Skip to main content
  • Home
  • Nieuws
  • Jonathan Berte (Robovision): "De wereld van morgen is vandaag al bezig"
  • 08/09/2020

Jonathan Berte (Robovision): "De wereld van morgen is vandaag al bezig"

Gaan computers ooit slimmer zijn dan mensen? Tijdens het Inspiratieontbijt op 8 september hadden we de eer en het genoegen om Jonathan Berte te ontvangen, oprichter van het Gentse Robovision, een platform dat artificiële intelligentie toepast bij bedrijven in verschillende sectoren.  

Jonathan Berte

Jonathan Berte behaalde zijn ingenieursdiploma aan de Universiteit van Gent. Vorig jaar ontving hij als alumni de titel van AIG Engineer of the Year 2019. Zijn carrière begon hij door het managen van softwareprojecten bij LET Automotive, een bedrijf in de auto-industrie.

De kiem van Robovision ontstond in 2003. Ondertussen bouwt Robovision al twaalf jaar algoritmes en robots voor bedrijven over heel de wereld. Ze maken gebruik van deep learning en dat maakt hen echte pioniers. De Gentse scale-up deed al research naar artificiële intelligentie nog voor de hype begon. Met cases als die van Colruyt Group, Audi en Pepsico wist Berte een publiek van meer dan 30 ondernemers samen te brengen tijdens het ochtendgloren. En dat met respect voor de social distancing!

“Robotisering zorgt niet voor kommer en kwel”

“Op de vraag of computers ooit slimmer zullen zijn dan mensen zou ik tien jaar geleden ‘nee’ hebben geantwoord, want elke computer werd toen geprogrammeerd door de mens. Vandaag zeg ik volmondig ‘ja’ op die vraag. AI-toepassingen vereisen geen software- of IT-achtergrond meer”, klinkt het bij Berte. “Bedrijven moeten heel goed beseffen dat deze ‘wereld van morgen’ vandaag al bezig is. Robotisering zorgt niet voor kommer en kwel, maar bedrijven die niet mee innoveren zullen op den duur opgegeten worden door zij die dat wél doen”.

"Bedrijven die niet mee innoveren zullen op den duur opgegeten worden door zij die dat wél doen."

Karin Van De Velde, voorzitter van Voka – Kamer van Koophandel Limburg: “De coronacrisis brengt het digitaliseringproces in een stroomversnelling. Dit is hét moment om verder te kijken en te durven kiezen voor digitale oplossingen die al langer ergens op een to-do-lijstje staan. Vanuit Voka proberen we onze leden-ondernemingen hierin te ondersteunen. Met projecten zoals de Digital Academy en de Business Clubs Innovatie geven we hen alvast een duwtje in de juiste richting.”

Contactpersonen

Valerie Vanherle

Coördinator marketing & communicatie

Delphine Peeters

New Media Ninja

VDAB
BVI Bekkevoort
ING
Logo Mensura
Proximus
SD  Worx
Logo KPMG
Logo Hands
alk
Logo JAM
Ethias
Trixxo