Skip to main content
  • Home
  • Nieuws
  • Jo Caudron over innovatief leiderschap in tijden van digitale transformatie
  • 02/07/2020

Jo Caudron over innovatief leiderschap in tijden van digitale transformatie

Weinigen kennen de onlinewereld zo door en door als Jo Caudron. De afgelopen 20 jaar richtte hij meer dan een dozijn internetgerelateerde bedrijven op.

Jo Caudron

“In 2020 is het van groot belang om als bedrijf mee te groeien met de digitale transformatie. Over de hele wereld wordt al jaren ingezet op optimale digitalisatie, maar nu gooien meer en meer bedrijven het roer om en zetten in op een complete digitale transformatie. Daarbij wordt de hele manier van werken aangepast om innovatiever te werk te gaan. Bedrijven gaan meer online verkopen en passen hun businessmodel aan om efficiënt te blijven.” ‘Transformatiestrateeg’ Jo Caudron inspireert andere bedrijven met zijn visie over hoe ze de veranderende samenleving moeten aanpakken.

"Internationaal kopen wint wint omdat buurlanden er beter mee kunnen omgaan"

Jo Caudron: “Je hoeft het water niet opnieuw uit te vinden om uniek te zijn. Ken je bedrijf door en door, en weet concreet wat dat betekent voor je organisatie. Vergelijk je bedrijf met andere en kijk bijvoorbeeld naar de manier waarop startups sommige aspecten aanpakken en hoe zij handelen in bepaalde situaties. Haal inspiratie uit het buitenland en bij de concurrentie. Overal zien we innovaties en de digitale revolutie vindt wereldwijd plaats in hoog tempo. Weinig producten blijven nog binnen de grenzen. Internationaal kopen wint veld omdat buurlanden er beter mee kunnen omgaan."

Hogere digitale verwachtingen

"Door de coronacrisis hebben velen ervaren dat er veel meer online kan dan ze dachten. Hierdoor zijn hogere digitale verwachtingen gecreëerd en willen veel bedrijven daarin investeren. Om deze transformatie te realiseren is een sterk leiderschap nodig, met focus op wendbaarheid en veerkracht van de organisatie om ze snel door veranderende omstandigheden te loodsen. Eigen kennis van technologie is niet per se noodzakelijk, wel het besef dat dit belangrijk is."

Transparantie en communicatie

"Een bedrijf moet beschikken over een adaptieve veerkracht. Dat betekent niet te lang stilstaan bij dingen die je anders had verwacht. De moraal: leer door vallen en opstaan. Onthoud wat er fout ging bij de vorige tegenslag en neem deze kennis mee in de toekomst.

"Een bedrijf moet beschikken over een adaptieve veerkracht. Dat betekent niet te lang stilstaan bij dingen die je anders had verwacht."

Informeer je medewerkers waarom veranderingen nodig zijn. Wil je hen meekrijgen, dan is transparantie en communicatie in de hele organisatie nodig. Door een goed werkend geheel te vormen kan het bedrijfsproces zo efficiënt mogelijk opgevolgd worden en blijft de organisatie competitief ten opzichte van de concurrentie."
 

Leid je bedrijf door digitale verandering met deze managementopleiding!

  • Krijg vernieuwde inzichten en een klare kijk op je veranderingsstrategie met de managementopleiding Digital Leadership.
     
  • In deze managementopleiding krijg je theoretisch kaders en hands-on inspiratie van internationale koplopers, zoals Jo Caudron.
     
  • Meer weten? Klik hier!

Contactpersoon

Veroniek Hermans

Senior adviseur innovatie

Artikel uit publicatie

ING
Logo Mensura
Proximus
SD  Worx
Logo KPMG
Logo Hands
Logo G4S
Logo JAM
Ethias
Trixxo