Skip to main content
  • Nieuws
  • Internationale toppers inspireren ondernemers voor buitenlands avontuur

Internationale toppers inspireren ondernemers voor buitenlands avontuur

  • 26/03/2018

Voka – KvK Limburg organiseerde met Go International traditiegetrouw een evenement ter promotie van internationaal ondernemen. Drie topsprekers inspireerden de aanwezigen. 

GO1

Drie ervaren ondernemers deelden hun ervaringen met de aanwezigen. Tom Paesmans van het Leuvense Elnor Motors mocht de spits afbijten. Hun op maat gemaakte motoren worden wereldwijd verspreid. Door de internationale uitdagingen te koppelen aan hun eigen oplossingen, toonde hij aan dat deze te overbruggen zijn. "En indien niet, moet je terugvallen op de juiste experts en contacten om je te adviseren", klonk het. 

Vervolgens zapte Patrick Vos van Zappware ons doorheen hun internationale belevenissen aan de hand van verschillende anekdotes en tips. "Internationaal ondernemen verruimt je afzetmarkt enorm. Als je alleen al naar Nederland kijkt, praten we over een dubbele afzetmarkt", zegt hij. "Je moet er echter ook rekening mee houden dat er eens zoveel concurrenten bijkomen. Blijf dus concurrentieel en werk je eigen USP uit."

Rudi Raskin van DS Smith benadrukte dat ook in het internationale verhaal de klant centraal staat: “Je moet denken in termen van wat gemakkelijk voor de klant, niet wat is gemakkelijk voor ons.”

Pitch & Learn

Het tweede deel van de namiddag draaide rond Pitch & Learn. Jong internationale ondernemers kregen de kans om hun eigen verhaal te pitchen en vervolgens advies te vragen aan experten. Opvallend, het blijkt dat het niet uitmaakt vanuit welke sector je komt, iedereen komt dezelfde uitdagingen tegen op het internationale pad.

De experten waren o.a. de sprekers, als ook Stijn Op de Beeck (Beaver Investment Group), Jan Tirez & Erik Dieussaert (Flanders Investment & Trade), Mark Vanlook (Euregio Media) en Armand Vliegen (Ondernemersplatform).

GO2

Tips & tricks

Na een dag vol inspirerende tips en boeiende anekdotes, verzamelden we de volgende tips:

  • Ken je USP! Waar maak jij het verschil?
     
  • Voorbereiding is alles! Doe marktonderzoek, zitten ze in het buitenland wel op jouw product te wachten?
     
  • Wees flexibel en luister naar je klant
     
  • Lokaal en globaal netwerken
     
  • Kies je focuslanden met een doel
     
  • Let op fiscale en juridische zaken
     
  • Zorg voor referenties!

 

Wil je meer weten over internationaal ondernemen? Klik hier.

Wil je ook graag experts ontmoeten die jou kunnen verder helpen? Kom dan naar onze speeddating met de internationale Voka ambassadeurs op 23 april. 

Propaganda
Logo Mensura
Proximus
SD  Worx
Logo KPMG
alk
Logo JAM
Trixxo