Skip to main content

Innovakation: growth hacking

  • 27/02/2019

In onze rubriek How to geven je iedere maand een beknopte toelichting tot een specifiek onderwerp in het internationaal ondernemen. Met onze nieuwe rubriek InnoVokation doen we hetzelfde, maar dan gericht op innovatie. Starten doen we met growth hacking.

WAT

growth hacking

Growth hacking is een manier om je bedrijf met een minimaal budget zo snel mogelijk maximaal te doen groeien en dit door middel van snel op elkaar volgende experimenten via verschillende low-cost marketingkanalen, zoals social media. Het doel? Externe groeihefbomen vinden. Inzichten uit de marketing, software engineering, data analyse en gedragswetenschappen komen samen, creëren momentum en zorgen voor virale groei. Kwantiteit en snelheid zijn de sleutel tot succes.

VANWAAR

Sean Ellis van Dropbox was verantwoordelijk voor de eerste officiële growth hack ooit. Hij bedacht ’s werelds eerste online referral-programma: vrienden uitnodigen om een Dropbox account aan te maken leverde je 500 MB opslagruimte op. Klinkt vanzelfsprekend, maar in 2010 was dat baanbrekend. Op die manier groeide de startup met 3.900% in 15 maanden tijd.

HOE

Growth hacking kan op 2 manieren: via een positieve feedbackloop gebruikers aan boord brengen (viraal), zoals Dropbox, of meeliften met een groter platform (API) zoals Instagram.

Instagram maakte als een van de eerste gebruik van andere sociale netwerken om hun bereik te vergroten. Zo kan je vanuit Instagram je foto of video ook posten op Twitter, Facebook, Tumblr, … Elke post komt op het platform terecht met een link naar Instagram waar de originele content staat. Hierdoor kregen ze gratis een gigantische boost in gebruikers en groeide Instagram uit tot een miljardenbedrijf.

VOOR WIE

In tegenstelling tot traditionele marketing staat growth hacking niet los van productontwikkeling. Het is gebaseerd op de principes van Design Thinking en Lean Startup, waar meerdere korte cycli van testen, meten en leren elkaar opvolgen om sneller tot een succesvol product te komen.


Bij elke iteratie probeer je erachter te komen wat klanten van jouw product of service vinden en hoe je ze best kunt aanspreken en overtuigen. In die zin laat growth hacking toe een nieuw idee te valideren alvorens grote budgetten en tijd te besteden aan onderzoek en ontwikkeling.

Vat zelf de koe bij de horens!

  • Op 21 maart organiseert Voka-KvK Limburg een opleiding growth hacking om zo de meest effectieve manier te vinden om jouw bedrijf te laten groeien. Digital marketeer en growth consultant Frederik Vandeweghe (The Growth Revolution) geeft je een toolbox die je meteen kan implementeren en gebruiken om leads te genereren!
  • Alle info en inschrijvingen vind je hier of neem contact op met Birgitt Deckers.

Contactpersoon

Birgitt Deckers

Adviseur innovatie

Propaganda
Logo Mensura
Proximus
SD  Worx
Logo KPMG
alk
Logo JAM
Trixxo