Skip to main content
  • Home
  • Nieuws
  • Johan Smet (Benvitec): “Synergie door het steken van energie in onze strategie”
  • 06/01/2021

Johan Smet (Benvitec): “Synergie door het steken van energie in onze strategie”

Soms komen ondernemers plots tot het besef dat het de moeite waard is om je bedrijfsstrategie te herzien. Johan Smet, CEO van Benvitec, is er zo eentje. Via een in company nam het bedrijf haar waardenbepaling, samen met Rik Verbeemen van Pauze, onder de loep. De herpositionering vroeg veel energie, maar mondde uit in een mooi, lopend proces.

Johan Smet, CEO Benvitec


Benvitec bestaat inmiddels bijna 30 jaar. Als spin-off van twee concurrerende bedrijven startte ze aanvankelijk met het aanleggen van huisvuilstorten. Na verloop van tijd ontwikkelde de onderneming zodanig veel producten en specialiteiten, dat ook de 200 interne neuzen moeilijk in één richting te krijgen bleek. “En dat was het teken om onze strategie te herbekijken,” vertelt Johan Smet, CEO van Benvitec.

“We waren met 1001 dingen bezig, dus was het goed om wakker geschud te worden en tot de essentie te komen. Benvitec werd tot één geheel herleid, opgedeeld in twee afdelingen: de kunststofafdeling en de afdeling van piping. Met ieder zijn specialiteiten, natuurlijk.”

Transformatie

De keuze tot strategieverandering kwam er toen het moeilijk bleek om medewerkers geïnteresseerd te houden. Maar ook om stil te staan bij de organisatie in zijn geheel. “Door afdelingen te verplaatsen en samen te voegen, kwamen we tot een aantal samenwerkingstechnieken. Er ontstonden synergiën. Waar zo’n samenwerking vroeger sporadisch tot stand kwam, halen we met de ‘nieuwe’ afdelingen veel sneller projecten binnen. Een win-win dus.”

De nieuwe strategie kreeg mede richting dankzij de samenwerking met Pauze. “Toen we onze richting wouden bijsturen, zijn we ten rade gegaan bij Voka. Zij stelden een aantal kandidaten voor. Na gesprekken met meerdere partijen, startte Benvitec de strategische in company op met Rik Verbeemen. Ondanks dat hij meteen de vinger op de wond legde, voelden we meteen de klik,” vertelt Johan. 

Hoogspanning

En zo geschiedde de start van het traject in januari, waar meteen de basis van het gedachtengoed werd gelegd. Hun aangepaste waardes, hun nieuwe visie en 1000 Volt vloeide eruit voort. 1000 Volt, oftewel hoogspanning. De term die de oplossingsgerichtheid en energie waarmee ze aan de slag zijn gegaan volledig vat. “Het vormt de kapstok van onze herpositionering en rebranding van het bedrijf,” aldus Johan.

“Na enkele sessies, ook online, hadden we onze strategie uitgewerkt. Die zouden we met een groot feest introduceren, maar dat hebben we noodgedwongen moeten annuleren omdat de tweede lockdown op de loer lag. Maar ons alternatief, een krantje, bood de oplossing om de vernieuwde strategie visibel te maken. Je kan het ook zien aan ons nieuw logo, uniformen een aangepaste werkbusjes.” Maar de strategiebepaling blijft een continu proces, dat beseft Johan Smets. Eentje dat veel energie vraagt, maar “je hebt maar één energie”.
 

Drie tips voor je ondernemersstrategie

Gelukkige ondernemers die met maatschappelijk relevante business bezig zijn, daar neemt Pauze graag zelf een pauze voor. Om dat te realiseren combineren ze strategie met organisatieontwikkeling. Rik Verbeemen, zaakvoerder van Pauze (www.neempauze.be), geeft je alvast drie tips om stil te staan bij je ondernemersstrategie:    

  • Bekijk strategie niet als een doel op zich. Zie het eerder als een begin dan een einde van iets. Strategie zonder implementatie is verloren energie. Zie het als een evolutie, niet als een revolutie.
     
  • Een strategie is nooit af. Een organisatie leeft, dus een strategie zou ook iets levend moeten zijn. Er zijn ook zoveel onvoorspelbare momenten, dat je beter ook meteen leert dansen in de regen. Vergelijk het met een strategisch kompas dat continu kalibreert.
     
  • Ga op zoek naar een hoger doel dat je wil nastreven. Waar zit het hart en de ziel? Dat geeft richting aan je strategie, betekenis aan je medewerkers en stakeholders en goesting aan je organisatie.
                                                                                                

Graag een opleiding op maat van jouw bedrijf?

Hebben meerdere personen binnen jouw bedrijf dezelfde opleiding nodig? Zoek je begeleiding bij het uitwerken van nieuwe projecten, strategieën of talenten – en liefst bedrijfsintern? 

Bekijk samen met onze collega Michèle Martens (+32 11 56 02 51) de mogelijkheden voor een in company-training.
>> Dat kan zowel on- als offline, bij ons of bij jou op kantoor.

Contactpersonen

Michèle Martens

Coördinator Kameracademie

Valerie Vanherle

Coördinator marketing & communicatie

Artikel uit publicatie

ING
Logo Mensura
Proximus
SD  Worx
Logo KPMG
Logo Hands
alk
Logo JAM
Ethias
Trixxo