Overslaan en naar de inhoud gaan

Navigatie

Terug naar het overzicht

Inclusief ondernemen in een knelpuntsector – Dierendonck vertelt

Welt Dierendonck
Welt Dierendonck
Hoofdstukken

Sinds jaar en dag staat Dierendonck bekend om hun kwaliteitsvlees en hedendaagse vakkundigheid. Hoewel beenhouwer vaak als ouderwetse ambacht gepercipieerd wordt, moet de sector wel meebewegen met de hedendaagse wereld.

De familieonderneming telt inmiddels 90 werknemers en voelt de nood om ook op vlak van personeel duurzaam te gaan ondernemen. Daarom nemen ze dit jaar deel aan Welt, een traject rond duurzaam, inclusief ondernemen bij Voka West-Vlaanderen. We spraken met Elien Bossant (HR verantwoordelijke) en Hendrik Dierendonck over hun evolutie.

Jullie zijn in Welt gestapt om te werken aan jullie personeelsbeleid. Ik heb begrepen dat beenhouwer een knelpuntberoep is. Hoe gaan jullie daar mee om in de werving? 

Elien: “We zijn afgestapt van de visie van 20 jaar geleden. Toen moest je een opleiding tot slager volgen en een bepaalde vakkennis hebben. Nu zien we veel mensen die een passie hebben voor voeding en lekker eten, maar geen formele opleiding hebben gevolgd.  We proberen ook die mensen te overtuigen en aan boord te halen; de kandidaten staan namelijk niet aan te schuiven. Integendeel.”

Hoe krijgen jullie die mensen dan toch aan boord?

“Vooral door interne opleidingen aan te bieden. Hierbij ligt de focus op jobtraining: we voelen dat er vaak een kloof zit tussen de theoretische opleidingen en de praktische uitvoering ervan. Niets beter dan time on the job.”

Merken jullie trends op in de achtergrond van deze kandidaten? En zien jullie ook mensen die hun loopbaan over een totaal andere boeg gooien?

“Het zijn meestal wel dezelfde profielen die naar voren komen. Mensen uit de horeca bijvoorbeeld, die al een basis hebben om van te vertrekken, inclusief rond vlees en de verwerking ervan. Maar af en toe zien we ook mensen uit volledig andere branches. In één van onze vestigingen in Sint-Idesbald bijvoorbeeld, werkt nu iemand die een achtergrond heeft als schrijnwerker. Het gaat dus vooral om de passie en ambitie, de leergierigheid en dat in combinatie met een stukje talent.”
 

Als jonge organisatie zorgen we voor veel doorgroeimogelijkheden, bijvoorbeeld door nieuwe functies te creëren. Zolang je passie en inzet hebt kan je bij ons ver geraken.

Elien Bossant, HR-verantwoordelijke Dierendonck

Is jullie aanpak op het vlak van rekrutering veranderd?

“We evolueren in ons personeelsbeleid van een louter administratieve rol naar een softe, menselijkere kant van hr. Bijvoorbeeld: Ik ga frequenter op zoek naar opportuniteiten om de interne communicatie in winkels te bevorderen. In het verleden gebeurde dit veel minder en gezien we geografisch verspreid zitten over Vlaanderen en Brussel is het belangrijk hierop in te zetten.  Aanwezigheid en het onderhouden van contact met de medewerkers vind ik dan ook van cruciaal belang.”

“Digitaal gebruiken we enerzijds de typische vacaturesites zoals VDAB en Indeed. Anderzijds zetten we in op onze sociale kanalen. We zijn een gekende publieke entiteit met veel volgers en dat zorgt voor flink wat respons. Een goede employer branding (zowel intern als extern) is super belangrijk.”

Dierendonck duurzaam personeelsbeleid
 

Dierendonck en Welt

Waarom hebben jullie beslist om in Welt te stappen?

Elien: “Vooral door het feit dat we aan het evolueren zijn. We voelen vanuit de leidinggevenden dat er een behoefte is om de zaken anders te gaan doen. Bijvoorbeeld door in te zetten op partnerships en opleidingen. Dat doen we al niet slecht, maar er is zeker nog ruimte voor groei. Het leek me dus interessant om in een hr-netwerk te participeren en best practices op te doen.”

De leidinggevenden spelen een sleutelrol in het Welt-traject. Heeft dit een impact gehad op jullie wervingsproces?

