Skip to main content
  • Home
  • Nieuws
  • Jean-Pierre Wuytack: "Blijven investeren is van levensbelang"
  • 02/06/2020

Jean-Pierre Wuytack: "Blijven investeren is van levensbelang"

Jean-Pierre (Pirre) Wuytack leidt sinds 1988 de Vandersanden Group, die uitgroeide van een kleine steenfabriek in Spouwen, opgericht in 1925, tot het grootste familiebedrijf in de baksteensector in Europa en derde grootste gevelstenenproducent ter wereld. Pirre is actief lid van Voka – KvK Limburg en Internationale Voka– Ambassadeur Nederland. Hij blikt terug op 2019: een topjaar voor zijn bedrijf én een les voor de toekomst.

Jean-Pierre Wuytack Vandersanden

2019 was een topjaar voor uw bedrijf. Hoe kwam dat?
Voor het eerst werd de kaap van 200 miljoen euro omzet overschreden. We kwamen uit een dal, als gevolg van de crisis van 2008-2009. Onze sector beleefde ‘magere jaren’ van 2010 tot 2016. De kentering ten goede begon in 2014, dankzij een initiatief van de Britse Labour-regering: ‘Help to buy your home’. Met deze actie wilde de regering het kopen, bouwen of verbouwen vergemakkelijken en de economie aanzwengelen. De overheid stelde 25 procent van het nodige kapitaal renteloos ter beschikking, zodat de mensen slechts 75 procent moesten ontlenen bij de bank en eventueel later de resterende 25 procent van de overheid konden overkopen. In 2019 werd deze actie nog eens verlengd tot 2022. Dat gaf een gigantische boost.

In Engeland worden nu jaarlijks meer dan 2,7 miljard gevelstenen verzet, dat is meer dan in België en Nederland samen. De Britse bedrijven konden de grote vraag niet meer aan en begonnen massaal stenen te kopen in het buitenland, waaronder België. Onze uitvoer explodeerde. Vanaf 2016 produceerden al onze vestigingen in Nederland en België op 100 procent van hun capaciteit, en begon de ‘gouden tijd’. Maar dan komt de moraal van het verhaal: na hoogconjunctuur komt laagconjunctuur, dat is altijd zo en zal altijd zo zijn. Daar moet je op voorbereid zijn. En zie, wie had vorig jaar kunnen voorspellen in welke enorme dip we in maart 2020 zouden terechtkomen, een ongeziene crisis die qua impact alleen te vergelijken is met WOII of de grote crisis van de jaren 1930.

"Na hoogconjunctuur komt laagconjunctuur. Daar moet je op voorbereid zijn."

Hoe wapent u zich voor de toekomst? 
Om te blijven bestaan moet je blijven investeren in hoogwaardige fabrieken – want anders zijn ze in de toekomst niet meer concurrentieel - én in duurzaamheid. Wij hebben de laatste jaren in beide zeer veel geïnvesteerd. Onze sector is sowieso zeer kapitaalintensief. Steenbakkerijen werken met enorme volumes, hebben zeer grote ovens nodig en heel veel oppervlakte en dat kost geld! Terzelfder tijd is onze sector bedreigd. Door de klimaatopwarming. Tegen 2030 wil Europa een reductie van de CO2-uitstoot met 50 procent, tegen 2050 mag er geen emissie meer zijn, nul CO2. Maar om stenen te bakken heb je energie nodig, onze ovens werken bij zeer hoge temperaturen van wel 1100 °. Wij stoten veel CO2 uit. Wij moeten ons dus heruitvinden.

