieel, logistiek en administratief vlak?

“Sowieso veel meer kosten voor de bedrijven én vertragingen. Allerlei extra documenten moeten worden opgemaakt, wat ook voor extra werk zorgt. Wij hebben elke dag een vrachtwagen naar het VK, en een van het VK naar Tongeren waar de goederen gestockeerd worden voor verdere verhandeling. Als die vrachtwagens aan de grenzen lang moeten wachten kost dat geld. Dat zal ook een grote impact hebben op de lead time en de leveringstijden.

Tot 1 januari moesten geen facturen of documenten meegegeven worden, nu wel. De logistieke flows van en naar andere gebieden die al dan niet bij het VK behoren moeten uit elkaar gehaald worden. De ERP-systemen en de samenwerking met onze andere kantoren moeten aangepast worden. Veel extra werk en onzekerheden dus. Niemand weet hoe dat in de praktijk zal verlopen.”

Hebt u een dringende of praktische vraag over de Brexit met betrekking tot uw bedrijf of werknemers?

Contactpersoon

Ward Smits

Adviseur internationalisatie / aanspreekpunt brexit

Artikel uit publicatie

Logo Mensura
Proximus
SD  Worx
Logo KPMG
alk
Logo JAM
Trixxo