“Vroeger werd alles geregeld vanuit het hoofdkantoor rekrutering en selectie. Dan werd er soms iemand aangeworven zonder dat de winkelverantwoordelijke goedkeuring had gegeven. Vaak was er geen klik- en als ‘de fit’ er onderling niet is, dan werkt het gewoon niet. Nu betrekken we veel meer de leidinggevende in het selectieproces, zodat zij mee inspraak hebben en als best geplaatste aanvoelen of de nieuwe persoon zal matchen in het team en de jobinhoud of niet.”

In het begin van het traject hebben jullie de Welt-scan gedaan. Wat leverde dat op?

“We zijn een familieonderneming met een informele cultuur en korte communicatielijnen. Dat heeft z’n voordelen, maar kan nadelig werken bij processen en procedures. Een meer formele aanpak zou ons daarbij baten.”
 

Waarden en visie

Jullie hebben een sterke visie op duurzaamheid op gebied van jullie producten. Vertalen jullie dit ook naar de rest van het bedrijf?

Elien: “We doen dit meer en meer. Een goed voorbeeld is het inzetten op duurzame loopbanen. Beenhouwer is een fysiek zwaar beroep, en bovendien werk je in de productieomgeving vaak geïsoleerd van de buitenwereld. Het kan voorkomen dat een werknemer klaar is voor een nieuwe uitdaging. Dan proberen we met jobrotatie te zoeken naar de juiste fit en intern te kijken of er opties zijn om die mensen bijvoorbeeld in de winkel aan de slag te laten gaan.”

Dierendonck duurzaam ondernemen

“Een goede balans werk-privé vinden we minstens even belangrijk voor onze werknemers. Daarnaast zorgen we ook voor voldoende kleine attenties om te zeggen: hier ben je geen nummer, voor ons ben je belangrijk. Bovendien kunnen we als jonge organisatie voor doorgroeimogelijkheden zorgen; er worden regelmatig nieuwe functies gecreëerd. Kijk maar naar de schrijnwerker die winkelverantwoordelijke werd. Zolang je passie en inzet hebt kan je bij ons ver geraken.”

“Als iemand ons bedrijf toch wil verlaten, kijken we eerst naar alternatieven. Zijn er mogelijkheden om hem/haar toch aan boord te houden?” 

Wat is jullie visie voor de toekomst, de komende 5 jaar? En hoe past een duurzaam personeelsbeleid binnen dit plaatje?

“Onze visie en aanpak is groot, maar zeker ook onze uitdagingen.  Het belangrijkste voor Dierendonck is een aantrekkelijk merk te zijn, maar evenwaardig een bedrijf waar mensen graag werken en zichzelf verder kunnen ontplooien. Als we dat kunnen verwezenlijken zullen we heel tevreden zijn.”

Er is een tijd dat ik een rock & roll slager wilde zijn, maar nu wil ik vooral een ambacht neerzetten en mijn beroep graag doen en blijven doen. Innovatie is dan zeker niet weg te denken in dit plaatje.

Hendrik Dierendonck, zaakvoerder

Hendrik aan het woord

Beenhouwen is een old fashioned craft. Tegelijkertijd  moet je innoveren om relevant te blijven. Hoe heb je dit aangepakt? 

Hendrik: “Het is moeilijk om het evenwicht te vinden tussen ouderwets en innoverend zijn. Ik denk dat we allemaal verschillende fases doormaken. Als je start en jong bent, ga je op een andere manier proberen te achterhalen wat je wil. Er is een tijd dat ik een rock & roll slager wilde zijn, maar nu wil ik vooral een ambacht neerzetten en mijn beroep graag doen en blijven doen. Innovatie is dan zeker niet weg te denken in dit plaatje.”

Hendrik Dierendonck duurzaam ondernemen

“De toekomst voor ons als slager van de duurzaamheid is een uitdaging van lange termijn. Bovendien denken jonge werknemers helemaal anders dan 20 jaar geleden. Het voordeel is wel dat als je met jonge mensen werkt en hen betrekt bij alle processen, dat je automatisch gaat innoveren.”

“Ik luister ook naar mijn kinderen om mee te kunnen, om vooruit te gaan. Van hen heb ik geleerd dat authenticiteit enorm belangrijk is. Ze zijn een generatie die gewend is van alles online te kunnen vinden en al de volgende dag in huis te hebben. Toch komen jonge mensen naar de winkel en stellen me vragen. ‘Wat kan je me vandaag aanraden? Waar komt het vandaan? Hoe is het gekweekt?’ Zo herontdekken ze de authenticiteit.”

“Authenticiteit en vakmanschap zijn uiteindelijk de drijvers van ons merk. We brengen vlees met een verhaal, en de waarden van dat verhaal moet je in de hele organisatie terug kunnen vinden. Een duurzame aanpak op vlak van personeel kan daarbij niet achterblijven.”