Uw duurzaam beleid werd al meermaals beloond, onder meer met de award ‘Limburgse ondernemer van het jaar’ in 2018. Eerder kreeg u van Voka al de Export Prijs. Hoe gaan jullie zich verder heruitvinden?
Wij hebben de laatste twee jaar voor 75 miljoen euro geïnvesteerd, waaronder 25 miljoen in installaties om de gevelstenen waterafstotend (dus duurzamer) te maken, en in onze straatsteenfabriek in Nederland werden drie oude ovens vervangen door de langste en meest energiezuinige oven ter wereld, kostprijs 16 miljoen euro. Je kunt het een ‘survival of the fittest’ noemen. Je moét investeren in verbetering en vernieuwing wil je overleven, niet alleen als bedrijf, ook als mens. Naast de facelift van de ovens hebben we ook op alle geschikte daken van onze fabrieken zonnepanelen aangebracht.

"Je moét investeren in verbetering en vernieuwing wil je overleven, niet alleen als bedrijf, ook als mens."

Ons streefdoel is een modelbedrijf te worden en het label ‘great place to work’ te verdienen. Wij zijn al bijna een eeuw een familiebedrijf. Die boodschap en die waarden willen we uitdragen. Zo organiseren we elk jaar een gezellig familieweekend voor al ons personeel en laten we ook alle medewerkers deelnemen in de winst, iedereen evenveel, van hoog tot laag. We nemen ook onze maatschappelijke verantwoordelijkheid op, via steun aan lokale en internationale projecten. Naast lokale verenigingen en sportclubs met veel jeugdwerking, sponsoren we ook goede doelen waarbij de familie en onze medewerkers beslissen naar wie het geld gaat: tal van ngo’s, zoals Artsen zonder Grenzen, instellingen voor mensen met een beperking enz. Maar ook in het buitenland steunen we projecten. 

Jean Pierre Wuytack Vandersanden

Wat betekent uw lidmaatschap van Voka in deze context? 
Voka – KvK Limburg is ongelofelijk actief, organiseert ontelbare activiteiten voor alle niveaus van het management. Initiatieven als de ondernemersclub ZOL of netwerkgroepen zoals Plato zijn bijzonder leerrijk. Ook de uitwisseling met ondernemers van West-Vlaanderen tijdens tijdens het Zomerkasteelfeest vond ik zeer interessant. Niet alleen voor mij als ondernemer maar ook voor mij als mens. Het delen van kennis en ervaring, contacten leggen is van cruciaal belang. Daarom is ook de uitgebreide Voka-netwerking van onschatbare waarde. Zo ontmoette ik bijvoorbeeld op de Nieuwjaarsinvitito onze nieuwe productiedirecteur. Het klikte meteen en korte tijd later was hij bij ons aan de slag.

"Het delen van kennis ervaring, contacten leggen is van cruciaal belang."

Daarbovenop zijn de prijzen die Voka – KvK Limburg uitreikt een waardevolle stimulans. Voor onszelf én als inspiratiebron voor andere ondernemers. Zeker de titel ‘Family Business Award of Excellence’ (2017-2018), die ons duurzaam beleid beloont, herinnert er ons telkens weer aan dat wij op de goede weg zitten.

Hebt u een boodschap voor andere ondernemers?
Blijf investeren in duurzaamheid, in mensen! Winst is heel belangrijk maar winst is geen doel op zich. We moeten blijven ijveren voor een duurzame samenleving. Hoe meer winst je maakt, hoe beter je kunt werken aan een betere wereld. In een familiebedrijf wordt 90 procent van de winst geherinvesteerd in het bedrijf, om innovaties mogelijk te maken en creatief en vernieuwend te werk te gaan. Zonder die investeringen is verbetering niet mogelijk. Elke crisis is een uitdaging, een uitgelezen kans om vooruit te gaan, omdat je gedwongen wordt om anders te werken en te leven.

Je netwerk verbinden?

  • Ondernemen doe je niet alleen. Voka – KvK Limburg is jouw partner in het vinden, bouwen en onderhouden van een sterk netwerk. Ontmoet oude bekenden en leg nieuwe contacten. Creëer kansen voor de toekomst.
     
  •  Kom hier alles te weten over onze Netwerken!

Artikel uit publicatie

ING
Logo Mensura
Proximus
SD  Worx
Logo KPMG
Logo Hands
alk
Logo JAM
Ethias
Trixxo